وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر عراق دیدار کرد

به گزارش قدس آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در پاسخ به دعوت رسمی «فؤاد حسین» همتای عراقی بامداد امروز (چهارشنبه) سوم اسفند ماه در رأس هیأتی وارد بغداد شد، دقایقی قبل با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان پیش از این با فؤاد حسین همتای عراقی دیدار و در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه عراق حضور یافت و به تشریح مذاکرات انجام شده پرداخت. وزیر خارجه در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: ما از اینکه در مرحله جدید تشکیل دولت عراق شاهد تداوم حضور آقای فؤاد حسین به عنوان وزیر امور خارجه کشور دوست و برادر و همسایه خوب عراق هستیم بسیار خرسندیم.

وزیر امور خارجه عراق در دیدار امیرعبداللهیان بر عزم این کشور برای نهایی کردن محاکمه عوامل ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس تأکید کرد و گفت که عراق اجازه استفاده از خاکش برای تهدید همسایگان را نمی‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق دیدار و به گفت‌وگو پرداخته بود. رئیس جمهور عراق در دیدار وزیر امور خارجه روابط ایران و عراق را همه جانبه و عمیق خواند و بر توسعه همه جانبه روابط تأکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین قرار است با رئیس پارلمان، رئیس شورای عالی قضایی و رئیس شورای امنیت ملی عراق دیدار و در خصوص روابط دو کشور و همکاری‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه اول اسفند ماه از سفر قریب الوقوع امیرعبداللهیان به عراق خبر داد و گفت: این سفر در ارتباط با موضوعات مختلف روابط دوجانبه ایران و عراق انجام خواهد شد و در تکمیل رایزنی‌ها و مشورت‌های منطقه‌ای ایران با کشورهای دوست و همسایه خواهد بود.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق هم عصر سه‌شنبه دوم اسفند ماه، درباره سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به بغداد گفت که وی در این سفر با رؤسای سه‌گانه (نخست‌وزیر، رئیس‌پارلمان و رئیس‌جمهور)، مشاور امنیت ملی عراق و با همتای خود فؤاد حسین وزیر خارجه عراق و معاون نخست‌وزیر به منظور بررسی روابط دوجانبه در تمام زمینه‌ها و راه‌های استفاده از گفت‌وگو به عنوان دریچه‌ای برای افزایش همکاری‌های مشترک در راستای تقویت امنیت منطقه و ثبات آن و بازتاب مثبت این گفت‌وگوها بر دو ملت همسایه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

امیرعبداللهیان و فؤاد حسین وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق ۲۲ بهمن ماه تلفنی گفت‌وگو کرده بودند و در این گفت‌وگو آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. طرفین همچنین در خصوص گام‌های مرتبط با توافق برای رفع تحریم‌ها رایزنی کردند. وزیر خارجه عراق در این گفت‌وگوی تلفنی از حسین امیرعبداللهیان یرای سفر به بغداد دعوت به عمل آورد.

این دومین سفر امیرعبداللهیان به بغداد است. او ششم شهریور ماه سال گذشته (۱۴۰۰)‌ نیز برای شرکت در نشست بغداد ۱ و در اولین سفر خارجی‌اش بعد از تصدی سمت وزارت خارجه به عراق سفر و ضمن شرکت در این نشست و ایراد سخنرانی با مقامات عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.