رئیس مجلس شورای اسلامی راه حل چالش‌ها را به رسمیت شناختن آن عنوان کرد و گفت: حجم بالایی از فرصت‌ها در بخش‌های مختلف کشور وجود دارد از این رو باید نظام مسائل کشور اولویت بندی و شناخته شود.

قالیباف: راه حل چالش‌ها به رسمیت شناختن آن است

به گزارش قدس آنلاین، از خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی عصر پنجشنبه در همایش کشوری دبیران استانی و شهرستانی مجمع مشورتی نظام مسائل کشور با تبریک اعیاد شعبانیه و ابراز امیدواری از ثمربخش بودن این نشست‌ها، گفت: قصد دارم گذشته بیش از ۴۰ سال کشور را برای شما روایت کنم که در جریان چه سختی‌ها و دشواری‌هایی به اینجا رسیدیم و باید با همین بحث‌ها ببینیم چگونه می‌توان مسائل و مشکلات کشور را حل و فصل کرد.

نظام ما نظام اسلامی نوپایی مبتنی بر مبانی فقهی، شرعی و احکام الهی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این نوع حکمرانی تجربه اول ما بعد از انقلاب اسلامی است، گفت: حکومت در ایران، سال‌ها سابقه دارد اما انقلاب اسلامی تنها ۴۴ سال تجربه دارد لذا اگر بگوییم نوپا هستیم، حرف دور از انصافی نیست. نظام حکمرانی ما نظام اسلامی مبتنی بر مبانی فقهی، شرعی و احکام الهی است.

وی در ادامه با اشاره به ۵ گامی که رهبر معظم انقلاب به آن تأکید داشته اند، عنوان کرد: ما در گام سوم تنها در حوزه دولت سازی بودیم که باید به این موقعیت توجه کنیم که بسیار مهم است البته باید دقت کرد که مفهوم میان دولت سازی و حکمرانی به لحاظ ادبیات بسیار متفاوت است اما در میدان به هم نزدیک شده، مکمل هم بوده و چه مثبت و چه منفی یکدیگر را بازتولید می کنند.

انقلاب اسلامی زمانی به پیروزی رسید که دنیا در چنبره سرمایه‌داری و کمونیسم بود

قالیباف در ادامه با بیان اینکه در کشوری بوده ایم که از قبل نیز نارسایی‌های قابل توجهی داشته ایم، ابراز داشت: انقلاب اسلامی از این باب مانند یک معجزه بود که زمانی به پیروزی رسید که دنیا در چنبره میان دو ابرقدرت سرمایه داری و کمونیسم خلاصه می‌شد و این دو قدرت بر مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و غیره خیمه زده بودند. هیچ نظامی وجود نداشت مگر اینکه یکی از این دو ابرقدرت در آن نقش و بر آن کنترل داشت لذا انقلاب اسلامی در چنین شرایطی شکل گرفت و به پیروزی رسید به خصوص که به لحاظ جغرافیایی نیز در یکی از حساس ترین نقاط دنیا بود.

دست‌های خالی با اراده محکم مبتنی بر سنت‌های الهی و حرکت‌های مردمی، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند

وی در ادامه با اشاره به فعالیت گروه‌های مبارزاتی مختلف در آن زمان اعم از چپ، راست، الحادی، نظامی و غیره که نمونه ای از آن سازمان مجاهدین خلق(منافقین) بود که با نگاهی مسلحانه به موضوع نگاه می کرد، یادآور شد: در آن زمان همه روش‌های مبارزاتی وجود داشت اما امام(ره) و سایر مبارزان انقلابی شیوه دیگری را برگزیده، مردم هم بر اساس آن به صحنه آمده و توانستند یک رژیم تا بُن دندان مسلح را در کوتاه ترین زمان ممکن به شکست بکشانند در حالی که دست‌های خالی اما با اراده محکم مبتنی بر سنت های الهی و حرکت های مردمی داشتند.

