۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸
کد خبر: 848449

تهیه کننده فیلم کاپیتان گفت: قصه «کاپیتان» از دل بیماری سرطان بیرون آمده است و سراسر درباره امید و زندگی است.

کاپیتان از دل بیماری سرطان بیرون آمد

به گزارش قدس آنلاین، نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی کاپیتان عصر سه‌شنبه ۱۸ بهمن در سانس اول برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور محمد حمزه‌ای کارگردان، سیدصابر امامی تهیه‌کننده، امیرمحمد عبدی نویسنده، حبیب خزاعی‌فر آهنگساز، امیرحسین بیات، شایان دارمی‌پور، ارغوان شعبانی و پرهام غلام‌لو از عوامل فیلم برگزار شد.

امامی تهیه کننده فیلم کاپیتان اظهار داشت: خوشحالم اینجا بودید و فیلم را دیدید نمایش های سینماهای مردمی و برج میلاد هم امروز اکران شد ما ۲ روز هیچکس را ندیدیم و خوشحالیم همه شما را یکجا و اینجا می بینم.

وی بیان کرد: این نکته را بگویم که سرمایه‌گذار این اثر بنیاد سینمایی فارابی است. ما فیلمی درباره بیماری سرطان ساخته‌ایم و پیشنهادم این است که صرفا به موضوع فیلم در این نشست بپردازیم.

ایرادات فیلم تصحیح می‌شود

کارگردان فیلم کاپیتان با بیان اینکه بسیار خوشحال هستم که بعد از پنج سال در جشنواره فیلم فجر حاضر شدم، گفت: ما زمان بسیار کمی داشتیم و نسخه‌ای که نمایش داده شد پنج ایراد فاحش داشت که در نسخه بعدی تصحیح می‌شود.

محمد حمزه‌ای بیان کرد: دوست دارم حوزه‌های متفاوت و ژانرهای متنوع را تجربه کنم در این چند ماه سعی کردم به قصه‌هایی فکر کنم که مربوط به آدم‌هاست و شرایط اجتماعی را به تصویر می‌کشد تا اینکه با بنیاد سینمایی فارابی همکاری را آغاز کردیم و تصمیم گرفتیم که این موضوع را کار کنیم.

وی درباره چالش کار با بازیگران در سینما گفت: بازیگران عالی بودند امیرحسین در نقش عیسی، 2 ماه هر روز ۲:۳۰ دقیقه یا ۳ صبح از مهرشهر کرج می آمد و نیمه شب به خانه برمی گشت و کلی وزن کم کرد و تلاشش عالی بود.

حمزه ای درمورد بازیگران کودک فیلم کاپیتان نیز توضیح داد: معتقد هستم که فیلمنامه اساس فیلم است و متن می‌تواند لوکیشن و جزئیات را تعیین کند، برای پیدا کردن بازیگران کودک، از کوچه و خیابان‌ها شروع کردیم حتی زمین‌های فوتبال را گشتیم تا اینکه به ذهنم رسید تا کودکی که در فیلم ملاقات خصوصی بازی کرده را پیدا کنیم در نهایت برای نقش اصلی امیرحسین بیات را پیدا و تولید را شروع کردیم.

نگاه رئالیستی به فیلم نداشتم

کارگردان فیلم کاپیتان توضیح داد: من نگاه رئالیستی به این موضوع و فیلم نداشتم اگر نگاه صرفا واقعی داشتیم محال بود بچه ها بتوانند با بیماری سرطان اینچنین جست و خیز کنند.

حمزه‌ای بیان کرد: ما با نویسنده در مرحله پیش‌تولید مدام با هم گپ می‌زدیم و برای هر نقش بسیار تامل می‌کردیم. سختی کار برای ما این بود که این کودکان بازیگر را بتوانیم جلوی دوربین ببریم.

وی درباره لحن کوچه و بازاری نقش عیسی بیان داشت: عیسی کاراکتر و موقعیت اجتماعی دارد که مادر بالای سرش نبوده و پدرش مدام سرکار است، او کمی خودساخته است و این خودساختی در لحن و شخصیت فیلمش دیده می‌شود.

کارگردان فیلم کاپیتان با توجه به لهجه ترکی کاراکتر عیسی تشریح کرد: زمانی که امیرحسین را انتخاب کردم، می‌دانستم که بازیگر خوبی است فقط مشکلی که داشتم لهجه ترکی بود. سعی کردیم که لهجه‌اش را از بین ببریم اما نتوانستیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم که به کاراکتر پژمان بازغی (بازیگر مقابل نقش عیسی) لهجه ترکی را اضافه کنیم.

