چهاردهمین جلسه علنی شورای شهرمشهد با پیگیری چند مصوبه و لایحه و رسیدگی به مشکلات شهری معلولان در آستانه روز جهانی معلولان برگزار شد.

استحکام بناهای عمومی دغدغه شورای شهر مشهد است/ توان‌یابان باید به حقوق حقه خود برسند

به گزارش قدس آنلاین، چهاردهمین جلسه علنی شورای شهرمشهد در آستانه روز جهانی معلولین برگزار شد و همانند جلسات علنی گذشته مصوباتی به همراه داشت در این جلسه یک طرح و یک لایحه درباره نامگذاری معابر و خیابان‌ها و پیاده‌راه‌های موقت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسن موحدیان در آغاز چهاردهمین جلسه علنی شورای شهر مشهدمقدس، به تشریح مناسبت‌های هفته جاری پرداخت و با گرامیداشت ۷ آذرماه، روز نیروی دریایی و با تاکید بر لزوم قدردانی و قدرشناسی از رشادت‌ها آنان گفت: این عزیزان، حماسه‌های بزرگی در جنگ آفریدند و موجب اعتلاء ایران زمین شدند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: امروز به برکت همین شهدای نیروی دریایی، شاهد اقتدار ایران نه تنها در خلیج فارس و دریای عمان، بلکه در تمام آب‌های دنیا هستیم و نیروهای جان‌برکف دریایی ما ماموریت انجام می‌دهند.

موحدیان در ادامه به روز بزرگداشت شیخ مفید، عالم برجسته شیعیان پرداخت و افزود: این عالم وارسته مورد احترام تمام مسلمانان اعم از شیعیان و اهل تسنن و از چهره‌های ماندگار تاریخ تشیع است که از مقامی رفیع برخوردار بوده و ارزش و احترام خاصی را برای ایشان قائل هستیم.

روز مجلس، دیگر مناسبتی بود که رئیس شورای شهر مشهدمقدس در آغاز چهاردهمین جلسه علنی به آن اشاره و تصریح کرد: در این روز، از آیت‌الله مدرس، روحانی وارسته یاد می‌کنیم؛ چهره‌ای که حضرت امام(ره) بارها از ایشان به بزرگی و شجاعت نام بردند.

موحدیان با بیان اینکه مدرس نه اهل مرعوب شدن بود و نه اهل تطمیع، گفت: یکی از خصوصیات دیگر این روحانی فرهیخته، فریب نخوردن ایشان بود؛ امیدواریم ما هم به‌عنوان اعضای شورای شهر، رویه مرحوم مدرس را ادامه دهیم و کارها را با شجاعت و روحیه جهادی دنبال کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مانور سراسری ایمنی که فردا برگزار خواهد شد، اظهارکرد: موضوع مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و استحکام بنا، به‌ویژه ساختمان‌های عمومی همچون بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری و مساجد، مقوله‌ بسیار مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد؛ این مهم در مساجد رنگ‌وبوی جدی‌‎تری به خود می‌گیرد چراکه مقررات ساختمان در آنها لحاظ نشده است.

توان‌یابان باید به حقوق خود برسند

موحدیان گفت: شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره، در بحث ایمنی و زلزله حرف‌های زیادی دارد و اقدامات مختلفی را باید انجام دهد.

۱۲ آذرماه، روز جهانی معلولین دیگر مناسبتی بود که رئیس شورای شهر در این جلسه به آن پرداخت و تصریح کرد: معلولان و کم‌توانان اقلیت جامعه هستند ولی حقوقی دارند که باید مورد توجه همه ما باشد.

موحدیان با بیان اینکه معلولان و کم‌توانان باید بتوانند در شهر به راحتی تردد و از امکانات و زیرساخت‌ها بهره‌مند شوند، گفت: خوشبختانه تاکنون کارهای خوبی آغاز شده و امیدواریم بتوانیم گام‌های سازنده‌ای را برای این عزیزان برداریم و به حقوق حقه خود برسند. 

مصوبات چهاردهمین جلسه علنی شورای شهر مشهدمقدس

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو در پایان چهاردهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، به تشریح و بیان مصوبات این جلسه پرداخت.

