مجید طهوریان عسکری، عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه در ابتدای سال باید مبلغی را برای پارک فاخر دفاع مقدس پرداخت می‌کردیم، گفت: این کار در ادوار گذشته هم انجام شده و در دوره ما روند خوبی نداشته و به نوعی تعطیل شده است.

ساخت باغ موزه دفاع مقدس در دوره ما تعطیل شد

به گزارش قدس خراسان، رئیس شورای شهر مشهد در هفتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر مشهد پیش از ظهر دوشنبه ۸ اسفندماه در تالار شهر ضمن گرامیداشت روز «وکیل مدافع» و تبریک این مناسبت به تمام وکلای شهر مشهد، اظهارکرد: شهرداری به عنوان یک ابَرسازمان با مسائل حقوقی و پرونده‌های قضایی زیادی مواجه است و باید به سمت و سویی برویم که حداقل تعداد ارجاع پرونده به دستگاه قضایی و دادگاه را داشته باشیم..

تاکید شورای شهر بر عدالت ترمیمی در خصوص پرونده های حقوقی شهرداری

حسن موحدیان بر لزوم اتکاء به شهر ترمیمی و روش‌های پیشگیرانه تاکید کرد و گفت: شاخص ارزیابی ما باید کاهش تعداد پرونده‌های ارجاعی به دادگاه‌ها باشد؛ مشکلات و اختلافات را باید پیش از اینکه به دستگاه قضایی برسد، حل و فصل کنیم.

رئیس شورای شهر مشهد ادامه گفت: اسکان زائر، متولی مشخص خود را دارد و در کنار متولی امر باید فعالیت کنیم؛ متولی اسکان زائر مشخص بوده و وظیفه ما صرفا، حمایت است.

دعوای اعضای شورا به خاطر غیبتها؛ اینجا پادگان نیست!

وی در ادامه طبق تذکری که در جلسه علنی قبل نسبت به اعضای شورا داشت اسامی افرادی که در جلسه کاری قبل از صحن علنی غیبت داشتند را قرائت کرد و کفت: آقای علوی مقدم ۳۴ دقیقه تاخیر، حاجی بگلو ۱۱۵ دقیقه تاخیر، دبیریان و دائمی هم کلا غیبت داشتند!

موضوعی که با واکنش موسی الرضا حاجی بگلو و دبیریان همراه شد.

حاجی بگلو گفت: غیبت‌ها و عدم حضور و با تاخیر غیبت کاری است و دلایل شخصی ندارد؛ بنده رییس شورای استان هستم و آنجا بودم.

موحدیان نیز در پاسخ گفت: جلسه اصلی، صحن شورا است و سایر موارد، وظایف جانبی کار اعضای شورا است؛ در این هنگام حاجی بگلو گفت: شورای اصلی آنجاست چون شوراهای شهر ذیل شورای استان هستند.

دبیریان هم با لحن تندی عنوان کرد: مرخصی بوده ام، اینجا پادگان که نیست!

البته مجید دبیریان، تذکری هم نسبت به رییس شورای شهر داشت و گفت: هدیه‌های مناسبتی به کارکنان باید به مساوات داده شود و باید تساوی برای همه‌ کارکنان باشد چرا به مشاوران اعضای شورای شهر تعلق نمیگیرد.

موحدیان، رئیس شورا در پاسخ به این درخواست گفت: این خواسته خلاف مقررات است و به هیچ وجه اجرا نمی‌شود.

دستور کارهای هفتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر مشهد

اولین دستور کار این جلسه علنی در خصوص اعمال ماده ۹ خرید املاک و اراضی برای تعریض معبر علامه مصباح یزدی در خیابان دانش غربی بود. طبق گفته نماینده شهرداری که برای دفاع از این لایحه به صحن علنی آمده بود، از ۷۰ پلاک که در این معبر وجود داشته ۷ پلاک باید اعمال ماده ۹ شوند؛ ان هم طی یک لایحه دوفوریتی!