قالیباف در ادامه با اشاره به نزدیکی دوران انقلاب الجزایر به دوران انقلاب اسلامی گفت: آنها چند صد سال مبارزه کرده و چند هزار شهید دادند تا انقلابشان به پیروزی رسید و آن هم یک روش بوده است اما روش دیگر هم در پیروزی انقلاب اسلامی ما بود. نمونه دیگر آن نیز دوران دفاع مقدس بوده که بسیار ملموس است. وقوع چنین جنگی بعد از پیروزی انقلاب با وجود عدم آمادگی ارتش و سپاه که آن زمان هنوز یک ارگان نظامی نبوده و تجهیزاتی نداشت و توان آن صرفا از جنس حوزه های امنیتی-شهری و یک سازمان نوپا بود، بسیار حائز اهمیت است.

رئیس نهاد قانونگذاری در ادامه با اشاره به وسعت جنگ در آن زمان، یادآور شد: نگاه کنید حدود ۸ ماه ابتدایی جنگ که بنی صدر فرمانده کل قوا بود، به چه شکل مدیریت شد و در آخر این استراتژی را در پیش گرفت که زمین بدهیم و زمان بخریم و به سمت آتش بس برویم، آن هم با آن شرایط که جبهه غرب و جنوب تصرف شده بود.

مردم؛ عامل اصلی موفقیت ما در دوران دفاع مقدس بودند

وی در ادامه تصریح کرد: اما ببینید شرایط به چه شکل رقم خورد که بعد از حذف بنی صدر از فرماندهی کل قوا، همان رزمندگان توانستند مقاومت کنند. فقط یک آیتم مهم به آنها اضافه شد و آن حضور مردم در صحنه دفاع مقدس بود که پیش از آن علیرغم اینکه حرف از کمک به جبهه ها بود، باز هم حضور جدی در جبهه را نمی دیدیم و صرفا افرادی پراکنده می آمدند.

قالیباف با اشاره به این موضوع که خود من جزو کسانی بودم که مرا به خط مقدم راه نمی‌دادند، عنوان کرد: آن زمان نه امکانات، نه تجهیزات، نه تیپ و نه گردان وجود نداشت و هر کس آمده بود و در جبهه ای قرار گرفته بود اما دیدیم که چگونه چند وقت بعد از آن موفق به شکست حصر آبادان شدیم که به دستور امام(ره) صورت گرفت و کمتر از ۱۸ ماه بعد از آن نیز عملیات طریق القدس که بخش زیادی از سوسنگرد و بستان را آزاد کرد را شاهد بودیم، سپس عملیات فتح المبین که بخش عمده ای از دشت عباس را آزاد کرد و بعد از آن نیز عملیات بیت المقدس که بخش عمده ای از خرمشهر را آزاد کرد. اینها اتفاقی نیست آن هم در شرایطی که ارتش قوی حزب بعث با حمایت کشورهای شرق و غرب فعالیت می کرد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه آنچه ما را در جنگ موفق کرد، مردم بودند عنوان کرد: ما با شهید کاظمی، شهید شوشتری، شهید خرازی، شهید باکری، شهید زین الدین، شهید سلیمانی، سردار عزیز جعفری، سردار باقری، سردار محرابی از همه جای کشور و بدون اینکه یکدیگر را شناخته و یا در سازمان خاصی باشیم، در نقطه ای از جبهه قرار داشتیم.

