مسافران مشهدی به مقصد شهرهای پرترددی چون تهران، اصفهان، شیراز از نبود بلیت هواپیما به مقصد این شهرها گلایه دارند.

پرواز هست، بلیت نیست! 

به گزارش قدس خراسان، پدرم را باید برای تشکیل پرونده درمانی‌اش به شیراز ببریم. یک هفته است پیگیر گرفتن بلیت مشهد به شیراز هستیم؛ ولی هنوز نتوانسته‌ایم بلیت تهیه کنیم و مجبوریم بلیت از مشهد به مقصد شهرهای کم تردد بگیریم و از آنجا به شیراز برویم و عملاً برای یک هفته تا ۱۰ روز اخیر هیچ بلیت پروازی به این شهر وجود ندارد.

بلیت هواپیما نیست

در بررسی پیام‌های مردمی رسیده به تحریریه قدس خراسان، با گلایه مسافرانی مواجه شدیم که مشکل تهیه بلیت هواپیما از مشهد به مقصد شهرهای پرتردد شامل تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و بالعکس را داشتند.

مادری ضمن گلایه درباره نبود بلیت و پر بودن ظرفیت پروازها از مشهد به مقصد تهران تا ۱۶اسفند ماه عنوان کرد: برای شهری مثل مشهد که یک شهر زیارتی است، پیش‌بینی درخواست بالای سفر وجود دارد و بیشترین ظرفیت مربوط به زائران است. فرزند من در تهران تحصیل می‌کند. ما دو هفته پیش نتوانستیم یک بلیت هواپیما تهیه کنیم و در نهایت پای پرواز موفق شدیم برای فرزندم بلیت بگیریم و هنوز این مشکل وجود دارد. هواپیما بهترین وسیله برای رسیدن به کارهای ضروری و فوری در شهرهای دیگر است و این سؤال مطرح می‌شود که سهم مردم مشهد در انجام سفرهای ضروری و فوری کجاست؟

قدس خراسان با بررسی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های سفر به این نتیجه رسید که از تاریخ دوم اسفند ماه به مقصد شهرهای اصفهان، تبریز، تهران و شیراز نه بلیت رفت وجود دارد و نه بلیت برگشت!

به عنوان مثال نزدیک‌ترین زمان پرواز از مشهد به اهواز برای تاریخ ۷ اسفند ماه است و برای مقصدی مثل شهر اصفهان تا پایان سال ظرفیت مجازی برای رزرو وجود ندارد و برای تهیه بلیت شیراز و سفر به این شهر باید تا ۱۶ اسفند ماه به انتظار نشست.

در تماس با آژانس‌های هواپیمایی، متصدیان تهیه بلیت تنها کمکی که توانستند انجام دهند، گرفتن شماره تماس و بیان این جمله بود: «سیستم بسته است. هر زمان باز شد، با شما تماس خواهیم گرفت!»

شایعه است، پرواز داریم

در ادامه پیگیری‌ها، موضوع با سعید ولی‌زاده، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی خراسان رضوی مطرح شد.

وی ضمن شایعه خواندن نبود بلیت هواپیما اظهار کرد: پروازها از فرودگاه مشهد به شهرهای پرتردد در حال انجام است و نبود بلیت پرواز از مشهد به شهرهای پرتردد همانند تهران، تبریز و اصفهان صحت ندارد و شایعه است.

ولی‌زاده ادامه داد: در برخی مواقع امکان دارد از دو پرواز، یک پرواز کنسل شود که از سوی شرکت‌های هواپیمایی افراد فوراً برای روزهای آینده جایگزین می‌شوند؛ اما اینکه پروازها به شهرهای دیگر انجام نمی‌شود، صحت ندارد و در حال حاضر پروازها به صورت عادی صورت می‌گیرد.

افزایش تقاضای سفر به مشهد

وی با اشاره به افزایش درخواست سفرها به مشهد عنوان کرد: با توجه به اینکه درخواست‌های سفر افزایش یافته به طور طبیعی هجمه مسافر هم افزایش پیدا می‌کند و ما امسال پیش‌بینی ورود ۸میلیون زائر را در مشهد مقدس داریم.

بر اساس تجربیات دهه پایانی صفر و نوروز ۱۴۰۱، پیش‌بینی ورود مسافر تا ۸میلیون نفر دور از ذهن نیست؛ اما سؤال اساسی که به ذهن می‌رسد این است که وقتی هنوز با حجم ورود مسافر نوروزی مواجه نیستیم، در ایامی مانند اعیاد شعبانیه که کمی حجم مسافر بالاتر از شرایط عادی است، مردم با مشکلی مانند تهیه بلیت هواپیما روبه‌رو هستند، چگونه صحبت از مدیریت ۸میلیون مسافر در ایام نوروز می‌شود؟

۱۸۰ شغل وابسته به زائران داریم

نکته اساسی دیگر، تلاش نهادهای مسئول در بحث توسعه زیارت و ایجاد فرصت‌های درآمدزایی برای شهر مشهد است که با وجود مشکل حمل و نقل، راه به جایی نخواهد برد.

محمود مادرشاهیان، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران مشهد در این باره اظهار کرد: تنها راه ما این است که تلاش کنیم ماندگاری زائر از دو روز به سه تا چهار روز برسد تا هم برای هتلداران، میهمانپذیرها و هتل‌آپارتمان‌ها خوب باشد و هم برای ۱۸۰شغلی که وابسته به این صنف هستند.

وی تصریح کرد: وقتی زائر در مشهد حضور دارد برای ۱۸۰گروه شغلی، ایجاد درآمد می‌شود و یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد، کمک به ماندگاری زائر در شهر مشهد است.

مادرشاهیان گفت: برنامه ما این است که وضعیت ناوگان هوایی و حمل و نقل به مقصد مشهد را بهبود دهیم و همه مسئولان پیگیر این موضوع هستند تا تعداد پروازها و واگن‌ها بیشتر شود.

وی با اشاره به رغبت مردم برای سفر به مشهد پس از دو سال کرونایی عنوان کرد: به دلیل محدودیت‌های کرونایی در دو سال گذشته، اکنون خیلی‌ها مشتاق حضور در مشهد و زیارت هستند و فرصت خوبی است که این اشتیاق را تبدیل به آورده برای شهر کنیم. ما باید حمل و نقل را افزایش دهیم تا زائران بیشتری امکان حضور در مشهد را داشته باشند.

مسئولین فقط وعده دادند

رغبت مردم برای سفر به مشهد و ضرورت سفر هوایی برای مشهدی‌ها و زائرانی که در این شهر هستند، قدس خراسان را بر آن داشت این موضوع را بامسئولین مرتبط مطرح کند که تا زمان انتشار این گزارش به جز وعده برای استعلام گرفتن از متولیان مربوط به تأمین بلیت هواپیما، پاسخ لازم دریافت نشد.

هر چند موازنه عرضه و تقاضا در ارائه خدمات مهم است؛ اما آنچه مسلم است با حلوا حلوا گفتن هیچ دهانی شیرین نمی‌شود و اعلام پاسخ‌هایی چون «پروازها در جریان است» و یا «تغییری در میزان پروازها نداشته‌ایم»، این مشکل را حل نمی‌کند.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.