معلم الگوی مشهدی که طی مراسمی در مشهد به عنوان معلم تراز انقلاب از او قدردانی شد، می‌گوید: من همیشه هنگام تدریس، روش خودم را دارم. دبیر زیست‌شناسی هستم؛ اما مدرکم دکترای بیوتکنولوژی است و پایان نامه خود را با همکاری ایران و کشور هلند انجام داده ام. در مدرسه با دختران دانش‌آموز دوره دوم متوسطه  سروکار دارم و سعی می‌کنم از رشته خودم و مباحث درسی، در راستای شناخت مفاهیم زندگی، مبانی فکری و اعتقادی کمک بگیرم.

جهاد تبیین به روش خانم معلم مشهدی

به گزارش قدس خراسان، وجیهه نشاطی اظهار کرد: به طور مثال در درس ژنتیک و با استفاده از رفتار سلول و بدن، مباحث شناختی را بیان و کمک می‌کنم تا دانش‌آموز با توجه به درس به شناخت برسد.

وی افزود: به دلیل انجام تحقیقات در زمینه سلول‌های بنیادی از  پژوهش های مرتبط در سایر کشورها و رویان اطلاع دارم و در جریان درس از دستاوردهای علمی کشور در مباحث مختلف بدون اغراق و بزرگ‌نمایی استفاده می‌کنم و با دانش‌آموزان وارد گفت‌وگو می‌شوم.

این محقق برتر کشور ادامه داد: به طور مثال در بحث بیماری ایدز، درمان زخم‌های دیابت و سایر دستاوردهای علمی کشور همزمان وارد جست‌وجو در سایت‌های بین‌المللی می‌شویم تا جایگاه کشور را خود دانش‌آموزان ببینند. وقتی با آن‌ها وارد این مباحث می‌شوم، خود به خود سؤالات و موارد دیگری هم پیش می‌آید که ریشه در شناخت مفاهیم زندگی و اجتماع دارد و تمام تلاش من این است که کاملاً مستند و علمی با نگاه استنباطی به دانش‌آموزان کمک کنم.

نشاطی گفت: به صورت کلی در کلاس، فرایند گفت‌وگو جریان دارد و خوبی آن این است که در هفت ماه و هر هفته دو جلسه این جریان دنبال می‌شود؛ اما متأسفانه با همه تلاشی که می‌کنیم، نمی‌شود این فرایند را ادامه داد و دانش‌آموز با تمام شدن مدرسه از بحث جدا می‌شود.

محقق برتر کشور با مثالی که حاصل تفکر چند وجهی است، ادامه می‌دهد: هنگام تدریس درس پروتئین‌ها جریان کلاس به این شکل است که به پروتئین کلاژن که در بافت بدن همه انسان‌ها وجود دارد، اشاره می‌کنم. در بیماران پروانه‌ای ژن این پروتئین جهش پیدا می‌کند. درس شاید درباره پروتئین باشد؛ اما کلاژن، بچه‌های پروانه‌ای و درمان را مرور می‌کنیم و در بخش دارو موضوع تحریم‌ها مطرح می‌شود با این عنوان که حدود هزار بیمار پروانه‌ای داریم؛ اما به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانند دارو تهیه کنند. او ادامه می‌دهد: در نهایت به ساخت پانسمان برای این بیماران توسط یک شرکت دانش بنیان در داخل کشور طی سال جاری می‌پردازیم و سپس به پرسش و پاسخ می‌رسیم. به طور مثال چرا از ابتدا خودمان دارو را نساختیم و پاسخ مربوط را سعی می‌کنم مستند عنوان کنم که در دنیا برای بیماری‌هایی که افراد کمی مبتلا به آن‌ها هستند، چند مؤسسه محدود اقدام به ساخت دارو می‌کنند و به همه کشورها می‌دهند که در این مورد ما را تحریم کرده‌اند.

نشاطی افزود: در درس عصب‌شناسی وقتی با دانش‌آموزان تحقیق می‌کنیم، تفاوت‌های مغز زن و مرد بررسی می‌شود. تلاش می‌کنیم وارد بحث شباهت ها و تفاوت های  زن و مرد از نظر عصب‌شناسی بشویم و اینکه اسلام به زن آزادی داده تا برده افکار و چشم دیگران نباشد و اینکه آزادی فکر و اندیشه مهم است نه آزادی ابزاری.

وی ادامه داد: بیان مسائل به صورت مستقیم برای دانش‌آموزان تأثیر ندارد و با توجه به اینکه برای نسل کنونی استنباط خیلی مهم است، باید با گفت‌وگو و مستند مطالب را ارائه کرد.

نشاطی افزود: به دلیل ناآرامی‌های اخیر، صحبت با این نسل چالش‌های خود را دارد؛ اما باید بپذیریم این نسل باید درک شود و در طرح هر موضوعی لازم است منصفانه برخورد شود و به سؤالات آن‌ها پاسخ داد.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.