عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) گفت: لغو عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا باید در اولویت برنامه های نشست آینده سران این اتحادیه باشد.

حماس: طرد رژیم صهیونیستی باید در اولویت اتحادیه آفریقا قرار گیرد

به گزارش قدس آنلاین از خبرگزاری "شهاب" موسی ابومرزوق روز چهارشنبه افزود: ادامه عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان ناظر در اتحادیه آفریقا برای این قاره و موضوع فلسطین خطرناک است.

وی اضافه کرد: دادن عضویت به این رژیم اشغالگر در سازمان های بزرگ بین المللی مانند اتحادیه آفریقا، باعث افزایش جنایت های این رژیم در حق ملت فلسطین در سرزمین های اشغالی می شود.

رئیس دفتر روابط بین الملل جنبش حماس گفت: عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان ناظر در اتحادیه آفریقا یک پوشش سیاسی و مصونیت دیپلماتیک به این رژیم می دهد به همین خاطر دوستان و برادران ما به دنبال محروم کردن اسرائیل از این امتیاز هستند زیرا لیاقت آن را ندارد.

ابومرزوق بیان کرد: رژیم صهیونیستی یک وصله نامناسب برای منطقه و قاره آفریقا است و به همین خاطر لیاقت و شایستگی عضویت در نهادهای سیاسی و قانونی را ندارد بویژه اینکه آفریقا مدت های طولانی از اشغالگری رنج برده است و آفریقای جنوبی طعم تلخ آپارتاید را چشیده است.

وی افزود: رژیم اشغالگر صهیونیستی به گواه سازمان های حقوق بشری بین المللی، نمونه و نسخه ای زشت تر از نظام آپارتاید است.

ابومرزوق از تلاش برخی طرف ها در قاره آفریقا از جمله الجزایر و آفریقای جنوبی برای طرد رژیم صهیونیستی از اتحادیه آفریقا قدردانی کرد و گفت: این کشورها به خاطر حمایت این رژیم از جنگ های داخلی و تجهیز طرف های درگیر به سلاح های مختلف، خطرات، نقش و تاثیرات ویرانگر آن را برای آفریقا درک می کنند.

منابع خبری الجزایر از تلاش این کشور برای برگزاری اجلاس سران اتحادیه آفریقا جهت لغو عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه خبر دادند.

به گزارش ایرنا، الجزایر قصد دارد موضوع خروج رژیم صهیونیستی از عضویت ناظر اتحادیه آفریقا را در دستور کار اجلاس سران آفریقا که قرار است در ۱۸ و ۱۹ فوریه امسال در آدیس آبابا برگزار شود، قرار دهد.

به نوشته روزنامه «الشروق» الجزایر، سفر رمطان لعمامره وزیر امور خارجه الجزایر به آفریقای جنوبی بخشی از مقدمات برگزاری این اجلاس است.

الشروق به نقل از منابع آگاه افزود: «رژیم صهیونیستی در حال اعمال فشار بر کشورهای قاره آفریقا برای پذیرش آن به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا در نشست آتی است».

منابع آگاه تأکید کردند که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند از طریق دادن پول، پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها و غیره با کشورها در این رابطه چانه زنی کند.

پیشتر، رمطان لعمامره وزیر امور خارجه الجزایر اعطای وضعیت ناظر به رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا را اشتباهی مضاعف دانست و گفت: اولین اشتباه اعطای وضعیت ناظر (به رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا) بدون انجام مشورت با کشورهای عضو این اتحادیه از جمله الجزایر است و اشتباه دوم نیز وجود اختلاف بین کشورهای عضو در این زمینه و اصلاح نشدن آن می باشد.

وی اعطای وضعیت ناظر به رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا را تصمیم بدی خواند و تاکید کرد: اگر رایزنی های قبلی (میان اعضای اتحادیه) صورت می گرفت، بدون شک این تصمیم گرفته نمی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.