رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور از اجرای عملیات مرمت و بازسازی سرای تاریخی زهدی این شهرستان با تخصیص اعتباری معادل ۳.۶ میلیارد ریال خبر داد.

عملیات بازسازی سرای تاریخی زهدی نیشابور آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد اسماعیل اعتمادی  افزود: سرای تاریخی زهدی واقع در بازار سرپوش نیشابور ، پایین‌تر از میدان محلوج فروشان قرار دارد و در مالکیت بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: این بنای تاریخی درگذشته به‌عنوان سرا و بازارچه تجاری مورد استفاده قرار داشته است ولی در طی دهه‌های اخیر به دلیل تفکیک و قطعه‌بندی و انتقال مالکیت به اشخاص متعدد و عدم نگهداری، آسیب‌های جدی به آن وارد شده و متاسفانه بخش غربی آن به‌طور کامل تخریب‌ شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور گفت: از این اثر تاریخی فقط قسمتی از دالان ورودی در ضلع شرقی و حجره‌های پیرامون دالان باقی‌مانده ‌است که این قسمت‌ها نیز درگذر زمان به دلیل عدم نگهداری از طرف مالکان، به شدت دچار آسیب جدی شده‌ است.

اعتمادی افزود: متأسفانه، مالکان این اثر تاریخی، کوچک‌ترین اهتمامی برای مرمت و نگهداری این بنا نداشته‌اند و قسمت‌های باقیمانده سرای زهدی نیز به دلیل عدم نگهداری و رها شدن به حال خود، دچار تخریب و آسیب جدی شده بود.

وی ادامه داد: اداره میراث فرهنگی با تهیه طرح مرمت و بازسازی این اثر و تصویب آن در شورای فنی میراث فرهنگی استان، پیگیر جذب اعتبار عمرانی شد و خوشبختانه در شهریورماه امسال این اعتبار با مساعدت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تخصیص ‌یافت و قرارداد با پیمانکار پروژه تنظیم و منعقد و از اوایل مهرماه نیز عملیات اجرایی آن شروع شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور گفت: در اجرای این طرح مرمتی، قسمتی از حجره‌ها و زیرزمین‌های ضلع شرقی سرای زهدی آواربرداری و  دوباره بازسازی و استحکام‌بخشی شد.

سرای زهدی با قدمت دوره قاجاریه، در تاریخ دهم دی ماه ۱۳۸۱ طی شماره ۶۷۴۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت‌ شده است و تحت حفاظت میراث فرهنگی قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.