معاون امور بین‌الملل وزارت نفت از طراحی و ارائه بسته ۴۰ میلیارد دلاری به چین برای سرمایه گذاری در زنجیره ارزش صنعت نفت ایران خبر داد و گفت: علاوه بر این در سفر اخیر رئیس‌جمهور به چین، بسته ای برای جذب فاینانس چین ارائه شده است.

پیشنهاد بسته ۴۰ میلیارد دلاری به چین برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران

به گزارش قدس آنلاین، احمد اسدزاده در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه مذاکرات خوبی بین ایران و چین در جریان است، اظهار داشت: سال گذشته در سفری که به همراه آقای امیرعبداللهیان به چین داشتیم یک بسته ۱۰۰ میلیارد دلاری را ارائه کردیک و پس از آن بسته ای هدفمندتر و هوشمندتر طراحی و ارائه کردیم.

وی افزود: درست است که به چین نفت صادر می کنیم اما باید همکاری هایمان را به زنجیره ارزش ارتقاء دهیم و در بسته طراحی شده پروژه های توسعه زنجیره ارزش قرار دارد.

به گفته وی پروژه‌هایی مانند ام تی او و متانول اولفین از پروژه هایی است که در این بسته ارائه شده است.

معاون امور بین‌الملل وزارت نفت با اشاره به برنامه های متنوع توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت در مناطق مکران، چابهار و جاسک، گفت: این پروژه ها پیشرفت هایی داشته اند و اگر طرف چینی اعلام آمادگی کند، خیلی علاقه‌مند هستیم مشارکت چینی ها را به حوزه های زنجیره ارزش معطوف کنیم.

وی تاکید کرد: خام فروشی هنر نیست و ما باید سعی کنیم سرمایه گذاری داخلی و خارجی را به حوزه توسعه زنجیره ارزش معطوف کنیم و در همین راستا پتروپالایشگاه هایی که در جنوب تعریف کرده ایم که از مهم ترین پروژه های ارائه شده به طرف چینی است.

اسدزاده با بیان اینکه پروژه های ارائه شده برای توسط طرفین بررسی می شود، گفت: اینها پرو.ؤه هایی مشخصی است که اگر اراده طرفین وجود داشته باشد، به سرعت قابل انجام است. مهم این است که طرف چینی این اعتقاد را دارد که به رغم تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشور ما، با ما همکاری کند و این اراده در طرف چینی دیده می شود و دولت سیزدهم هم این اراده را دارد.

وی افزود: این دو اراده در سطوح عالی شکل گرفته است و پروژه ها هم تعریف شده است و هم اکنون زمان آن است که طرفین در کنار هم بنشینند و درباره کم و کیف پروژه ها با هم بحث کنند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه خوشبختانه مذاکرات خوبی بین ایران و چین شکل گرفته است، گفت: علاوه بر این پروژه هایی که با مشارکت طرف چینی می توانیم اجرا کنیم، موضوع فاینانس هم مطرح است. در گذشته فاینانس ۲۰ میلیارد دلاری از چینی ها گرفتیم که ۵ پتروشیمی در آن بسته بود و اجرای این بسته به پایان رسید و در حال حاضر بسته جدیدی برای فاینانس در سفر اخیر ارائه شده که در حال مذاکره است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.