طرز تفکر دوران دفاع مقدس باعث حرکت عظیمی در حوزه موشکی شد

وی در ادامه با ذکر خاطره ای از دوران دفاع مقدس به حضور خود در منطقه ام الطمیر و بیوض در سال ۵۹ اشاره کرد که کار شناسایی و اطلاعات عملیات انجام می داد و عنوان کرد: یک بار یک پیکان آلبالویی دیدم و جلوی آن را گرفتم چرا که آن زمان باید مراقب اموال مردم هم بودیم. پرسیدم آیا مالک ماشین هستی؟ بارت چیست؟ او گفت چرا تو جلوی من را گرفتی؟ و در نهایت هر دو فهمیدیم با دو روستا فاصله، رزمنده هستیم که این رزمنده نیز هم اکنون سردار اسدی است که فرمانده لشگر المهدی(عج) بوده لذا جنگ یکی از موفقیت های بزرگ و افتخارآمیز امروز کشور ما بوده که برای آیندگان نیز خواهد بود.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه هیچگاه معتقد نبودیم که بناست دیگران برای ما فکر کنند، اظهار داشت: رفته رفته با کار آشنا شدیم و ۳ سال بعد عملیات‌های بزرگی مثل والفجر ۸ در ۲۱ بهمن انجام شد؛ آن زمان که حتی همه مسائل سازماندهی شده و تشکیلات منسجم شده بود، معتقد بودیم خودمان باید به همه چیز توجه کنیم و همین طرز تفکر منجر به این حرکت عظیم در حوزه موشکی شد. آن زمان مظلومیتی و محدودیتی داشتیم که تنها می توانستیم تا ۴۸ ساعت به صورت پرحجم مقابله کنیم اما بعد از این زمان تسلیحات جیره بندی می شد. همان خمپاره هایی که داشتیم نیز با دستگاه تراشکاری که خودرو را تراش می دادند آماده شده و به جبهه ها ارسال می شد.

دولت‌ها باید صرفا بسترسازی کنند و انجام کار را برعهده مردم بگذارد

وی ادامه داد: حرکت توسعه ای عظیمی در حوزه فناوری از بعد از دوران دفاع مقدس به دست جوان هایی شکل گرفت که خارج از محیط سپاه و در دانشگاه و جاهای مختلف بودند. حلقه‌های میانی توانستند همدیگر را پیدا کرده و توسعه یابند لذا این حرکت از این مسیر آمده که توانستیم موفق شویم.

قالیباف در ادامه با مقایسه شرایط آن روزها با وضعیت امروز و حوزه اقتصاد عنوان کرد: هیچ نسبتی در حوزه اقتصاد میان آنچه در گذشته داشتیم و آنچه امروز هستیم وجود ندارد. امروز به روش دیگری عمل کردیم که نتیجه آن این شده است. حضرت امام(ره) فرموده اند دولت‌ها(به معنای عام) باید همه امور را به مردم بسپارند و در آن دخالت نکنند، آنها بیشتر نقش بسترسازی دارند و باید قوانین، مقررات و هماهنگی ها را صورت دهند و انجام کار را برعهده مردم بگذارند که اقتصاد از جمله آن است.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه حضرت امام(ره) در این حوزه حکم شرعی هم داشته و فرمودند دولت‌ها شرعا نباید در حوزه اقتصاد در کار مردم دخالت کنند، اظهار داشت: اما امروز ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است که باعث می‌شود در حوزه تنظیم بازار دچار مشکل شویم. ما ثروت و دارایی و اندیشمندان بزرگ کم نداریم. انسان هایی که تجربه‌های گران بهایی در حوزه تجارت، صنعت و کشاورزی دارند کم نیستند پس چرا مشکل داریم؟ چون مردم را از این عرصه دور کرده و فرصت کار به آنها نداده ایم.

خاطره رئیس مجلس از داوطلبانی که در حوزه اجتماعی فعالیت می‌کنند

وی بر همین اساس تصریح کرد: در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی هم همین است. جایی مثل سازمان بهزیستی را تصور کنید، برخی افراد معلول ذهنی یا جسمی در آن هستند که خانواده‌های آنها نیز تمکن مالی ندارند، این افراد در چنین جایی نگاهداری می شوند تا به آنها رسیدگی شود و افرادی هم برای کمک و رسیدگی به آنها استخدام می شوند.

قالیباف ادامه داد: کارمندی که قرار است۳۰ سال به آنها خدمت کند را تصور کنید که از جهت روحی و روانی چقدر کشش دارد که بتواند به خدمت خود ادامه دهد؟ جنس این کار کاملا اجتماعی است و داوطلبان خود را می خواهد و تعداد آنها کم هم نیست و من نیز تجربه کرده و می دانم که چقدر مردم شریف و متدینی داریم.

