۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
کد خبر: 850373

پاکستان به‌دلیل ترس از آزار واشنگتن و اتحادیه اروپا، نسبت به واردات بنزین ایران محتاط است.

کاهش صادرات نفت ایران به پاکستان
ب گزارش قدس آنلاین به نظر می‌رسد پاکستان با وجود تحریم‌های آمریکا مایل به واردات نفت خام روسیه است، اما به‌دلیل ترس از آزار واشنگتن و اتحادیه اروپا، نسبت به واردات بنزین ایران محتاط است. این واقعیت که اسلام‌آباد قوانین متفاوتی برای برخورد با مسکو و تهران دارد، ناهماهنگی‌ها و وابستگی‌های اساسی در سیاست خارجی پاکستان را آشکار می‌کند. مقامات پاکستانی اظهار داشتند که معامله آنها برای خرید نفت خام روسیه هیچ قانون یا محدودیتی را نقض نمی‌کند.

به گزارش هم میهن به نقل از IIS، مصدق مالک، وزیر نفت و انرژی پاکستان در مصاحبه اواخر ژانویه با شبکه ماهواره‌ای روسی RT، اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی ایالات‌متحده را کم‌اهمیت جلوه داد و اظهار کرد: «من هیچ تعارضی نمی‌بینم. ما کاری را که جهان تابه‌حال ندیده است، نقض نمی‌کنیم یا انجام نمی‌دهیم.»

مالک به‌درستی اشاره کرد که اروپا به واردات انرژی از روسیه ادامه می‌دهد. پاکستان برای تأمین انرژی کافی مشکل دارد و نفت ایران در حیاط‌خلوت آن مقرون‌به‌صرفه‌تر از همتای روسی خود است. با این‌حال، تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، تجارت رسمی با تهران را برای اسلام‌آباد دشوار می‌کند. تهران اکنون به‌دنبال ایجاد یک سیستم تجارت مسیر زمینی با اسلام‌آباد است؛ مشابه آنچه پاکستان با افغانستان از طریق مرز مشترک هزار کیلومتری استان سیستان‌وبلوچستان داشته است تا تجارت غیرقانونی نفت و کالاهای مصرفی ایران را مهار کند.

به گفته مقامات ایرانی، تجارت مرزی غیررسمی با پاکستان به بیش از پنج میلیارد دلار در سال افزایش یافته است و در حالت ایده‌آل باید به کانال‌های قانونی برای بهبود روابط تجاری دوجانبه دولت به دولت منتقل شود. تهران همچنین مبادلات تجاری به ارز محلی با پاکستان را برای انتقال پنج میلیارد دلار تجارت غیرقانونی بین دو کشور در مرز سیستان به بخش تجارت رسمی و غیررسمی پیشنهاد کرده است.

حسن نوریان، سرکنسول ایران در کراچی، در بازدید از اتاق بازرگانی و صنایع کراچی در دسامبر سال گذشته اظهار کرد که اگر مقامات پاکستانی اجازه تجارت قانونی از مرز سیستان را بدهند، حجم تجارت بین دو کشور می‌تواند به بیش از پنج میلیارد دلار برسد. یک‌ونیم میلیارد دلار از این حجم از مجاری قانونی انجام می‌شود. نوریان گفت که این امر نیازهای فوری، دوجانبه و ملی را برطرف می‌کند؛ به‌طوری‌که ایران می‌تواند گاز طبیعی، نفت خام و پتروشیمی را در ازای محصولات کشاورزی به پاکستان منتقل کند.

مجید عزیز، رئیس پیمان جهانی سازمان ملل متحد و رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنعت کراچی می‌گوید که «گروه‌های ذی‌نفع» مختلف در پاکستان نمی‌خواهند اسلام‌آباد تجارت با ایران را منظم کند. عزیز می‌گوید به‌رغم تعهدات مکرر، وزارت بازرگانی پاکستان هنوز روش‌های تجارت مبادله‌ای لازم برای از سرگیری تجارت عادی با ایران را اجرا نکرده است. او همچنین اظهار کرد که هیچ ارتباط مستقیم بانکی بین دو کشور برای تسهیل تجارت وجود ندارد.

او تصریح کرد: «ما با هدایت نکردن تجارت غیرقانونی مرزی به بخش قانونی، خود را از دریافت نفت ارزان‌قیمت ایران که هند، چین و افغانستان هم‌اکنون از آن برخوردار هستند، محروم کردیم.» مفتاح اسماعیل، وزیر سابق دارایی و درآمد پاکستان در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری ایرنا در آگوست 2022 اعتراف کرد که تجارت ثبت‌نشده بین دو کشور باری بر دوش اقتصاد است. او تأکید کرد که «تجارت باید به‌درستی بین جوامع مرزی ایران و پاکستان شکوفا شود. هیچ اشکالی برای رسمی کردن این تجارت وجود ندارد، زیرا کشورها اغلب ترجیح می‌دهند ابتدا با همسایگان خود تجارت کنند. من مشتاقانه منتظر روزی هستم که تجارت بین ایران و پاکستان بیشتر شود.»

در غیاب مکانیزم تجارت مرزی، قاچاق نفت ایران از طریق مرز بلوچستان که شامل انتقال غیرقانونی نفت خام، سوخت و سایر فرآورده‌های نفتی است، بیداد می‌کند. این فعالیت غیرقانونی معمولاً توسط شبکه‌های جنایت سازمان‌یافته عمدتاً پاکستانی انجام می‌شود و توسط عوامل داخلی و بین‌المللی تسهیل می‌شود.

قاچاق نفت ایران از طریق مرز بلوچستان منبع اصلی درآمد این گروه‌های جنایتکار است و به تأمین مالی فعالیت‌هایی مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و تروریسم کمک می‌کند. نگرانی دولت پاکستان در ایجاد تجارت مرزی رسمی با ایران در درجه اول به این دلیل است که اسلام‌آباد نگران این است که تجارت با ایران که در حال حاضر تحت تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، پیام اشتباهی را برای غرب ارسال کند.‌

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.