حجت‌الاسلام خسروپناه در جمع فعالان فرهنگی گفت: جبهه‌های مردمی ظرفیت‌های زیادی دارند و باید از آنها در همه حوزه‌های گفتمان‌سازی، ساختارسازی و تنظیم‌گری استفاده کرد.

خسروپناه: شورای عالی انقلاب فرهنگی به سمت تشکل‌های مردمی حرکت می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، نخستین جلسه هم‌اندیشی دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «بازآرایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

ظرفیت‌های ما برای رشد و بالندگی فرهنگی کم نیست

حجت‌الاسلام خسروپناه در این جلسه گفت: ظرفیت‌های ما برای رشد و بالندگی فرهنگی کم نیست. کنار نقص‌ها و ضعف‌هایی که اشاره شد می‌خواهم به ظرفیت‌هایی که وجود دارد اشاره کنم تا بدانیم در کدام نقطه قرار داریم. اول، ظرفیت‌هایی است که در متون اسلامی ما قرار دارد که اگر آنها را بازخوانی و بازمعرفی کنیم، حتماً اثرات خوبی خواهد داشت. ظرفیت دیگر، متونی است که در علوم اسلامی به‌ویژه عرفان اسلامی، معارف تفسیری و حدیثی و... داریم، ظرفیت سوم، نظریه‌های جدید علوم انسانی و اسلامی است که باید از آنها استفاده کنیم.

زن در متون کهن ایرانی

وی اضافه کرد: ظرفیت چهارم، ظرفیت‌های فرهنگی ماست. این روزها بحث زن و زندگی داغ است اما با مروری بر متون کهن ادبی و تاریخی خود نظیر شاهنامه یا بوستان و گلستان سعدی متوجه می‌شویم که زنان چه جایگاه والایی داشتند. با مطالعه این آثار متوجه می‌شویم که هویت زن ایرانی، عفاف، حیا، انسانیت و خانواده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی به سمت تشکل‌های مردمی حرکت می‌کند

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه باید ظرفیت‌های مردمی را در موضوعات مختلف دید، گفت: دوستان در این جلسه به ظرفیت‌های مردمی اشاره کردند که حتماً باید مورد توجه قرار گیرد. بنده اصلاً نگاهم به مردم این‌گونه نیست که ظرفیت‌های مردمی را در تصدی‌گری ببینم، بلکه در همه حوزه‌ها اعم از گفتمان‌سازی، ساختارسازی، تنظیم‌گری و... می‌توانند حضور داشته باشند. جبهه مردمی ما ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد.

ظرفیت کانونی

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: علاوه بر همه این ظرفیت‌ها، می‌خواهم به ظرفیت دیگری اشاره کنم و آن هم ظرفیت کانونی است. باید بگویم که مصوبات بسیار خوبی در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته‌ایم، اما به‌نظر می‌رسد که دوستان نگاه بدبینانه‌ای نسبت به این اسناد دارند. سندنویسی کار درست و لازمی است اما سندبسندگی غلط است، باید تقسیم کار کرد، گفتمان‌سازی کرد و سراغ برنامه‌ریزی‌های عملیاتی رفت.

وی تأکید کرد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ده سند نوشته است، در حالی که برخی کشورها مثل ژاپن بیش از یکصد سند دارند. دوستان در این جلسه مباحثی نظیر الگوی سوم زن، مسجد جامعه‌پرداز، صنایع فرهنگی و... را مطرح کردند، همه این موارد سند می‌خواهد، البته این سندها باید عملیاتی باشد، چرا که ما نیاز به سیاست‌های عملیاتی داریم، در این سندها باید تقسیم کار و برنامه‌ریزی لحاظ شده باشد. می‌خواهیم این رویکرد را در شورا ایجاد کنیم که تشکل‌های مردمی نخبگانی در حلقه‌های میانی به‌صورت دقیق شناسایی شوند.

خسروپناه خاطرنشان کرد: درخواست من از شما و تشکل‌های مردمی این است که در سیاست‌گذاری‌ها و قانون‌گذاری‌ها مشارکت کنید. به‌نظرم در نظریه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌توان از تشکل‌های مردمی کمک گرفت. البته نظریه‌های فرهنگی و اجتماعی ما برگرفته از منظومه فکری اندیشه‌های امامین انقلاب اسلامی است. شبکه شوراهای فرهنگی عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها ظرفیت خوبی است، اما باید پرسید که تشکل‌های مردمی کجای این شوراها هستند؟

کارهای زمین‌مانده زیاد است

او با اعلام خبر آغاز سفرهای استانی خود گفت: به‌زودی سفرهای استانی خود را آغاز خواهم کرد و می‌خواهم از همه ظرفیت‌های آنها در شورا استفاده کنم. حال سؤال مهمی وجود دارد و آن هم این است؛ از این ظرفیت‌ها چگونه می‌توانیم استفاده کنیم؟ در ابتدا باید شورای چهار ستاد ما در دبیرخانه یعنی شوراهای «علم و فناوری»، «تعلیم و تربیت»، «فرهنگی اجتماعی» و «خانواده و زنان» با حضور حلقه‌های میانی برگرفته از شخصیت‌های فکری فرهنگی تشکیل بشود. درباره انتخاب این شوراها نیز همان جبهه‌ها مردمی باید نظر بدهد. اعتقاد من این است که کارهای زمین‌مانده زیاد است، باید یک محور اصلی را انتخاب کنیم و همه ما دور آن جمع بشویم و کار کنیم. فکر می‌کنم محور اصلی آموزش و پرورش است و فکر می‌کنم نظر حضرت آقا نیز همین است، بر همین اساس باید همه مباحثی را که دوستان فرمودند روی همین موضوع متمرکز کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.