رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه طرح کاهش بخارات بنزین(کهاب) در استان به طور کامل اجرایی نشده و نمی‌شود، گفت: جایگاههای توزیع سوخت ۵.۲ درصد از کل انتشار آلاینده‌های هوا را به خود اختصاص می دهند.

جایگاه‌های سوخت مشهد، آلاینده‌تر از موتورسیکلت‌ها

به گزارش قدس خراسان، اگرچه متهم اصلی آلودگی هوای مشهد در ۶ ماهه دوم سال مازوت است، موضوعی که طی پیگیری‌های خبرنگار قدس از استانداری خراسان رضوی مشخص شد به دستور شورای عالی امنیت ملی است و گویا گریزی از آن وجود ندارد.

خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها اما متهمان ردیف اول آلودگی هوای مشهد در همه فصول هستند و همیشه از آن‌ها صحبت شده است. در این بین غفلت از پرداختن به برخی منابع آلایندگی هوا مانند جایگاه‌های سوخت قابل تأمل است؛ موضوعی که موجب بر زمین ماندن طرح کهاب توسط شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی استان شده است.

محمد پذیرا، رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با قدس خراسان با بیان اینکه طرح کاهش بخارات بنزین(کهاب) در استان به طور کامل اجرایی نشده و نمی‌شود، گفت: از سال‌های ۹۳ و ۹۴ پیوسته اجرای آن را به تعویق انداخته‌اند.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد اجرای این طرح را یک ضرورت برای کاهش آلایندگی در پمپ بنزین‌ها عنوان کرد و افزود: در این طرح، بخارات بنزین هنگام تخلیه سوخت از تانکر و سوخت‌گیری توسط خودرو جمع‌آوری می‌شود که با اجرای آن در هر ۳۰ هزار لیتر گنجایش یک تانکر، ۳۰ لیتر بنزین از بخارات جمع‌آوری می‌شود.

پذیرا ضمن تأکید بر نقش مهم جایگاه‌های سوخت در انتشار آلاینده‌های هوا در شهر مشهد، عنوان کرد: بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده بیش از هزار و ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در مشهد و حریم مؤثر بر کیفیت هوای این شهر فروخته می‌شود که حدود ۸۸۰ میلیون لیتر معادل (۷۳درصد) مربوط به شهر مشهد بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین مقدار فروش بنزین در شهر مشهد به ترتیب مربوط به فصل تابستان، بهار، پاییز و زمستان بوده است، اظهار کرد: محاسبات انتشار آلایندگی هوا (برای سال ۱۳۹۶) در شهر مشهد و حریم مؤثر بر کیفیت هوای این شهر نشان می‌دهد در جایگاه‌های توزیع بنزین بیش از ۳ کیلو تن آلاینده تبخیر، تولید شده که از این مقدار، معادل ۵۵ درصد مربوط به تبخیر بنزین از مخازن زیرزمینی جایگاه‌ها و ۴۵ درصد مربوط به اتلاف بنزین هنگام سوخت‌گیری خودروهاست.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد تصریح کرد: این در حالی است که به سادگی و از طریق نصب تجهیزات کاهش انتشار بخارات می‌توان مقدار هدررفت و انتشار ترکیبات آلی فرار در جایگاه را به مقدار قابل توجهی و تا بیش از ۹۰ درصد کاهش داد.

پذیرا گفت: براساس محاسبات و نتایج طرح سیاهه انتشار، جایگاه‌های توزیع سوخت ۲/۵ درصد از کل انتشار آلاینده‌های هوا را به خود اختصاص می‌دهند. این در حالی است که موتورسیکلت‌ها ۵ درصد، وانت‌بارها ۶/۶ درصد در آلودگی هوای مشهد نقش دارند. طرح کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات حاصل از تبخیر بنزین(کهاب) سبب می‌شود بخارهای حاصل از تبخیر بنزین در هوا منتشر نشود و دوباره به چرخه سوخت بازگردد.

این در حالی است که خرداد ۱۳۹۹، مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی اعلام کرده بود به همه جایگاه‌ها و شرکت‌های بنزین استان تکلیف شده است این طرح را تا پایان آن سال اجرایی کنند.

متأسفانه پیگیری‌های مستمر خبرنگار قدس از شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی استان درخصوص عقب‌ماندگی طرح کهاب تا لحظه انتشار این گزارش بی‌نتیجه ماند.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.