همزمان با پایان محدودیت‌های کرونایی و «بازگشایی» چین، تحلیلگران می‌گویند رقابتی سنگین میان مسکو و ریاض به عنوان دو صادرکننده بزرگ نفت خام جهان در پاسخ به نیاز فزاینده خریداران چینی به فرآورده‌های نفتی در حال شکل‌گیری است.

جدال مسکو و ریاض بر سر تصاحب بازار نفت چین

به گزارش قدس آنلاین، در مطلب تارنمای خبری تحلیلی اویل پرایس آمده است: پس از حدود سه سال و با پایان یافتن محدودیت‌های کرونایی، نیاز چین به نفت رو به افزایش است؛ تحلیلگران می‌گویند در حالی که پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت در ۲۰۲۳ به رکوردی بی‌سابقه برسد، برآوردها نشان می‌دهد نیمی از این رشد به نام چین نوشته خواهد شد.

در این میان، کارشناسان بر این باورند که روسیه و عربستان سعودی به عنوان سران گروه اوپک پلاس برای پاسخ به تقاضای فزاینده بزرگترین واردکننده نفت‌ خام در جهان به رقابت خواهند پرداخت.

برای عربستانی‌ها، قراردادهای طولانی مدت ریاض در مورد فروش نفت خام [که پیشتر منعقد شده]، دستکم تا مدتی، تصاحب بخشی از بازار چین را تضمین می‌کند.

در مقابل، روسیه که پس از تحریم‌های غرب برای فروش سوخت و نفت خام به آسیا روی آورده، به منظور جلب هرچه‌ بیشتر خریداران چینی که از سقف قیمت گروه هفت پیروی نمی‌کنند، بهای نفت خود را کاهش داده است.

همچنین به نظر می‌رسد که اقدام عربستان برای افزایش غیرمنتظره بهای عرضه نفت خود در آسیا در هفته گذشته، نشانگر تمایل این غول نفتی به حضور پررنگ‌تر در بازار تقاضای رو به توسعه چین برای نفت خام است.

از طرفی، تصور می‌شود قیمت‌های کاهش یافته روسیه، خریداران چینی را به سمت تقاضا برای خرید حداقلی از ریاض تا مقدار مجاز - در چارچوب قراردادهای نفتی بلندمدت عربستان - سوق دهد.

بر این اساس، در هفته گذشته، عربستان سعودی به طور ناگهانی قیمت رسمی فروش (OSP) نفت‌خامی که قرار است ماه مارس (اسفند/فروردین) به آسیای شرقی بفرستد را افزایش داد. از ماه سپتامبر ۲۰۲۲ تاکنون، این نخستین بار است که ریاض به طور ناگهانی بهای نفت عرضه شده در آسیا را افزایش می‌دهد و نشانگر پیش‌بینی عربستان سعودی از افزایش تقاضا در بخش‌های شرقی آسیا در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳ است.

این گزارش می‌افزاید: البته این تنها ریاض نیست که نسبت به افزایش تقاضای چین پس از پایان محدودیت‌های کرونایی در این کشور خوش‌بین است.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در این باره می‌گوید: این «بازگشایی» رشد فزاینده‌ای را در تقاضای جهانی نفت ایجاد می‌کند به طوریکه نیمی از افزایش تقاضا در ۲۰۲۳ به نام چین نوشته خواهد شد.

این آژانس در گزارشی که در ماه ژانویه منتشر شد، پیش‌بینی کرد: ممنوعیت واردات فرآورده‌های نفتی روسیه توسط اتحادیه اروپا - که از ۵ فوریه ۲۰۲۳ (۱۶ بهمن ۱۴۰۱) اعمال شد - به سرعت توازن تامین نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برآوردهای «رفینیو اویل» نشان می‌دهد که صادرات نفت روسیه به چین با روندی افزایشی از حدود یک میلیون و ۵۲۰ هزار بشکه در روز در دسامبر (آذر/دی)، به مقدار تخمینی ۲ میلیون و ۳۰ هزار بشکه در روز در ژانویه (دی/بهمن) می‌رسد. در حالی که ماه گذشته میانگین واردات نفت خام چین از عربستان حدود ۱ میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه در روز ثبت شد.

در همین رابطه،‌ خبرگزاری بلومبرگ در یادداشتی به نقل از شرکت تحقیقاتی انرژی اسپکتس (Energy Aspects) نوشت: اگر چین بخواهد ذخایر نفتی خود را پر کند، سهم دریافت نفت از روسیه می‌تواند به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

بنابر این گزارش،‌ پالایشگاه‌های مستقل چین سهمیه‌ای از نفت خام وارداتی این کشور ندارند و با توجه به ارزان قیمت بودن فرآورده‌های نفتی روسیه، در حال حاضر این پالایشگاه‌ها به بزرگترین خریداران نفت کوره روسیه تبدیل شده‌اند.

بدین ترتیب، با «بازگشایی چین» و از سرگیری عادی فعالیت پس از کرونا، عربستان سعودی برای سهم خود از بازار تقاضای بزرگترین واردکننده نفت خام جهان با رقابتی تنگاتنگ از طرف شریک خود در اوپک پلاس روبه‌رو خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.