مجموعه «حبیب» ماجرای مستشاران ایرانی در سوریه و داستان مقاومت، حزب‌الله و فرماندهان ایرانی را به تصویر می‌کشد و به موضوع جنایت‌های داعش می‌پردازد.

احمد کاوری، کارگردان سریال «حبیب» در گفت‌وگو با قدس: سریال با توجه به نوع نگاه و سلیقه کشورهای عربی ساخته شده است

در این سریال شاهد تلاش‌های یک مستشار ایرانی در سوریه برای مبارزه با داعش هستیم و اینکه چه اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد. در واقع این مجموعه مجاهدت‌های مدافعان حرم را به تصویر می‌کشد، مجاهدت‌هایی که تا به حال کمتر درباره‌اش در قاب تصویر صحبت شده است.
این سریال به تهیه‌کنندگی فرزاد هوشیار پارسیان و کارگردانی جود سعید (فیلمساز سوری) ساخته شده و فیلم‌نامه آن به سرپرستی مرتضی شمسی نوشته شده است. علاوه بر «امین زندگانی» که قهرمان اصلی قصه در نقش «حبیب» است، بیشترین بازیگران سریال عرب هستند و لوکیشن‌ها هم خارج از ایران. این سریال برای پخش از شبکه۲ دوبله شده است. در ادامه با احمد کاوری، مشاور هنری و کارگردان بخش ایران «حبیب» درباره جزئیات بیشتر این سریال مشترک گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

شما کارگردان بخش ایران سریال «حبیب» هستید، از تجربه تولید مشترک با یک کارگردان سوری بگویید.
کارگردان این اثر، سوری است و فقط بخش کوچکی از کار در ایران فیلم‌برداری شده که کارگردان آن بخش، من بوده‌ام. عمده قصه فیلم در سوریه می‌گذرد که توسط «جود سعید» کارگردانی شده است. بخشی از تدوین کار که در ایران بود زیر نظر من و گروه تدوین انجام شده ولی تدوینگر اصلی سریال عرب است.

یکی از مسائلی که در قسمت نخست سریال، واکنش‌برانگیز شد نوع گریم، طراحی صحنه و لباس بود که با موقعیت داستان همخوانی نداشت مثلاً سروان ریما، یک زن نظامی آراسته با موهای کرلی شده و آرایش کرده است که با لباس نظامی اتوکشیده به مأموریت می‌رود، دلیل بی‌دقتی در گریم، طراحی لباس و طراحی صحنه چیست؟
به هر حال این کار با توجه به نوع نگاه و سلیقه کشورهای عربی ساخته شده است، دکوپاژ، طراحی صحنه، طراحی لباس، گریم و بقیه مسائل فنی توسط عوامل عرب انجام شده است و آن‌ها چنین سلیقه‌ای دارند چون مخاطبانشان چنین می‌پسندند. نمی‌توان سطح و شکل آثار ایرانی را با تولیدات کشورهای عربی مقایسه کرد ضمن اینکه «حبیب» یک تولید ایرانی محسوب نمی‌شود، بیشتر کار توسط طرف مقابل ساخته شده و آن‌ها هم با توجه به شرایط و سلیقه مخاطبان خودشان ساختند.

یعنی فیلم‌نامه و تهیه‌کننده کار ایرانی بوده و بقیه سریال توسط عوامل عرب ساخته شده است؟
بله، کل کار توسط هنرمندان عرب از کشورهای سوریه، لبنان و عراق ساخته شده است. متن و تهیه‌کننده، ایرانی است و بخشی از کار به خاطر شرایط پخش در ایران، تدوین جدید شده است وگرنه تدوین کلی کار توسط آن‌ها صورت گرفته و حتی موسیقی سریال هم عربی است. از این منظر «حبیب» یک تولید ۱۰۰درصد عربی به شمار می‌رود. قصه سریال چندین قهرمان دارد که یک قهرمان آن «حبیب» با بازی امین زندگانی است. ماجرای سریال هم فقط درباره مسائل امنیتی و شرایط جنگی نیست بلکه ماجراهای اجتماعی و خانوادگی در ادامه رخ می‌دهد که به جذابیت درام می‌افزاید.