علیزاده با دوفوریتی بودن این لایحه مخالفت کرد و گفت: این موضوع آنقدر ضرورت ندارد چون اصلا پروژه در حال اجرا نیست که بگوییم این تعداد ملک در مسیر است و باید برطرف شود.

حسین حسامی اما هم موافق دوفوریت بود و هم کلیت ماجرا؛ او اظهار کرد: اگر الان این لایحه را تصویب نکنیم سال بعد برای تامین بودجه به مشکل خواهیم خورد، این معبر یکی از گره های ترافیکی اطراف حرم مطهر است که باید برطرف شود.

سرانه فضای سبز در حاشیه شهر مشهد یک هجدهم مناطق برخوردار است!

صاحبی دیگر عضو شورای شهر مشهد در مخالفت با این لایحه گفت: هیچ گره ترافیکی در این معبر وجود ندارد. ۹۰ میلیارد برای تملک املاک موجود در این معبر جهت تعریض در نظر گرفته شده در حالی که ما مسائل مهمتری در شهر داریم که برایش بودجه در نظر گرفته نشده است! سال گذشته پنج تا ۶ پارک در حاشیه شهر پیشنهاد دادیم تملک هایش انجام شود اما به خاطر نبود بودجه برگشت خورد. این درد حالی است که سرانه فضای سبز در مناطق برخوردار شهر ۸۱ و در حاشیه شهر ۴ و نیم متر مربع است.

رییس کمیسیون حاشیه شهر شورا ادامه داد: از هزار میلیارد تومانی که برای بحث تملکها در حاشیه شهر مشهد در نظر گرفته شد، کمتر از ۲۰ درصد آن هزینه شده است.

تناقض بین حرف و عمل: شعار عدالت ترمیمی و اعمال ماده ۹!

حمید ضمیری دیگر مخالف این لایحه، بیان کرد: بر اساس ماده ۸ قانون تصرف اراضی، ابنیه و تاسیسات، خلع ید ملک قبل از انجام معامله و پرداخت حقوق مالک مجاز نیست مگر در مواردی که اختلاف مالکیت وجود دارد یا توافق با مالکین بعد از طی مراحلی اتفاق نیفتاده باشد اما ماده ۹ عنوان میکند در صورت ضرورت اجرای طرح با ذکر دلایل موجه به نحوی که عدم تسریع در اجرای طرح موجب ضرر و زیان جبران ناپذیری شود شهرداری میتواند ملک را تصرف کند.

این عضو شورا ادله شهرداری برای اعمال ماده ۹ در این لایحه را موجه ندانست و تشریح کرد: چیزی که الان نماینده شهرداری توضیح داد تغییر نرخ است و الان هیچ پیمانکاری پای این پروژهنیست پیشنهاد من این است که این هفت ملک، اعمال ماده ۸ شود و اگر با مالکان به توافق نرسیدید طبق این ماده قانونی قیمت کارشناسی ملک را به حساب دادگستری واریز و بعد ملک را تصرف کنید.

طبق گفته ضمیری در ماده ۹، ابتدا ملک توسط شهرداری تصرف و سه ماه بعد وجه آن به حاسب دادگستری واریز میشود.

پاسخ شهرداری به پیشنهاد ضمیری این بود که اگر اعمال ماده ۸ شود ابتدا باید یک اخطار یک ماهه پس از آن یک اخطار ۱۵ دهیم و سپس قیمت ملک کارشناسی شود و چون این روال زمان بر است و ما وقتی تا پایان سال نداریم دو مشکل وجود دارد؛ اول اینکه تامین اعتباری که برای این کار امسال در نظر گرفته شده در ۱۴۰۲ اتفاق نیفتد و دوم اینکه قیمت ملک آن طرف سال افزایش خواهد داشت و این به نفع شهرداری نیست.

این پیشنهاد ضمیری در نهایت رای نیاورد و پس از بحث زیادی که بر سر این دستور کار بین موافقان و مخالفان رخ داد در نهایت شورای شهر مشهد که در ابتدای این جلسه حرف از عدالت ترمیمی و حقوق ترمیمی و شهر ترمیمی زد به اعمال ماده ۹ در ۷ ملک تجاری در خیابان دانش غربی در آستانه نوروز ۱۴۰۲ رای مثبت داد تا آن طرف سال شهرداری مشهد به خاطر افزایش قیمت ملک های مذکور دچار ضرر و زیان نشود!