رئیس قوه مقننه در ادامه به خاطره ای از دوران حضور در شهرداری تهران اشاره و بیان کرد: یک شب حدود ساعت یک و نیم صبح در حوالی منطقه ۱۲ معتادانی را دیدم که کنار آنها خانم محجبه ای با قابلمه ای غذا آنجا ایستاده بود. از دیدن یکدیگر در آن موقع شب متعجب شده بودیم. او گفت من یک معلم بازنشسته هستم و در منطقه ۴ زندگی می کنم. شنیدم کارتن خواب ها شرایط خوبی ندارند و شرمنده شدم نکند یکی از این افراد دانش آموزی باشد که روزی معلم او بوده ام و کوتاهی من باعث شده باشد که به اینجا رسیده باشد لذا هفته ای دو شب غذا پخته و اینجا می آورم و این تنها کاری است که از من بر می آید.

وی ادامه داد: یک بار هم مادر شهیدی را دیدم که در هفته دو روز، با اتوبوس به آسایشگاه معلولان ذهنی می رفت و ۲۴ ساعت در هر نوبت خدمت می کرد و به خانه باز می گشت. از این رو باید گفت از این دست داوطلبان زیاد داریم و مهم این است که مردم خودشان در هر صحنه ای باشند که نمونه آن در حوزه های اقتصادی نیز وجود دارد.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه نگاههای ما اشکال داشته، تصمیمات ما ثبات ندارد و مردم را در مواقعی با تصمیمات خود سردرگم می کنیم، اظهار داشت: بعد از ۴۰ سال همچنان در حوزه مباحثی همچون اقتصاد، سردرگمی داریم. در حقیقت هنوز نتوانسته ایم یک مسأله روشن که چالش ما است را به رسمیت بشناسیم تا بعد بتوانیم برای آن راهکار پیدا کنیم و تا زمانی که چالش را به رسمیت نشناسیم، نمی توانیم برای آن راه حل قالبی پیدا کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه چالش‌های ما نداشتن امکانات مالی، منابع انسانی و نیروهای متخصص نبوده و همین سردرگمی‌هاست که ما را از کارهای اساسی باز می دارد، عنوان کرد: امروز ما در برخی موضوعات، نه روزآمد و نه کارآمد هستیم و مردم هنوز گلایه مند هستند که وقتی به ادارات مراجعه می‌کنند گرفتار می شوند.

سامانه ۱۱۰ با هدف هوشمندسازی ایجاد شد و رابطه میان پلیس و مردم را اصلاح کرد

وی همچنین با بیان اینکه باید مردم را به صحنه بیاوریم، اظهار کرد: این امر دو طرفه است؛ هم ما باید به مردم اعتماد کامل داشته باشیم و طبیعتا هم مردم باید به ما اعتماد کنند. تجربه من در ۴۰ سال گذشته این را می گوید اگر در کاری مردمی سازی نباشد باید روی آن خط قرمز بکشیم. ولو گفته شود روی کاری بسیار تحقیق شده، مدیر نباید بپذیرد و باید بپرسد جای مردم در این طرح کجاست که بسیار مهم است.

دکتر قالیباف با اشاره به دوران حضور خود در نیروی انتظامی عنوان کرد: زمانی که دزدی را به کلانتری می بردیم باید غذایش را می دادیم، کاغذ برای طرح شکایت می‌خواست، باید اضافه کار به مأمور داده می شد و حمل و نقل او به زندان نیز هزینه داشت لذا ناچار به هوشمندسازی شدیم و سامانه ۱۱۰ ایجاد شد که مردم توانستند با استفاده از این سامانه همه گشت های اضافه ما را جمع کنند. همه به هم اعتماد کردند و رابطه میان پلیس و مردم درست شد. مردم به صحنه آمدند و کار ما را راحت کردند، کیفیت کار بالا رفته و هزینه ها نیز کاهش یافت.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه مردم باید خودشان در مقیاس محله‌ها فعالیت کنند و ما نباید برای آنها تعیین تکلیف کنیم که این موضوع بسیار مهم است، گفت: باید به این موضوع به صورت جدی توجه کنیم که اگر اینگونه نشود نمی توانیم موفق شویم. بعضا شاهدیم که یک آرمانگرایی خام و یا یک واقع گرایی واداده را در پیش می گیریم و افراط و تفریط می کنیم.