این شکل از تولید برای مخاطب ایرانی جذاب است؟
این را مخاطبان باید پاسخ بدهند. باید دید در قسمت‌های بعدی که درام جذاب‌تر و پیچیده‌تر می‌شود، مخاطب تا چه اندازه از تماشای این سریال لذت می‌برد. ضمن اینکه سریال‌های عربی، مخاطب ایرانی دارند و مخاطبان داخلی با چنین سریال‌هایی ارتباط برقرار کرده‌اند. «حبیب» علاوه بر درام پرکششی که دارد از بازیگران خوب و چهره عرب‌زبان بهره برده است و شکل دکوپاژ و مابقی مسائل فنی به سطح سلیقه و تفاوت نگاه مخاطبان ایرانی و عربی برمی‌گردد. برای ساخت این سریال، زحمات زیادی کشیده شده و ذائقه مخاطبان هم مد نظر بوده است. «حبیب» از نظر پرداخت و شکل کار، تفاوت‌هایی با سریال‌های ایرانی دارد که نقطه ضعف به شمار نمی‌رود و گاهی این تفاوت‌ها می‌تواند موجب جذابیت آن شود.

این سریال در چند قسمت تولید شده و آیا پیش از این سابقه تولید سریال تلویزیونی به این شکل را با کشورهای همسایه داشته‌ایم؟
سریال در ۲۹ قسمت ساخته شده و پیش از این هم تولیدات مشترک با کشورهای دیگر داشتیم ولی به این شکل نبوده که بیشتر عوامل آن خارجی باشند، شاید در تولید مستند این اتفاق افتاده باشد ولی در زمینه داستانی، سریال «حبیب» جزو تولیدات نادر است و شاید بتوان گفت نخستین سریال بلند تولید مشترک ایران و سوریه است که بیش از ۹۰ درصد آن در سوریه ساخته شده است. امیدوارم این سریال بتواند مسیر تولیدات مشترک در حوزه فیلم و سریال را با کشورهای همسایه بگشاید و شرایطی را ایجاد کند تا زمینه‌های تولیدات مشترک با کشورهای همسایه گسترده‌تر شود.

ضمن اینکه به خاطر اشتراکات دینی و زبانی، بازار خوبی هم در کشورهای همسایه و جهان اسلام وجود دارد.
همین طور است. بازار خوبی دارد و مخاطب زیادی هم در این بازار هست و کشورهای زیادی هم خریدار این تولیدات هستند. سریال «حبیب» با توجه به گروه تولید خوب و هنرپیشه‌های شناخته شده‌ای که دارد در کشورهای عربی، مخاطب دارد به ویژه در کشورهایی که موضوع مقاومت در آن‌ها مهم است، چنین سریالی می‌تواند خیلی جذاب باشد و مخاطب پیدا کند. «حبیب» نخستین کاری است که صفر تا ۱۰۰ آن با به کارگیری نیروها و امکانات کشورهای همسایه ساخته شده و جزو معدود تولیداتی است که تهیه‌کننده آن ایرانی بوده و عوامل تولید غیرایرانی. معمولاً در کارهای مشترک که تهیه‌کننده ایرانی است از عوامل تولید ایرانی استفاده می‌شود ولی در این سریال، همه عوامل فنی از گریمور، صدابردار و فیلمبردار گرفته تا کارگردان و بازیگران از کشورهای سوریه، لبنان و عراق هستند در واقع سفارش‌دهنده و تهیه‌کننده سریال، ایرانی است و توانسته نیروی کار، انرژی و سرمایه را از کشورهای همسایه جذب کند.

خبرنگار: زهره کهندل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود خان ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 0
    سلام . معمولا محصولاتی که کارگردان عربی ( سوریه ای ) دارند مزخرف در می آید . نمونه اش سریال باب المراد است که جدا از داستان زیبایی که داشت متاسفانه ایرادات فنی بسیار و اندکی بالیوودی ( غیر واقعی ) می شوند . اینگونه سریال ها رو خودمان تولید کنیم بهتر است کما اینکه می بینیم فرمانده خانم آرایشی دارد که انگار به جای فرماندهی به عروسی می رود .