به موجب این مصوبه به شهرداری اجازه داده شد با توجه به فوریت طرح تملک و تحصیل حریم خیابان۳۵متری دانش غربی (واقع در منطقه۸) و به منظور جلوگیری از تاخیر و توقف در اجرای طرح مذکور، نسبت به تملک میزان در مسیر املاک مشروحه از طریق اجرای ماده ۹ لایحه قانونی تحوه خرید و تملک اراضی املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت مطابق مستندات اقدام کند.

اعضای شورای شهر با تصویب دومین دستور کار، شهرداری مشهد را مکلف کردند به منظور تعالی جایگاه و کارکرد مساجد در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی واشتغال‌زایی و نقش آفرینی موثر در تربیت نیروی مومن وانقلابی برآمده از نهاد مساجد و فرهنگ دینی با حفظ رویکرد مردم محوری اقدام کند.

اعتراف شورای شهر: ساخت باغ موزه دفاع مقدس در دوره ما تعطیل شد

دستور کار بعدی اعضا در این جلسه علنی در خصوص واگذاری زمینی به متراژ ۲۷۰۹ مترمربع در بزرگراه شهید چراغچی مشهد با بهای۵۰۰ میلیارد ریال به بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس برای تکمیل باغ موزه دفاع مقدس بود. طبق این لایحه این زمین باید در قالب قرارداد صلح در اختیار بنیاد قرار میگرفت و در حسابهای فیمابین لحاظ می‌شد!

دبیریان در این خصوص گفت: این زمین متری ۱۹ میلیون تومان قیمت کارشناسی داشته اما طی سه چهار ماه اخیر افزایش قیمت سنگینی داشته و باید به نرخ روز نوشته شود تا حقی از شهرداری ضایع نشود.

ضمیری اظهار کرد: ما حساب فیمابینی با بنیاد نداریم و باید در قالب یکی از پروژه های شهرداری به این طرح کمک شود.

طهوریان عسکری هم با بیان اینکه درابتدای سال باید مبلغی را برای پارک فاخر دفاع مقدس پرداخت میکردیم، گفت: این کار در ادوار گذشته هم انجام شده و در دوره ما روند خوبی نداشته و به نوعی تعطیل شده است.
او افزود: این هزینه که ابتدای سال ۵۰ میلیارد تومان بوده الان ارزش ریالی اش به ۳۵ میلیارد هم نمیرسد.

بحث بین موافقان و مخالفان این طرح ادامه داشت که حسن موحدیان گفت: از زمانی که من فرمانداری بودم بحث این باغ موزه بوده، این بد است که همه شهرها موزه دفاع مقدس دارند و مشهد نداشته باشد. این موزه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان با ارزش فعلی پول، هزینه دارد.

البته حجت الاسلام منصوریان معتقد بود فقط شهرداری نسبت به احداث این باغ موزه وظیفه ندارد و سایر دستگاهها هم باید پای کار بیایند.

در نهایت با تصویب اعضا به شهرداری مشهد اجازه داده شد در راستای اجرایی شدن تبصره۹۸ بودجه مصوب سال۱۴۰۱ شهرداری مشهد نسبت به واگذاری زمین واقع در بزرگراه شهید چراغچی-حدفاصل چراغچی۲۷و۲۹ به متراژ ۲۷۰۹ متر مربع با کاربری مصوب، در قالب قرارداد صلح تحویل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شود و در حساب فی ما بین هم لحاظ کند.همچنین به موجب تبصره پیشنهادی اعضای شورا، شهرداری مکلف است اعتبار مورد نیاز ساخت باغ موزه دفاع مقدس به عنوان یک پروژه شهری تا اتمام سال در چارچوب اساسنامه بنیاد حفظ پیش‌بینی کند.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.