دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا و جرد کوشنر داماد او به علت بهره‌گیری از پول سعودی‌ها برای کسب و کارشان در قبال حمایت از ریاض، به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند.

انتقاد شدید از ترامپ و دامادش برای بهره‌گیری از پول سعودی‌ها

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه واشنگتن پست روز شنبه در گزارشی فاش کرد که دونالد ترامپ و دامادش در زمانیکه با چالش‌های تجاری مواجه بودند برای بهبود وضعیت خود به پول سعودی‌ها روی آوردند. آنها در زمان ریاست جمهوری ترامپ حامی سرسخت عربستان به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد این کشور بودند و در قبال این حمایت‌ها منابع مالی مورد نیاز برای ارتقای کسب و کار خود را به نحوی از سعودی تامین می‌کردند.

اکنون سو استفاده خانواده ترامپ از موقعیت سیاسی‌شان انتقادهای زیادی را برانگیخته که نشریه نیوزویک به آنها پرداخته است.

فرد ولمن مشاور سیاسی در صفحه توئیتر خود با اشاره به اینکه نهاد قانونگذار آمریکا هنوز واکنشی به این قضیه نداشته است، نوشت: کنگره درباره خانواده مجرم واقعی تحقیق نمی‌کند. پس از کمک به ارتقای ولیعهد، ترامپ و کوشنر از پول‌های سعودی بهره می‌بردند.

قوانین اخلاقی پرسنل نظامی بازنشسته را ملزم می‌کند تا بمنظور کار برای دولت‌های خارجی تاییدیه بگیرند که این مورد درباره ترامپ و کوشنر به کار گرفته نشد. دون فاکس مدیر سابق دفتر اخلاق دولتی آمریکا می‌گوید که این یعنی این دو نفر به افشای این امر که آیا تعاملات مالی دولت‌های خارجی دارند یا خیر ملزم نبودند، بنابراین باید کنگره برای تغییر چنین قوانینی کار کند.

فاکس اعلام کرد: من فکر می‌کنم که کنگره دیدگاه خاصی برای بعد از ریاست‌ جمهوری مانند ایجاد یک کتابخانه و موزه و داشتن خاطرات نوشتاری و گفتاری، در ذهن داشت. فکر نمی‌کنم هرگز به فکر تهیه‌کنندگان این قوانین اخلاقی خطور کرده باشد که یک رئیس‌جمهور سابق سعی کند سال‌های ریاست خود را از این طریق پول به دست بیاورد.

جان بولتون که به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ کار می‌کرد نیز با اشاره به اینکه این مساله یک فرصت آشکار برای ترامپ و کوشنر در جهت منفعت طلبی بوده، گفت: فکر می‌کنم آنها به ویژه جرد احتمالا سخت روی آن کار می‌کردند. چرا جرد باید نگران خاورمیانه باشد؟ این یک برداشت کاملاً منطقی است که به تجارت مرتبط می‌شود.

ماه گذشته فاش شد که صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان ۹۳ درصد از سهام مسابقات «لیو گلف» را در اختیار دارد و ۱۰۰ درصد هزینه‌های مرتبط با رویدادهای ورزشی آن را پرداخت می‌کند. زمین‌های گلف ترامپ یک سال پس از ریاست جمهوری‌اش میزبان برگزاری تورنمنت‌های «لیو گلف» بوده است.

کوین ون والکنبرگ یک کاربر پر بازدید توئیتر ضمن انتشار پیوست گزارش روزنامه واشنگتن پست در یک پست، در این باره نوشت: آیا «لیو گلف» بخشی از یک عملیات پولشویی است که پول‌ها را به جرد کوشنر منتقل می‌کند؟ برخی افراد در این گزارش واشنگتن پست برایشان سوال است.

بده بستان‌های بین سلمان و خانواده ترامپ ارائه ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در «صندوق خانوادگی» کوشنر و یک میلیارد دلار برای شرکت سرمایه گذاری استیون منوچین وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ را شامل می‌شد.

ریچارد سینیورلی دستیار سابق دادستان ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک روز یکشنبه توییت کرد: این امر مستلزم توجه بسیار بیشتری است، به ویژه پیوند «لیو گلف» عربستان سعودی با ترامپ که احتمالا هر سال میلیون ها دلار دریافت می کند. همچنین، ۲ میلیارد دلار برای جرد.

بهره گیری از منابع مالی سعودی‌ها در قبال حمایت از ریاض در جریان بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای اشکال گوناگونی داشت. در یکی از این اقدامات در راستای پشتیبانی از عربستان، ترامپ در بحبوحه تحقیقات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که نقش مستقیم ولیعهد سعودی در قتل فجیع جمال خاشقچی در سال ۲۰۱۸ فاش کرد، محمد بن سلمان را نجات داد.

از سوی دیگر «سازمان ترامپ» هم نوامبر (آبان/ آذر) گذشته با یک شرکت املاک و مستغلات سعودی برای ساخت یک هتل «ترامپ» در یک اقامتگاه گلف ۴ میلیارد دلاری در عمان به توافق رسید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.