اگرچه در یکی دو سال اخیر شاهد بروز تغییرات کلامی و دیپلماتیک در نوع رویکرد کشورهای عربی در قبال سوریه بیرون آمده از جنگ داخلی ویرانگر بودیم، ولی این تغییر پس از زلزله مهیب در شمال شام شتاب جدی‌تری به خود گرفته.

به‌طوری که شاهد شکل‌گیری صفی از ورود مقامات عربی به دمشق هستیم. در آخرین مورد، روز گذشته سوریه میزبان هیئت بلند پایه‌ای از اتحادیه بین‌المجالس عربی و همچنین حضور «سامح شکری» وزیرخارجه مصر بود. این نخستین دیدار مقام مصری از دمشق در این سطح از سال ۲۰۱۱ تاکنون (آغاز بحران سوریه) محسوب می‌شود.
این رخدادها از تغییرات مهم در حوزه رویکرد عربی در قبال سوریه حکایت دارد. در این مسیر دو نکته قابل ذکر است. نخست، هر چند برخی این رفت‌وآمدها را مقدمه‌ای بر عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با دولت بشار اسد ارزیابی می‌کنند اما به نظر می‌رسد سخن گفتن از این مسئله کمی زود است. با این حال، موضوع مهم کنونی شکسته شدن یخ روابط سوریه با کشورهای عربی است. این موضوع از زبان فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی هم جاری شد؛ او اذعان کرد: انزوای دمشق در جهان عرب باید پایان یابد.
دوم اینکه مجموع تحولات دقیقاً برخلاف خواسته ایالات متحده در جریان است. آمریکا در بحبوحه بحران داخلی سوریه تحریم‌های شدیدی با عنوان قانون قیصر علیه دمشق فعال کرد، تحریم‌هایی که هدفش نابودی اقتصاد این کشور و مجبور کردن اسد به پذیرش شروط واشنگتن بود. رخدادهای اخیر مهر تأییدی بر شکست سیاست تهاجمی آمریکا بوده و رفت‌وآمد دیپلماتیک به سوی دمشق بیانگر آن است که گوش شنوایی میان اعراب برای این سیاست خصمانه نیست.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.