شراکت گوگل و آرامکوی عربستان در یک فعالیت ضد محیط زیستی و به حاشیه بردن نقش عربستان در تخریب محیط زیست و تشدید تغییرات مخرب آب و هوایی، زیر ذره بین رسانه‌ها و کارشناسان رفت و همکاری "کثیف" لقب گرفت.

همکاری "کثیف" گوگل و آرامکوی سعودی زیر ذره‌بین قرار گرفت

به گزارش قدس آنلاین، پایگاه پژوهش های رسانه ای "اینترسپت" نوشت: شرکت گوگل به دلیل شراکت "کثیف" خود با شرکت نفت آرامکو عربستان سعودی مورد انتقاد قرار گرفته است و منتقدان از همدستی "گوگل گرین" و شرکت سعودی در یکسری اقدامات مشکوک در زمینه تولید انرژی های فسیلی سخن می گویند.

گزارش حاکی است: گوگل و آرامکوی عربستان وارد یک همکاری کثیف شده اند که موجب آلودگی محیط زیست و آب و هوا می شود به این شکل که گوگل به آرامکو کمک می کند تا نقشش در آلودگی آب و هوا را پنهان کند و به افکار عمومی القا کند که با فناوری می توان، نفت و گاز را برای آب و هوا، سالم سازی کرد.

این وب سایت نوشت: شرکت آرامکو عربستان در قالب این شراکت، از نفوذ خود استفاده می کند تا برای خود در زمینه فعالیت موسوم به کربن زدایی (Greenwash ) عملکردسازی کند اما ادعاهای گوگل مبنی بر کمک آرامکو در کربن زدایی نامشخص است، زیرا این شرکت سعودی هیچ منفعت مشخصی برای انجام این کار ندارد. این در حالی است که گوگل نیز مانند بسیاری دیگر از شرکت های آمریکایی، از تعهد عمیق خود به حفاظت از محیط زیست و مبارزه با تغییرات آب و هوایی سخن می گوید.

پاسخ "ساندار پیچای" مدیرعامل گوگل به سوالی درباره "آینده بدون کربن" این بود که اگر می خواهیم از عواقب وخیم تغییرات آب و هوایی جلوگیری کنیم، جهان باید همین حالا اقدام کند و این به معنای کنار گذاشتن تدریجی استفاده از سوخت های فسیلی و جایگزینی انرژی های پاک و تجدید پذیراست اما برغم این ادعاها، گوگل دو ماه بعد، اعلام کرد که با آرامکو که یکی از آلودگی سازترین تولیدکنندگان نفت و گاز در تاریخ بشر است، وارد یک سرمایه گذاری مشترک شده اما مدعی شد که این همکاری کاملاً با محیط زیست سازگاری دارد.

منتقدان اما این سوال را مطرح می‌کنند که آیا می‌توان با یک شرکت فعال در حوزه سوخت فسیلی همکاری کرد اما در تخلفات زیست‌محیطی آن شریک نشد؟

در پی طرح این انتقادات، گوگل با راه اندازی موج رسانه ای سعی کرد مساله را رفع و رجوع کند. در همین رابطه "توماس کوریان" رئیس بخش "پردازش ابری" این شرکت دست به کار شد و صحت انتقادات در مورد "نفاق محیط زیستی" گوگل را رد کرد.

کوریان مدعی شد: درست است که گوگل با شرکت‌های بزرگ نفتی کار می‌کند، اما این همکاری ها در بخش‌های پاک یا سبز است و ما بارها گفته‌ایم که با بخش نفت و گاز آرامکو همکاری نمی کنیم.

اما پس از این تکذیب، آرامکو طی دو ماه از "Google Cloud" برای انتقال موثرتر متان استفاده کرد، این در حالی است که که متان، هنگامی که به عنوان سوخت مصرف می شود، یک منبع اصلی انتشار کربن آسیب رسان به محیط زیست است و به تغییرات مخرب آب و هوایی منجر می شود.

