سخنگوی قوه قضاییه گفت: در رابطه با حادثه شاهچراغ صدور قرار تأمین و صدور قرار نهایی و کیفرخواست صورت گرفت و پرونده به دادگاه انقلاب شهر شیراز رفته است.

سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرد: پرونده فولاد مبارکه در حال رسیدگی است/ جزئیات رسیدگی به پرونده حادثه تروریستی شاهچراغ

به گزارش قدس آنلاین، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب و تشکر از حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه اظهار کرد: رفراندوم ملی در قالب راهپیمایی ۲۲ بهمن، بار دیگر اراده حق طلبانه ملت ایران را نمایان کرد. ملتی که ۴۴ سال به رغم بدخواهی دشمنان قسم خورده این اراده را با ایستادگی دنبال کرده است.

وی افزود: ظرفیت میلیونی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن که نسبت به سنوات قبل افزایش یافته بود، حاصل جمع اراده هایی مصمم بود. راهپیمایی ملی نشان داد که داستان سرایی های دشمن ناکام بوده و بار دیگر تودهنی سختی را متحمل شد.

ستایشی ادامه داد: تقدیر از مردم و اقدام مناسب برای رفع مشکلات آنان باید توسط مسئولان تعقیب شود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره عفو گسترده رهبری گفت: بخشودگی قابل توجهی از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر حاکی از میزان اهمیت وحدت ملی بود. یکی از ویژگی های بارز آن تسری این عفو بر متهمان بوده است.‌ اقدام ریاست قوه قضاییه و موافقت رهبری با بخشودگی گسترده حربه دشمن را که سالها بر روی آن سرمایه گذاری کرده بود، کند کرد.

وی افزود: هل دادن جوانان به سمت دشمن و گرفتار شدن آنان اقدامی نابخشودنی است. مسئولان در بخش اقدام و خانواده ها در بخش صیانت و لایه های مختلف سیاسی و فرهنگی و اجتماعی باید با همراهی خود، اقدام بعدی در قبال جمعیت عفو شده را دنبال کنند. ما به خانواده ها تاکید داریم که جوانان را مراقبت کنند و بار دیگر به دام افراد سودجو نیفتند.

سخنگوی قوه قضاییه ضمن تسلیت به هموطنان زلزله زده در خوی و کشور ترکیه و سوریه و همدردی با انان گفت: آمادگی کامل داریم به کمک زلزله زدگان بشتابیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تخلف پلتفرم فیلمیو که اقدام به تولید و پخش سریال سقوط کرده است، گفت: پلتفرم را "سکوها" بگوییم. ما احراز تخلف نکنیم و قضاوت نکنیم. بنا به ماموریت هایی که قوه قضاییه در اجرای اصل ۱۵۸ قانون اساسی دارد رسیدگی به تظلمات بر عهده دستگاه قصایی است و ما وظیفه داریم اگر دعوایی مطرح شد، مطابق موازین قانونی مبادرت به رسیدگی کنیم‌. چنانچه شکایتی از ناحیه آحاد جامعه مطرح شود ما وظیفه داریم به آن رسیدگی کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: درباره موضوع مطروحه باید بگویم که این موضوع در واحد قضایی مربوطه در دادسرای تهران است و شکایتش مطرح شده و تحت رسیدگی است و تصمیمات قضایی متعاقبا اعلام می شود.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری دادگاه پرونده حمله به شاهچراغ گفت: به این پرونده اهتمام ویژه در مرحله تعقیب و شناسایی متهمان و تحقیق صورت گرفته است. همکاران ما در دادستانی فارس نسبت به موضوع کار ویژه را انجام داده‌اند و منجر به دستگیری متهمین شد. اقدامات لازم برای رسیدگی و صدور قرار تامین و قرار نهایی و کیفرخواست شده است و پرونده به دادگاه انقلاب شهرستان شیراز ارسال شده و به صورت فوق العاده رسیدگی شد. این پرونده ۵ نفر متهم دارد که از اتباع بیگانه هستند و جلسه اول آن در ۱۸ بهمن ماه و جلسه دوم در ۲۴ بهمن ماه تشکیل شد و منتظر اتخاذ تصمیم نهایی و قانونی هستیم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره فرایند عفو گسترده اخیر گفت: بعد از ابلاغ این عفو، جلسه ای در ۱۸ بهمن برگزار شد و به روسای کل دادگستری استان‌ها ابلاغ شد که با توجه به ظرفیت قضات با تجربه، ما کار تطبیق مصادیق با معیارها را شروع کردیم. پرونده‌هایی که مربوط به بخش اول دستورالعمل اعم از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر بود، جهت تقدم در رسیدگی در اولویت هستند. برای تسریع در کار فرم های لازم تهیه و به روسای دادگستری‌ها ابلاغ و تاکید شد که در تطبیق مصادیق با معیارهای استان‌ها به صورت سلیقه ای عمل نشود.

ستایشی گفت: سعی می شود دامنه شمول را عفو تاجایی که مخالف قانون نباشد بیشتر کنند و علی رغم تلاش شبانه روزی به لحاظ گستردگی دامنه عفو و دیگر اینکه معیاری است و باید معیارها مطابقت داده شود، هنوز تعداد دقیق مشخص نشده است و ان شاءالله گزارش کامل نسبت به آمار عفو شدگان ارائه خواهد شد و تا آخر بهمن ماه این مراحل را می گذرانیم و اعلام می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: تعداد عفو شدگان تعداد قابل توجهی است و تا زمانی که معیارها و پرونده به پرونده تطبیق داده نشود اعلام آمار درست نیست و بعضی ها گفتند ده‌ها هزار نفر ولی اجازه دهید متعاقبا اعلام می شود.

