رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور گفت: چین برای اینکه رشد اقتصادی خود را حفظ کند به جمهوری اسلامی ایران به خصوص در حوزه نفت، گاز و برخی محصولات معدنی نیاز دارد.

عباسی: چین برای حفظ رشد اقتصادی خود به ایران نیاز دارد

به گزارش قدس آنلاین، فریدون عباسی ، درباره دستاوردهای سیاسی و اقتصادی سفر رئیس جمهور به چین، بیان کرد: چین کشوری است که ما سال‌هاست با آن رابطه داریم و در این ایامی که موضوع تحریم ها برای ما جدی تر شده و غربی ها در جهت فشار بر معیشت مردم ما و جلوگیری از رشد اقتصادی ما محدودیت هایی را برای کشور ما ایجاد کرده‌اند، چین کشوری است که این محدودیت ها را نپذیرفته و راهی است که ما می توانیم برخی از نیازهای خود را از طریق این کشور تامین کنیم در عین اینکه به خودکفایی داخلی و خود اتکایی نیز بپردازیم.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: مذاکرات مختلفی صورت گرفته و سفرهای مختلفی توسط مقامات به چین انجام شده است و امروز به این نقطه رسیدیم که در سطح مقام اول اجرایی کشور این ملاقات‌ها صورت گیرد تا پیرامون مباحث اقتصادی و سیاسی که قبلا راجع به آنها جمع بندی صورت گرفته، نتیجه گیری نهایی صورت گیرد و به توافق های جدید و انعقاد قراردادهایی پیرامون توافق های قبلی بینجامد.

قطعا بازار آمریکا و اروپا برای چین قابل مقایسه با ایران نیست اما...

نماینده مردم کازرون در مجلس در ادامه تاکید کرد: بازار دنیا و بازارهای بزرگ برای چین اهمیت زیادی دارد. قطعا بازاری که آمریکا و اروپا دارد قابل مقایسه با بازار ایران نیست ولی از آنجا که ایران روبه رشد است و خود چین نیز برای اینکه رشد اقتصادی خود را حفظ کند به جمهوری اسلامی ایران به خصوص در حوزه نفت، گاز و برخی محصولات معدنی نیاز دارد. چین به عنوان اقتصاد دوم دنیا به هزینه و فایده خود نگاه می کند، می سنجد که اگر محصولات و مواد مورد نیاز خود را از ایران تامین کند چقدر مسیر نزدیک تر بوده و بازار چقدر مطمئن تر است.

وی افزود: قطعا چین در آینده وارد جنگی با غربی ها خواهد شد، این مدت نیز این درگیری را عقب انداخته است چون غربی ها جز جنگ برای پیشبرد اقتصاد خودشان راه حلی را پیدا نمی کنند. در سال های اخیر شاهد حمله غربی ها به کشورهای مختلف بودیم. مانورهایی که توسط غربی ها در منطقه انجام می شود و حضور غربی ها در دریای جنوبی چین حاکی از آن است که کشورهای دیگر از اهمیت تایوان برای چین مطلع بوده و برای تحریک چین از این طریق وارد شده اند همان طوری که سفرهای نمایندگان کنگره آمریکا به تایوان در جهت تحریک چین انجام می شود.

مدارای چین با غربی ها نیز آستانه ای دارد

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تا زمانی که چین شریک های راهبردی خود را قطعی نکرده باشد و به این یقین نرسد که منابع مورد نیاز خود را از کدام کشورها می تواند تامین کند و حتی خطوط ریلی و زمینی خود را فعال نکرده باشد با غربی ها مدارا می کند اما این مدارا نیز آستانه ای دارد که اگر شرایط فراهم شود چین نیز آماده جنگ با غربی ها خواهد شد. ما باید مراقب باشیم که درگیری به منطقه غرب آسیا کشیده نشود.

عباسی در پایان با اشاره به سخنان رئیس جمهور چین در سفر به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در رسانه ها، بیان کرد: ما با چین ارتباط داریم و با چین تجارت می کنیم و قطعا می توانیم شریک های راهبردی خوبی برای یکدیگر باشیم چراکه در منطقه مسائل مشترکی داریم اما باید در سفر رئیس جمهور کشورمان به چین پیرامون این موضوع از رئیس جمهور چین توضیح خواسته شود. صحبت کردن بر سر جزایر ایرانی در آن سفر موضوع درستی نبود، در عین حفظ دوستی و روابط اقتصادی باید در این زمینه توضیحی ارائه شود تا موضوع روشن گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.