معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان شیلات ایران گفت: امسال ۶۱ هزار تن میگوی پرورشی در پنج استان ساحلی کشور تولید و به بازار عرضه شده که این میزان تولید نسبت به سال گذشته بیش از پنج درصد رشد نشان می‌دهد.

۶۱ هزار تن میگوی پرورشی در کشور تولید شد

به گزارش قدس آنلاین، شهریار رستمی روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح نخستین نمایشگاه شیلاتی ایران در بوشهر اظهار کرد: براساس برنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی قرار است تا پایان ۱۴۰۴ میزان تولید میگوی پرورشی در کشور به ۱۶۰ هزار تن برسد.

وی افزود: رویکرد تولید آبزیان در دنیا از حوزه صید و صیادی، استحصال و بهره‌برداری از منابع دریایی به سمت توسعه آبزی پروری در ساحل، کرانه‌ها و پس کرانه‌ها گرایش یافته است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان شیلات ایران تصریح کرد: توسعه آبزی‌پروری و تولید محصولات شیلاتی بعنوان یکی از برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است.

رستمی عنوان کرد: آبزی‌پروری افزون بر اینکه بعنوان یک راهبرد اساسی برای کاهش فشار بر ذخایر دریایی، استحصال بی‌رویه و خارج از قاعده به شمار می‌رود اشتغال، توسعه اقتصادی و تقویت حوزه درآمدی بهره‌برداران از منابع آبزیان را موجب می‌شود.

معاون سازمان شیلات ایران گفت: در استان بوشهر با توجه به ساحل مستعد و شناسایی اراضی مناسب و با نگاه مثبت مدیریتی ۳۸ هزار تن میگوی پرورشی تولید شد و این آمادگی وجود دارد که این میزان تولید افزایش یابد.

وی ادامه داد: در راستای کاهش فشار بر دریا، ریسک دریاروی و ارتقا امنیت شغلی صیادان همه کسانی که در سواحل اقدام به صیادی می‌کنند می‌توانند در سواحل نسبت به ایجاد مزارع پرورش میگو اقدام و از آنها حمایت لازم مالی، مدیریتی، عملیاتی و تجهیزاتی انجام می‌گیرد.

امسال مشکلی در خصوص بازار فروش میگوی پرورشی نخواهیم داشت

رستمی در خصوص بازار فروش میگوی پرورشی گفت: امسال با توجه به تلاش‌های انجام گرفته انتظار می‌رود مشکلی در زمینه صادرات میگوی پرورشی تولید در کشور وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: در گذشته میگوی پرورشی تولیدی از طریق واسطه به بازارهای هدف می‌رسید اما با توجه به دیپلماسی که با همکاری معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و تلاش جهاد کشاورزی برقرار شده تفاهمی با کشور چین منعقد و براساس آن صادرکنندگان همه میگوی تولیدی را به بازار چین صادر می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان شیلات ایران افزود: افزون براین میگوی پرورشی تولیدی در ایران به بازارهای اوراسیا، روسیه و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز روانه می‌شود.

تامین بچه ماهی مهمترین مشکل پیش روی صنعت پرورش ماهی در قفس

به گفته رستمی براساس برنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات ایران در چهار سال آینده میزان تولید ماهی در قفس باید به ۴۸۰ هزار تن برسد و امسال با توجه به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید تجهیرات قفس در رویدادهای نمایشگاهی؛ دریچه مناسبی باز شده تا ظرفیت سرمایه‌گذاری در این بخش شناسایی و همچنین اقتصادی، سودآور و اشتغالزا بودن این صنعت به حوزه فعالان و متقاضیان معرفی شود.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان شیلات ایران تاکید کرد: خلیج فارس و دریای عمان بستری مناسب برای توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس به شمار می‌رود که باید از این ظرفیت بهره لازم برده شود.

وی مهمترین مشکل در صنعت پرورش ماهی در قفس را تامین بچه ماهی عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران این بخش در زمینه تولید بچه ماهی برای رونق این صنعت وارد عمل شوند.

رستمی یادآور شد: براساس برنامه سالانه برای سال آینده حدود ۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی نیاز است.

برپایی نمایشگاه‌ها زمینه‌ساز شناسایی حلقه‌های زنجیره ارزش شیلاتی است

معاون سازمان شیلات ایران گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند زمینه‌ساز شناساندن حلقه‌های مختلف صنعت و زنجیره ارزش شیلات شود که این شرایط توسعه این صنعت را دنبال دارد.

وی ادامه داد: حضور شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌هایی که در تهیه و تامین مواد اولیه، تولید ماهی، بچه ماهی و غذای آبزیان وارد چرخه زنجیره تامین صنعت شیلات می‌شوند از جمله مزایای برپایی نمایشگاه‌ها است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.