وی همچنین با تأکید بر اینکه کارهای ما باید مبتنی برا واقعیات برای تحقق آرمان ها باشد، اظهار داشت: وقتی حرف از حکمرانی زده می شود یعنی باید در این موضوع مسأله محور حرکت کنیم که همه تلاش ما در برنامه هفتم نیز این است که مسأله محور باشیم چنانچه در برنامه های گذشته کشور، طرح ریزی جامعی را شاهد نبودیم که ما را به اهداف برساند.

قالیباف ادامه داد: از سوی دیگر باید مسائل خود را به رسمیت بشناسیم که بتوانیم آنها را حل کنیم همچنین باید موضوعات را اولویت بندی کنیم و چند موضوع مهم را به درستی ادامه دهیم. در ادامه باید بدون تردید این مسائل را از طریق مردم حل کنیم و سازوکار آن نیز مردمی باشد که اگر مردمی نباشد، حل و فصل نمی شود و آن نیز نیازمند یک سیستم متمرکز است که در راستای آن باید کوچک سازی را در پیش بگیریم.

قانون تسهیل صدور مجوز یکی از اقدامات مجلس برای تعیین تکلیف سرمایه‌گذاران

رئیس قوه مقننه در ادامه این نشست تخصصی به یکی از اقدامات مجلس(تصویب قانون تسهیل صدور مجوز) برای اصلاح روند حکمرانی در کشور اشاره و بیان کرد: مدت‌ها سوال این بود که وقتی کسی می‌خواهد مجوز آغاز کاری را بگیرد، باید دنبال ادارات بدود و یا ادارات مکلف هستند در زمان مشخصی به او بگویند مجوز می دهند یا خیر که ما برای این موضوع در مجلس تصمیم گیری کردیم.

وی ادامه داد: اکنون اعطای مجوز یا به صورت ثبت محور است و یا تأیید محور که اگر «ثبت محور» باشد اداره مربوطه باید طی ۳ روز نظر خود را اعلام کند؛ اگر متقاضی پاسخی دریافت نکرد می تواند کار خود را آغاز کند و هر خسارت بعدی متوجه دستگاه مربوطه خواهد بود و در جایی که مجوز «تأیید محور» ۳ ماه فرصت لازم است. البته پاسخ دستگاه ها ممکن است خیر باشد اما حداقل تعیین تکلیف شده و سرمایه گذار سال ها معطل نمی ماند.

مردمی‌سازی بر بستر هوشمندسازی حرکت می‌کند که از رویکردهای ویژه مجلس یازدهم است

قالیباف در ادامه با بیان اینکه بارها تأکید کرده‌ام که هوشمندسازی، شفاف سازی، مردمی سازی از رویکردهایی است که مجلس در پیش گرفته و خروجی آن نیز کارآمدسازی و روزآمدسازی که خود به خود می آید، اظهار داشت: یکی از تلاش های جدی که در مجلس انجام می دهیم، فشار بر حوزه هوشمندسازی است و مجلس یازدهم در این حوزه تصمیمات جدی و گره گشایی گرفته است چرا که باید هوشمندسازی باشد که با شرایط امروز مردمی سازی بر بستر هوشمندسازی حرکت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به فرمایشات رهبری درباره حلقه‌های میانی یادآور شد: ایشان فرموده اند باید دقت کنیم که صحنه را بشناسیم. در دوران دفاع مقدس نیز اولین نکته جَو، زمین و دشمن بود که باید شناسایی می شد. نکته دوم که فرمودند این بود که باید نقطه امیدبخش و هدف مشخص و روشنی داشته باشیم و بعد ببینیم راهکار عملی چیست که در اینجا حضرت آقا می فرمایند راهکار همین تجربه است که اشاره شد.

