رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با بیان اینکه عمر اقتصادی هر دستگاه کمباین، ۱۳ سال است، گفت: ۶۰ درصد کمباین‌های کشور فرسوده است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی: ۶۰ درصد کمباین‌های کشور فرسوده است

به گزارش قدس آنلاین، «کریم ذوالفقاری» روز چهارشنبه در ستاد برداشت گندم و کلزا در شرکت کمباین سازی اراک، افزود: از ۲۰ هزار دستگاه کمباین موجود در بخش کشاورزی کشور، هشت هزار دستگاه زیر ۱۳ سال (استاندارد) عمر دارند.

وی با بیان اینکه فعالیت کمباین‌های فرسوده هدر رفت محصول را به دنبال دارد، بیان کرد: کمباین‌های موجود در بخش کشاورزی کشور، خسته و نیازمند تعمیرات و جایگزینی است اما با توجه به قیمت بالای قطعات یدکی و کمباین‌های جدید، این مهم از توان مالی کشاورزان خارج است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: بعد از فصل برداشت محصول در سال زراعی جاری باید کمباین‌های موجود در نقاط مختلف کشور تعمیرات اساسی شوند و حتی با حمایت‌های مالی زمینه نوسازی ناوگان فرسوده کمباین فراهم شود.

ذوالفقاری بیان کرد: درصد ریزش محصولات هنگام برداشت با کمباین، پنج درصد ثبت شده اما طبق آمار رسمی از ۳۲ سازمان، این آمار چهار و ۸۲ دهم درصد است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: به ازای هر یک درصد ریزش محصول، خسارت سنگینی از لحاظ مصرف منابع آبی و سوخت به کشور وارد می‌شود.

ذالفقاری افزود: برداشت ۲۰ میلیون تن انواع غلات شامل ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن گندم، سه تا پنج میلیون تن جو و کلزا از اواخر اسفندماه در مناطق گرمسیر آغاز می‌شود و این فرآیند در مناطق سردسیر تا نیمه تابستان سال آینده ادامه دارد.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از ریزش محصول باید آموزش‌های لازم به رانندگان کمباین ارایه شود که این مهم در دستور کار قرار دارد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: کنترل و هماهنگی ریزش، حضور به موقع کمباین در مزارع، کیفیت و نحوه فعالیت در اقتصاد کشاورزی کشور موثر است.

ذالفقاری افزود: اکنون با افزایش نرخ ارز، واردات کمباین در کنار تولیدات داخلی انجام می‌شود و هنوز به جایگاهی نرسیده‌ایم که نیاز به واردات نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: ضروری است با استفاده از خط اعتباری مکانیزاسیون، ناوگان فرسوده کمباین برداشت گندم در نقاط مختلف کشور در مدت زمانی مشخص نوسازی شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.