استاندار خراسان رضوی گفت: همه مباحث مربوط به مرز به صورت ویژه و دقیق در حال بررسی است و حل برخی از مشکلات مرزی در خراسان رضوی نیاز به زمان دارد.

استاندار خراسان رضوی: حل برخی از مشکلات مرزی در خراسان رضوی نیاز به زمان دارد

به گزارش قدس خراسان، یعقوبعلی نظری روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در پاسخ به مشکلات مربوط به مرزهای استان که از سوی دبیرخانه این شورا جمع بندی و مطرح شده بود، اظهار کرد: یکپارچه سازی مدیریت مرزی در استان به عنوان یک اصل، پذیرفته شده و هم اکنون در مرزها از جمله دوغارون در حال اجراست.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: در راستای یکپارچه سازی مدیریت مرزی در دوغارون، حکم فرماندار تایباد بر این مهم استوار بوده تا بتواند همه بخشها و دستگاه های اجرایی مرتبط را هماهنگ کند و فرماندار تایباد به عنوان نماینده استاندار در مرز دوغارون مسوول اعمال مدیریت واحد مرزی است.

وی با بیان این که مشکلات مربوط به منطقه مرزی خراسان رضوی مرحله به مرحله در حال رفع شدن است ادامه داد: عملیات اجرایی طرح جامع دوغارون در دهه فجر آغاز شده است و در این راستا باید اقداماتی در گمرک، مرزبانی و بازارچه مرزی انجام گیرد.

نظری گفت: همه مباحث مربوط به مرز به صورت ویژه و دقیق در حال بررسی است و حل برخی از مشکلات مرزی در خراسان رضوی نیاز به زمان دارد گر چه بخش دیگری از مشکلات را هم می توان در کوتاه مدت حل کرد.

استاندار خراسان رضوی افزود: برای رفع دغدغه تشکلهای بخش خصوصی در مورد تردد کامیونها در مرزهای سرخس، لطف آباد و دوغارون لازم است یک هیات تدبیر متشکل از نمایندگان بخش حاکمیتی و خصوصی شکل گیرد و مسایل هر یک از مرزها را به صورت جداگانه بررسی و درباره آنها تدبیر کند تا مسایل به سرعت در این بخش حل شود.

وی بیان کرد: هم اکنون ورود و خروج کامیونها در مرزهای استان خراسان رضوی به روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه رسیده است و مشکلات جزیی مرزها و تردد کامیونها در هیات تدبیر مزبور قابل پیگیری و حل شدن است.

نظری گفت: رویکرد کلی در خراسان رضوی روان سازی و تسهیل در امور اقتصادی است و نظارت بر عملیاتها در مرز باید حین اجرا انجام گیرد و یک هسته مرکزی در قالب هیات تدبیر می تواند همه بررسی های مرزی را انجام دهد اما باید ساز و کار آن تعیین شود.

چهار تشکل در خراسان رضوی مشکلات بخش مرز را جمع بندی کرده اند

علی اکبر لبافی، مسئول دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در جمع بندی مشکلات حوزه مرزی و گمرکی استان در این نشست اظهار کرد: چهار تشکل خراسان رضوی شامل کانون کارآفرینان استان، کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، اتحادیه صادرکنندگان و اتحادیه کارگزاران گمرکی استان مشکلات بخش مرز را جمع بندی و به این دبیرخانه اعلام کردند.

مسئول دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی وجود یک سری ناهماهنگی ها و نارسایی ها در مرزهای شرقی کشور (دوغارون، سرخس و لطف آباد) را موجب توقف چند روزه ناوگان ترانزیتی خودروهای سنگین اعلام کرد که شامل موازی کاری دستگاه های اجرایی در مرز، عدم یکپارچه سازی مدیریت مرزی به عنوان یک اصل در استان، معطل ماندن طرح جامع پایانه مرزی دوغارون، کمبود نیروی انسانی، عملیاتی نشدن سامانه نوبت دهی، عدم تفکیک محدوده و عملیات تجاری از محدوده مسافری، عدم ابلاغ ضوابط حمل یک سره ناوگان، ساعت محدود فعالیت دروازه مرزی ۲ کشور ایران و ترکمنستان، جانمایی نشدن دقیق دستگاه آشکارساز(ایکس- ری) و فرآیند کنترل سوختی در مرز دوغارون می شود.

تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای در سرخس نسبت به گذشته ۱۰ برابر افزایش یافته است

ابوالفضل چمندی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: توقف کامیونها در مرز به سبب کندی تشریفات گمرکی و گذراندن سایر موارد نیست، بلکه کامیون هایی که بار آنها تکمیل نشده یا قصد قاچاق سوخت دارند نیز در مرز متوقف می شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده از بهمن ماه گذشته تاکنون خواب کامیونها در مرزهای استان بسیار کاهش یافته و تقریبا به صفر رسیده است و از سوی دیگر بعد از ۲۳ سال عملیات اجرایی در بازارچه مرزی دوغارون نیز آغاز شده است و کندی در اجرای عملیات وجود ندارد.

وی بیان کرد: با توجه به خواسته تشکلهای بخش خصوصی خراسان رضوی، پیشنهاد می شود که هر یک از آنها نماینده ای را در مرزهای استان مستقر کنند تا ناظر بر انجام کارها باشند و موارد را رصد کنند، به طور طبیعی اختلال در ورود و خروج کامیونها از مرز به وجود می آید اما تلاش شده است که این اختلالات به سرعت برطرف شود.

چمندی ادامه داد: در راستای اقدامات انجام گرفته، تقریبا از ابتدای سال جاری تاکنون تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای در سرخس نسبت به گذشته ۱۰ برابر افزایش یافته است و اگر مشکلاتی در مرزها وجود داشت نباید چنین افزایشی در تردد کامیونها به وجود می آمد.

فضای داخلی مرز لطف آباد در حال اصلاح است

جواد جعفری، ناظر گمرک خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: از دی ماه امسال تقریبا خواب کامیونها در مرزهای استان از بین رفته است و توقفی وجود ندارد و بررسی همه جانبه ای در مرزهای استان انجام گرفت و نیروی انسانی گمرک ساماندهی شد و این موضوع باعث افزایش تردد کامیونها به ویژه در مرز سرخس شد.

ناظر گمرک خراسان رضوی افزود: اجرای طرح جامع دوغارون با همکاری اداره کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی در این منطقه آغاز شده است و فضای داخلی مرز لطف آباد نیز در حال اصلاح است تا تردد کامیونها افزایش یابد.

وی بیان کرد: ترکمنستان اعلام کرده است که ارایه خدمات گمرکی در یکی از مرزهای استان خراسان رضوی با آن کشور می تواند ۲۴ ساعته شود و سازمانهای مربوطه کشوری در این زمینه پیگیر هستند.

ورود و خروج کامیون‌ها در مرز دوغارون از ۴۰۰ کامیون در روز بیشتر نمی‌شود

محمود امتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: هرچند روان سازی تردد کامیونها در مرزهای استان انجام گرفته است اما ورود و خروج کامیونها در مرز دوغارون از ۴۰۰ کامیون در روز بیشتر نمی شود در حالی که با برخی اقدامات جزئی می توان تردد را افزایش داد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: ایستگاه شرکت نفت در منتهی الیه خروجی مرز دوغارون قرار گرفته و اگر تعداد کامیونها از یک حدی بیشتر شود دیگر شرکت نفت توان کنترل آنها را نخواهد داشت پس بهتر است برای ساماندهی وضعیت سوخت و افزایش تردد کامیونها، شرکت نفت در ورودی مرز دوغارون و قبل از گمرک جانمایی شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.