مسیر صحیح پیگیری نظام مسائل کشور از طرف مردم است

وی در ادامه خطاب به حضار، نخبگان و جوانان ادامه داد: من نه به عنوان خدمتگزار شما در مجلس بلکه به عنوان کسی که توانستم در فضایی که فراهم شده به اینجا بیایم تا در پشت تریبون با شما صحبت کنم می گویم که اگر انقلاب اسلامی نبود مشخص نبود فرصتی برای ما فراهم شود که حتی سر یک کلاس درس حاضر شویم. ما به شما جوانان دِین داریم که همراه شما باشیم و خارج از مسیرها، فرصت‌ها را برای شما فراهم و بسترسازی کرده و از ظرفیت استفاده کنیم اما باید بدانید که حرکت اصلی از سوی خود شماست.

قالیباف با بیان اینکه نظام مسائل کشور، همه موضوعات را در بر می گیرد چرا که قدرت مردم بسیار بزرگ است و در همه حوزه‌ها نخبگان، جوانان، زنان و مردانی داریم که می توانند در سراسر کشور اقدامات مفیدی داشته باشند، گفت: سامانه «نما» که توسط شما راه اندازی شده باید بتواند مباحث مد نظر شما را دنبال کرده و پیش ببرد و ما نیز این را دنبال می کنیم که این پیگیری نباید صرفا در حد انتقال موضوع باشد و وقتی نظام مسائل در آمد، باید مسیر اجرای آن نیز دنبال شده و مسیر اجرای آن نیز از طرف دولت نیست بلکه باید از طرف مردم باشد.

نظام مسائل کشور پس از شناسایی نیاز به اولویت‌بندی دارد

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه تصریح کرد: اوایلی که به مجلس آمدیم یکی از دوستان نزد ما آمد که ردیفی اضافه کنیم تا حمل و نقل ریلی را به اطراف تهران نیز ببریم، من به او گفتم قطعا این کار را نمی کنم و پرسیدم این خط ریلی روزانه در جریان رفت و برگشت، چند مسافر دارد که گفته شد قطعا بیش از ۲۵۰ هزار نفر تقاضای سفر دارد لذا گفتم پس چرا دنبال ردیف دولتی هستی که مشخص نیست بدهند یا خیر اما اگر به آن مردمی نگریسته شده و سرمایه گذار مردمی بیاید، آن هم جایی که این همه امکانات وجود داشته و تعداد زیادی مسافر دارد قطعا بعد از ۵ یا ۶ سال می تواند سود آن را چند برابر برداشت کند و حتی منافع عمومی ایجاد شود که درآمدی پایدار ایجاد کند از این رو باید اجازه و فرصت داد که مردم در صحنه حاضر شده و اقدام کنند.

وی افزود: حجم بالایی از این فرصت‌ها در بخش های مختلف در کشور وجود دارد از این رو باید نظام مسائل کشور شناخته شود که بسیار مهم بوده و نیاز به اولویت بندی دارد از این لحاظ که زمانی که کاری را انتخاب و حل کردیم باید به تبع آن تعداد قابل توجهی نیز امورات دیگر نیز حل شوند که با همکاری یکدیگر صورت می پذیرد.

نخبگان باید خودشان سر مسائل اجماع کرده و منتظر ابلاغ نکات از بالا نباشند

قالیباف در ادامه با ابراز اینکه وظیفه ما در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی این است که در خدمت شما باشیم، خطاب به حضار که از محققان و نخبگان سراسر کشور بودند، خاطرنشان کرد: خود شما در این بخش باید مباحث را پیش برده و سامانه خود را اصلاح کنید همچنین باید روی روش های خود اتفاق نظر پیدا کرده و اجماع کنید. نباید منتظر ما باشید که از بالا به شما نکته ای بگوییم بلکه شما باید از پایین موضوعات را به ما انتقال دهید تا مسائل پیش برود.

روح الله متفکرآزاد نماینده مردم تبریز و فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران نیز در این نشست حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.