سخنگوی وزارت دفاع چین ضمن اشاره به آمادگی ارتش این کشور برای سرکوب نیروهای جدایی‌طلب در تایوان، درباره اعطای دسترسی بیشتر به نظامیان آمریکایی برای استفاده از پایگاه‌های فیلیپین ابراز نگرانی کرد.

چین: آماده سرکوب جدایی‌طلبان تایوانی هستیم

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با تنش‌زایی‌های کشورهای اروپایی و آمریکا در تایوان و به‌گوش رسیدن اظهارنظرهای جدایی‌طلبانه از سوی مقامات این جزیره، چین از آمادگی برای سرکوب جدایی‌طلبی در تایپه خبر داد.

«تان کِفی» سخنگوی وزارت دفاع چین امروز (پنجشنبه) گفت که ارتش این کشور آماده است تا ضمن توقف مداخله خارجی در تایوان، هرگونه نیروی جدایی‌طلب در این جزیره را سرکوب کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، تان طی نشست خبری توضیح داد: «ما متوجه شدیم که ایالات متحده اغلب چنین اظهارات متناقضی را بیان می‌کند. من می‌خواهم تأکید کنم که تایوان بخشی از چین است و حل مسئله تایوان منحصراً مربوط به مردم چین است، باید توسط چینی‌ها تصمیم‌گیری شود، بدون دخالت خارجی».

وی تاکید کرد که روند اتحاد مجدد چین، بدون توجه به اظهارات آمریکا، تغییری نخواهد کرد و عزم چین برای دفاع از وحدت ملی و تمامیت ارضی متزلزل نخواهد شد.

این مقام نظامی چین اظهار داشت: «ما حاضریم برای دورنمای اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز با نهایت صمیمیت و بهترین تلاش بجنگیم، با این حال، اگر رهبری حزب دموکراتیک [تایوان] بر توهمات خود پافشاری کند و با نیروهای خارجی برای ادامه تحریکات برای دستیابی به استقلال تایوان همدست شود، اوضاع متشنج خواهد شد».

طبق این گزارش، تان ادامه داد: «در رویارویی دو کرانه تنگه تایوان و حتی قرار دادن هموطنان تایوانی در موقعیت خطرناکی، ارتش آزادی‌بخش خلق چین با اقدامات و تدابیر لازم برای سرکوب قاطع هرگونه فعالیت تجزیه‌طلبانه برای دستیابی به استقلال تایوان و دخالت نیروهای خارجی، صحبت خواهد کرد».

وی همچنین افزود که نیروهای مسلح چین قاطعانه از منافع اساسی ملت چین و منافع هموطنان در دو سوی تنگه تایوان محافظت خواهند کرد.

سخنگوی وزارت دفاع چین در ادامه از مجوز دولت فیلیپین به ارتش آمریکا برای دسترسی بیشتر نیروهای آن به پایگاه‌های نظامی این کشور، ابراز نگرانی کرد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی با بیان اینکه آمریکا بزرگترین عامل خطر و منبع هرج و مرج برای منطقه شرق آسیا است، تصریح کرد: «طرف چینی به روندهای فوق توجه جدی دارد و در این زمینه ابراز نگرانی جدی می‌کند و ما همیشه بر این باور بوده‌ایم که همکاری‌های دفاعی و امنیتی بین کشورهای ذیربط باید به حفظ صلح و ثبات در منطقه کمک کند و نباید علیه هدف یا جناح ثالث یا آسیب رساندن به منافع آنها باشد».

این مقام نظامی چین توضیح داد: «ایالات متحده به طور مداوم در تلاش است تا حضور نظامی خود را در منطقه افزایش دهد و وارد تقابل بلوکی شود که منجر به بی‌اعتمادی بیشتر و رویارویی پرتنش خواهد شد».

تان همچنین افزود: «این یک بار دیگر ثابت می‌کند که ایالات متحده خطرناک‌ترین عامل و بزرگترین منبع هرج و مرج است که تنش‌های منطقه‌ای را تشدید کرده و صلح و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند. امیدواریم کشورهای منطقه به وضوح هدف واقعی ایالات متحده را ببینند. تسلط بر خودتان را حفظ کنید تا با رویارویی بلوک واشنگتن و بازی‌های حاصل جمع صفر، به مسیر اشتباه کشیده نشوید».

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

امروز همچنین «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن تاکید بر اینکه روابط پکن و مسکو جای نگرانی ندارد، از آمریکا خواست تا به حقایق درباره خرابکاری در خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۱» اعتراف کند.

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.