در همین چارچوب، یک تیم شش نفره از کارشناسان آرامکو با استفاده از ظرفیت های آموزش الکترونیکی Google Cloud روشی را ابداع کردند تا از آن برای شناسایی و تعمیر نشتی ها در خطوط لوله متان استفاده کنند. "تد لاد" سخنگوی گوگل با دفاع از این همکاری گفت که این راهی برای کمک به آرامکو برای "حفاظت از محیط زیست" است.

صرف نظر از میزان صحت این ادعا، باید در نظر گرفت که این یک همکاری میان گوگل و آرامکو بسیار سودآور است و بازاری به ارزش حدود ۱۰ میلیارد دلار ایجاد خواهد کرد. در همین چارچوب یک مرکز بزرگ داده پردازی بزرگ در الدمام عربستان احداث خواهد شد، الدمام همان نقطه ای که نفت عربستان برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ کشف شد و آرامکو هنوز از آن نفت استخراج می کند.

بر همین اساس، اصل همکاری گوگل با یک تولید کننده بزرگ سوخت ای فسیلی در حالی که از "آینده ای بدون کربن" دفاع می کند، بحث برانگیز شده است و دانشمندان محیط زیست و تغییرات آب و هوایی، آن را یک ادعای صرف و تلاش برای پنهان کردن ادامه نقش آفرینی آرامکو در تغییرات مخرب آب و هوایی ارزیابی می کنند.

تحقیقات تازه نیویورک تایمز نشان می دهد که مساله موسوم به اقدامات سازگار با محیط زیست آرامکو، چیزی جز بخشی از یک تلاش گسترده تر برای وابسته نگه داشتن جهان به سوخت های فسیلی عربستان برای چند دهه آینده نیست.

به نظر می رسد آرامکو در حال تسریع در فعالیت های نفتی و گازی خود است. بر اساس گزارش "Oil Change International" آرامکو در سال ۲۰۲۲ ، بیش از هر شرکت انرژی دیگری در جهان، از اجرای پروژه های جدید نفت و گاز استقبال کرده است.

درست است که Google Cloud ممکن است آنچه "کوریان" ادعا کرده را عملی و به آرامکو کمک کند نا گاز متان کمتری در فضا نشت یابد اما در عین حال می‌تواند به این شرکت سعودی کمک کند تا در برابر اجماع علمی در سطح جهانی در این زمینه مقاومت کند، اجماعی که بر ضرورت جمع آوری خطوط لوله به جای نوسازی آن، با هدف جلوگیری از فاجعه آب و هوایی تاکید دارد.

"کلی تراوت" معاون مدیر تحقیقات شرکت(Oil Change International)که در زمینه جایگزین کردن سوخت های سبز با سوخت های فسیلی فعالیت می کند، می گوید که کار روی پروژه های ظاهراً "سبز" و زیر نظام گوگل، به آرامکو بعنوان یک غول نفتی کمک می کند تا وانمود کند چیزی به نام "سوخت فسیلی سبز" وجود دارد.

درست است که گوگل ممکن است به آرامکو کمک کند تا نشت متان را کنترل کند اما درهمین چارچوب به آرامکو کمک خواهد کرد تا نقش تشدید کننده خود در تشدید آلودگی آب و هوا را پنهان کند. به عبارت دیگر، احتمالا گوگل آنچه عملا انجام می دهد، افزایش پایداری آرامکو در برابر فشار افکار عمومی است؛ نه مهار انتشار گازهای گلخانه ای برای محافظت از محیط زیست.

"جاش ایزنویلد" از گروه حامی محیط زیست Earthworks نیز ادعای گوگل مبنی بر کمک به آرامکو برای جلوگیری از نشت متان را مغالطه می داند و می گوید هر اونس متانی که گوگل ممکن است از نشت آن در فضا جلوگیری کند، بعدا به عنوان یک سوخت آلاینده، سوزانده می شود و به فضا بر می گردد.

این در حالی است که "راث پورات" مدیر مالی گوگل در سال ۲۰۱۹ گفته بود هدف همه شرکت ها باید محافظت از زمین باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.