آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته صبح امروز برگزار شد، برای اطلاع از حال و هوای کنکوری‌ها به حوزه برگزاری آزمون رفتیم و با موارد جالب توجهی مانند حضور مادر با فرزندش و شرکت یک مرد مسن در آزمون مواجه شدیم.

روز پایانی آزمون کارشناسی ارشد و حواشی آن/ از حضور مادر با فرزند تا شرکت زن و شوهری در کنکور

به گزارش قدس آنلاین، آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ از بعدازظهر روز گذشته پنج شنبه ۱۱ اسفندماه آغاز شده، صبح امروز ادامه یافت و با برگزاری آزمون‌ در بعدازظهر امروز پایان می‌یابد.

در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۷۱ هزار و ۵۲۸ نفر شرکت کرده اند که از این تعداد ۲۵۵ هزار نفر زن و ۲۱۶ هزار و ۵۲۸ نفر مرد هستند و در ۶ گروه آزمایشی و ۱۳۴ کدرشته با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در طی ماه‌های گذشته، برخی از داوطلبان کنکور ارشد سال ۱۴۰۲ نسبت به برگزاری این آزمون در اسفندماه انتقاد داشته و خواستار تعویق زمان برگزاری آزمون شدند که با دلایل مطرح شده از سوی مسوولان سازمان سنجش، آزمون در همان زمان اعلام شده برگزار شد، ما هم به حوزه برگزاری آزمون در دانشگاه صنعتی امیرکبیر سری زدیم تا از نزدیک در جریان حال و هوای کنکوری‌های امروز قرار بگیریم.

برای رفتن به حوزه برگزاری آزمون هیجان داشتم چونان که خودم امروز داوطلب آزمون هستم، رأس ساعت ۶:۱۵ صبح در خیابان رشت منتظر ماندم تا نشانی از داوطلبان آزمون ببینم، از ساعت ۶:۳۰ دقیقه داوطلبان کم‌کم به محل حوزه آمدند، برخی آنقدر با استرس و عجله می‌آمدند که از دور هم میشد تشخیص داد که داوطلب کنکور هستند و برخی دیگر نیز بی خیال و آرام بودند انگار نه انگار که تا لحظاتی دیگر باید در آزمون مهمی شرکت کنند.

البته به دلیل اینکه این‌ها داوطلب آزمون کارشناسی ارشد بودند و یک بار هم کنکور سراسری را تجربه کرده‌ بودند تصورم این بود که استرس کمتری را در آن‌ها ببینم اما با این حال برخی از آنها همچنان سردرگم و کلافه به نظر می‌رسیدند.

روز پایانی آزمون کارشناسی ارشد و حواشی آن/ از حضور مادر با فرزند تا شرکت زن و شوهری در کنکور

وارد محوطه دانشگاه شدم، به سمت داوطلبان رفتم و خواستم تا با آن‌ها صحبت کنم، بعضی‌ها با خوشرویی برخورد می‌کردند و برخی تا به سمتشان می‌رفتم زود با لحن تندی صحبت می‌کردند که نشان از استرس پیش از آزمون بود، برخی از داوطلبان هم تا متوجه می‌شدند که خبرنگار هستم می‌گفتند علاقه ای به مصاحبه و صحبت کردن ندارند.

روز پایانی آزمون کارشناسی ارشد و حواشی آن/ از حضور مادر با فرزند تا شرکت زن و شوهری در کنکور

* حضور در کنکور برای پیشرفت علمی کشور

همراهی چند زوج جوان برای حضور در آزمون برایم جلب توجه کرد، به سمت یکی از زوج‌ها رفتم، در مورد آزمون و حال و هوایش پرسیدم، داوطلب آقا گفت: اتفاقا برای این آزمون کارشناسی ارشدمان هیچ استرسی نداریم؛ از آن‌ها درباره علت و هدفشان از حضور در این آزمون پرسیدم، داوطلب خانم گفت: بنده و همسرم نه برای ارتقای شغلی آمده‌ایم نه برای مدرک؛ بلکه تنها هدف ما برای شرکت در کنکور پیشرفت سطح علمی کشور است.

روز پایانی آزمون کارشناسی ارشد و حواشی آن/ از حضور مادر با فرزند تا شرکت زن و شوهری در کنکور

* فرزند پشت در حوزه در انتظار پایان کنکور مادر

داوطلب دیگری را دیدم که با پسر۳ ساله خود آمده بود، همسرش تا لحظه آخر او را بدرقه کرد، همسرش دست فرزندش را گرفته بود و به سمت ماشین خود می‌رفتند تا منتظر بمانند که آزمون مادر تمام شود؛ به این فکر کردم که همیشه والدین پشت درب‌های حوزه کنکور منتظر فرزند کنکوری‌شان بودند و این بار فرزند در انتظار مادر کنکوری‌اش نشسته است.

به سمت پدر و فرزند رفتم و از حال هوای همسرش و شرایط سختی که داشته است پرسیدم، گفت: الحمدالله همسر من استرسی نداشت، چون دانشجوی کارشناسی بود تمامی دروسش را مطالعه کرد و از زمانبندی کنکور بسیار خوب استفاده کرده بود؛ گفت: خیلی خوشحالم که در کنکور همسرم توانستم نقش موثری داشته باشم و به وی کمک کنم.

روز پایانی آزمون کارشناسی ارشد و حواشی آن/ از حضور مادر با فرزند تا شرکت زن و شوهری در کنکور

داوطلب ریز نقشی هم نظرم را جلب کرد که به دیوار آن سمت حیاط تکیه داده بود، با کلی استرس، دست نوشته های تک کلمه و تک خطی آخر لحظه‌ای اش را از کاور درمی آورد و تند تند ورق می‌زد و بلند بلند می‌خواند که در ذهنش برای دقیقه ۹۰ باقی بماند.

* کنکور برای ارتقای جایگاه شغلی

در این میان افرادی بودند که می‌گفتند برای ارتقای شغلی کنکور می‌دهند، در مصاحبه با چند داوطلب این را متوجه شدم که برخی به علت ارتقای جایگاه شغلی خود قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارند.

یکی از این داوطلبان ضمن تائید ادامه تحصیل برای ارتقای شغلی بیان کرد: در شرکت خصوصی مشغول به کار هستم و برای ارتقا در سطح حقوق و دستمزد و جایگاه سازمانی در شرکت قصد ادامه تحصیل دارم.

روز پایانی آزمون کارشناسی ارشد و حواشی آن/ از حضور مادر با فرزند تا شرکت زن و شوهری در کنکور

* سن محدویت برای پیشرفت نیست

داوطلبی مسن‌تر از داوطلبان دیگر دیدم که توجهم را جلب کرد به سمتش رفتم، ابتدا حاضر به مصاحبه نبود، بعد از اصرار مختصر من درباره نیت و هدفش از شرکت در کنکور گفت.

این داوطلب اعتقاد داشت: سن محدویت نمی‌آورد و بنده برای بالا بردن سطح علمی خود، همواره تلاش می‌کنم، سن برای من اهمیتی ندارد.

کم کم داوطلبان را به داخل فراخواندند، ساعت۷:۳۰ دقیقه درب‌های حوزه بسته شد و کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ به خط پایان خود رسید.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.