وی در باره اینکه آیا تعداد بازداشت شدگان حوادث اخیر مشخص است؟ گفت: خیر، فعلا بحث عفو مطرح است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه معاون اول قوه قضاییه اعلام کرده تحقیق برخی نمایندگان درباره فولاد مبارکه دقیق نبوده است؟ گفت: معاون اول قوه قضاییه دغدغه داشتند. برداشتی که کردم این بود که باید حرف عالمانه باشد. دستگاه ها وظایف نظارتی خود را باید طبق قانون انجام دهند و صرف وجود پرونده دلیل بر اثبات آن نیست.

وی افزود: نباید به حساب بودن و افتتاح پرونده بگوییم ثابت شده است و باید عناوین پس از اثبات و در مرحله تحقیقات و دادرسی بیان شود و صاحب تریبون ها هم از اظهارات غیر دقیق خودداری کنند.‌

سخنگوی قوه قضاییه افزود: اختلاس یا هر چه که اعلام کردند ممکن است در رسیدگی عنوانش تغییر کند. پرونده مذکور مفتوح و در حال رسیدگی است و نتایج آن اعلام می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده حمله به سفارت آذربایجان و اینکه آیا شکایت و کیفرخواستی صادر شده است؟ گفت: پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و واجد محرمانگی است و پس از ادامه فرایند رسیدگی و اتخاذ تصمیمات بعدی، اطلاع رسانی می شود.

وی درباره سلامت روانی متهم پرونده گفت: ابعاد و زوایای موضوع با مداقه رسیدگی می شود و نتایج موضوع که حاصل شد، اعلام می کنیم.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عدم توزیع خودرو احتکار است؟ گفت: تشخیص این امر برعهده مقام رسیدگی کننده بر اساس صلاحیت است. اگر احتکار باشد، برعهده سازمان تعزیرات حکومتی است و اگر در حوزه جرائم عمومی باشد، در صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب کشور خواهد بود. در خصوص توزیع خودرو چند مجموعه از جمله معاونت حقوق عامه و معاونت اقتصادی دادستانی کل کشور، سازمان بورس و وزارت صمت و شورای رقابت و سازمان بازرسی ورود کرده اند و در حال بررسی هستند و در روزهای آتی نتایج به دست آمده اطلاع رسانی خواهد شد.

ستایشی در پاسخ به این سوال که پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی در چه وضعیتی است؟ آیا این دو نفر و خبرنگاران بازداشتی دیگر مشمول عفو اخیر شده‌اند یا خیر؟ گفت: در انتشار مطالب دقت کنید. به خبرنگار و سلبریتی و ... کاری ندارم. بنده مطرح کردم عفو معیاری است و پرونده‌ها با معیارها تطبیق داده می شود و در صورت دارا بودن شرایط عفو صورت می گیرد و اگر غیر این باشد مشمول عفو نمی شود. شما تحمل کنید در آینده تعیین تکلیف می شوند.

وی افزود: در عفوهای معیاری پرونده‌ها با شرایط انطباق داده می شود. ما نه می گوییم خبرنگار یا سلبریتی و ...است. این بد است که می گویند اقای سخنگو گفت خبرنگار و فلانی در جایی گفته اصلا خبرنگاری را بازداشت نکردیم. هرکسی که مشمول باشد انجام می شود.

سخنگوی قوه قضائیه درباره مسئله گفتگو با مردم که رییس قوه قصاییه بر آن تاکید داشته است، گفت: اصل ایده گفتگو مربوط به زمان خاص و وقایع مشخصی نیست‌. رئیس قوه قضاییه از ابتدای دوره تحول و تعالی بر ارتباط با مردم تاکید کرده و پیشنهاد گفتگو ایشان و استماع نظرات مردم عادی و نخبگان همیشگی است و مورد استقبال مردم واقع شده است.

وی افزود: رسیدگی به پرونده های مربوط به اعمال ماده ۴۷۷ را شخصا رئیس دستگاه قضا مشاهده می کند. صاحب‌نظران در دیدار با ریاست قوه قضاییه انتقاداتی دارند که در فضای مناسب مطرح می کنند و این نظرات مورد بررسی قرار می‌گیرد. اصل بودن گفتگو در جامعه، حل مشکلات مردم و پیدا کردن راه های جدید مدنظر است‌.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره موضوع مسمومیت دانش آموزان قم گفت: تا این مرحله متاسفیم از شرایطی که در قم ایجاد شده است. برخی از خانواده ها در خصوص مسمومیت دانش آموزان شکایتی را در دادسرای قم مطرح کردند و دادستان و بازپرس با همکاری ضابطین مربوطه و با مساعدتی که اموزش و پرورش داشته در حال بررسی ابعاد آن هستند. مراکز امنیتی و اطلاعاتی و قضایی و پزشکی قانونی در این خصوص جلسات خوبی گذاشتند و کار با دقت پیگیری می شود و به محض حصول نتیجه اعلام می شود.

وی افزود: تاریخ این عارضه از ۹ آذرماه شروع شد و در هنرستان قم رخ داد و منجر به مسمومیت ۱۸ دانش اموز شد و ۲۲ اذرماه در همین مدرسه مجددا این اتفاق رخ داد و ۵۱ نفر دیگر دچار مسمومیت شدند. در تعدادی از مدارس دخترانه قم رخ داده است و ۳۰ نفر از خانواده‌ها شکایت کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.