حاجی‌بگلو با تسلیت اولین سالگرد شهادت دکتر فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران، اشاره‌ای هم به دهم آذرماه، سالروز شهادت آیت‌الله مدرس و روز مجلس داشت و اظهارداشت: این روز را به تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به ویژه نمایندگان استان خراسان رضوی و مشهدمقدس تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی در ادامه صحبت‌های خود به تشریح مصوبات چهاردهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد پرداخت و افزود: در این جلسه یک طرح و یک لایحه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سخنگوی شورای شهر مشهدمقدس با بیان اینکه در این جلسه نیز همچون جلسات گذشته، یک دستورکار به موضوع نامگذاری معابر به نام مبارک شهداء گرانقدر اختصاص یافت، گفت: با تصمیم اعضای شورای شهر مشهد، معبر فرعی پورسینا ۲/۵۰ در منطقه ۶ به نام «شهید علی احمدی قزلق» و معبر فرعی رادان ۲۰ واقع در دلاوران ۶۳ در منطقه ۹ شهرداری با حفظ شماره به نام «شهید حسین دلشاد» نامگذاری شد.

حاجی‌بگلو افزود: طرح انجام مطالعه ایجاد پیاده‌راه‌های موقت در معابر سطح شهر دیگر دستورکار این جلسه بود که به تصویب رسید. براساس این مصوبه، شهرداری مشهد مقدس مکلف است پیشنهادات اجرایی ایجاد پیاده‌راه های موقت و زمانی در معابر سطح شهر را با در نظر گرفتن شرایط لازم همچون بافت پیرامونی معبر، وجود معابر جایگزین، امکان انسداد مقطعی، وجود تقاضای عابر پیاده، برای معابر دارای مطالعات مرتبط (۱۰ معبر)، ظرف مدت ۲ ماه و در خصوص کلیه معابر سطح شهر تا پایان سال جاری به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.

سخنگوی شورای شهر مشهدمقدس با بیان اینکه در انتخاب معابر برای ایجاد پیاده راه موقت، معابر با نقش پیاده راه و پیاده مدار پیشنهادی طرح‌های تفصیلی و همچنین معابر باسابقه عملکردی محور زیارت حرم مطهر رضوی با منظر قرار دادن موضوعات هویتی و فرهنگی در اولویت قرار خواهند داشت، گفت: در صورت ایجاد بار مالی شهرداری مشهد مقدس مکلف است آثار مالی ناشی از اجرای طرح را در اصلاح بودجه ۱۴۰۰ لحاظ کند.

محمد ایمانی‌راد، مدیرعامل جامعه معلولان استان خراسان‌رضوی نیز با بیان اینکه این تشکل و سازمان مردم‌نهاد، از سال ۵۶ فعالیت خود را آغاز نموده و درحال حاضر ۴۵۰۰ نفر عضو دارد، اظهارداشت: در طول سال‌های اخیر سعی کرده‌ایم مدافع حقوق این عزیزان باشیم؛ تاحدودی موفق بوده‌ایم و مطالبه‌گری ما اتفاقات خوبی را رقم زده است.

وی با بیان اینکه معلولان و توان‌یابان با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که یکی از آنها، دسترسی‌پذیری و ایجاد فرصت دسترسی به همه اماکن و فضاهای شهری است، گفت: امروزه، دسترسی‌پذیری به عنوان یکی از شاخص‌های پیشرفت در شهرها تعریف شده است.

ایمانی‌راد افزود: علیرغم تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته، در شهر ما همچنان مشکلات متعددی پیش روی معلولان و توانیابان است؛ البته با پیگیری‌های صورت گرفته، چندین سال در بحث مناسب‌سازی، در کشور اول شدیم.

مدیرعامل جامعه معلولان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: فرصت ۴ ساله پیش‌روی شورای ششم فرصت مغتنمی است که باید پیگیر آن باشیم و با سربلندی بتوانیم برای توانیابان و آینده خود گام‌های اثرگذاری برداریم.

ایمانی‌راد در این جلسه خواستار تصویب لایحه حمایتی از افراد دارای معلولیت شد و گفت: مناسب‌سازی بناها و ساختمان‌های عمومی یک قانون است ولی در برخی موارد شاهد این هستیم که مناسب‌سازی صرفا برای رفع تکلیف است.

وی با بیان اینکه شهرداری به‌عنوان یکی از موثرترین مجموعه‌ها برای فرهنگسازی در شهر شناخته می‌شود، افزود: انتظار ما از مدیریت شهری، فرهنگسازی در بحث معلولان و توانیابان است؛ این مهم نباید صرفا به یک روز و هفته مشخص محدود شود.

ایمانی‌راد، توجه، احیاء و اجراء مصوبات و بخش‌نامه‌های مربوط به توانیابان و معلولان که مغفول مانده و اجرایی نشده را دیگر موضوعی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.