حمزه‌ای اضافه کرد: برای نقش کرامت، به پژمان بازغی پیشنهاد دادیم. او هم مانند هر بازیگری، فیلمنامه را خواند و سپس نقش را قبول کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در برخی از سکانس‌ها پژمان بازغی لهجه آذری‌اش از بین می‌رود، توضیح داد: پژمان بازغی می‌توانست به خوبی لهجه آذری را دربیاورد، در ۲ سکانس کاستی وجود دارد که به ایشان مربوط نیست. این نبود لهجه در دو سکانس به دلیل این بود که آن سکانس‌ها را در اوایل فیلمبرداری گرفتیم و آن زمان هنوز شک داشتیم که لهجه این کاراکتر در چه میزانی باشد در نسخه بعدی با صداگذاری این مشکل را حل می‌کنیم.

هر چه روی کاغذ می آورم تجربه و بانک عاطفی من است

نویسنده فیلم کاپتان هم گفت: موقع نگارش فیلم‌نامه کاپیتان فقط به باورپذیری آن فکر نمی‌کردم. من در زندگی‌ام فرصت تحصیل نداشتم و هر آن چه روی کاغذ می آوردم از تجربه زیسته و بانک عاطفی خودم است.

بانک دوران کودکی ام دست نخورده بود و رفتم سراغش

همچنین حبیب خزاعی فر آهنگساز این فیلم با بیان اینکه بانک دوران کودکی ام دست نخورده بود و رفتم سراغش، گفت: این کار برایم خیلی چالش نداشت. تصویر به من خیلی ایده می دهد. خیلی نمی خواستم تلاش کنم که از بیننده اشک بگیرم. احساس کردم نمی طلبد که که کار بیرون زدگی داشته باشد.

برای نقش عیسی ۲ ماه درس و مدرسه را کنار گذاشتم

بازیگر کودک نقش اصلی فیلم نیز گفت: من ۱۳ سال دارم و اصالتا زنجانی هستم محل زندگی کنونی‌ام در کرج است‌. زمانی که برای این نقش تست دادم، نمی‌دانستم انتخاب خواهم شد یا نه. در فیلم کاپیتان نقش عیسی را بازی کردم و سختی‌های زیادی برایم داشت. در ۲ ماه فیلمبرداری، درس‌ و مدرسه را کنار گذاشتم تا بتوانم وقت مناسب را برای نقشم بگذارم.

امیرحسین بیات ادامه داد: خاله من به دلیل بیماری سرطان فوت کرد این مسئله انگیزه‌ای به من داد تا در طول فیلمبرداری بتوانم کاراکتر عیسی را درک کنم. اوایل بسیار استرس داشتم اما کم کم رفع شد.

وی درباره اینکه چطور با بازیگران دیگر فیلم آشنا شده، توضیح داد: من در تست گریم کم کم با همه عوامل فیلم آشنا شدم مثل پروانه و شایان سر تمرین می رفتیم شوخی ها به جا بود و من فراموش نمی کنم که به من گفتند اگر می خواهی پیشرفت کنی باید تمرکز کنی قبل از پلان تمرکز کن. من هم قبل از پلان ها برای تمرکز با کسی حرف نمی زدم.

فقط جلوی دوربین دعوا می‌کردیم

شایان دارمی‌پور یکی دیگر از بازیگران کودک فیلم کاپیتان درباره نقش خود گفت: من بازی را از پیام بازرگانی آغاز کردم و سپس فیلم کودک را تجربه کردم. کاپیتان اولین فیلم بلند من است من ۹ سال دارم که تهران به دنیا آمده‌ام اما اصالتا آبادانی هستم.

وی افزود: کارگردان فیلم را بسیار دوست دارم چون به من کمک می‌کرد و انرژی منفی منتقل نمی‌کرد. محمد حمزه‌ای سرفیلمبرداری درست رفتار می‌کرد در یکی از سکانس‌ها با امیرحسین بیات (کاراکتر عیسی) دعوا می‌کردم در حالی که ما پشت صحنه با هم دوست بودیم و فقط جلوی دوربین دعوا کردیم.

ارغوان شعبانی بازیگر نقش پروانه نیز گفت: من آرزوی دیدن دریا از نزدیک را داشتم زمانی که دریا و ساحل را در قشم یدم خوشحال شدم و این برایم لذت بخش بود.اولین باری که حمزه ای را دیدم واقعا با من خیلی مهربان بود و از روز اول ارتباط خیلی خوبی گرفتم.

همچنین پرهام غلام‌لو بازیگر کودک این فیم گفت: من ۱۰ سال دارم همه بچه‌ها را سر صحنه دیدم و با هم دوست شدیم من، شایان و امیرحسین در لوکیشن بیمارستان مدام بازی می‌کردیم شایان دارمی‌پور رفیق صمیمی من است و بسیار دوستش دارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.