حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه باید دین‌مداری در جامعه امروز بیش‌تر از وضعیت موجود باشد، مطرح کرد: باتوجه به وجود جریان استکبار جهانی و کفری که صریحاً با اسلام درگیر است باید تلاش کنیم اسلام در دنیا غریب نباشد.

پناهیان در جمع منبری‌های جوان: اجازه ندهید اسلام غریب بماند

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در هشتمین نشست صمیمانه جمعی از منبری‌های جوان هیأت‌های کشور که در قرارگاه منتظران شهادت، پلاک ۳۱۳ مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه اشکالاتی در تعلیم دین در جامعه وجود دارد.

برخی مشکلات جامعه ناشی از کم‌کاری‌های گذشته در عرصه تبلیغ و تعلیم دین‌داری است

وی با اشاره به اینکه باید دین‌مداری در جامعه امروز بیش‌تر از وضعیت موجود باشد، مطرح کرد: باتوجه به وجود جریان استکبار جهانی و کفری که صریحاً با اسلام درگیر است باید تلاش کنیم اسلام در دنیا غریب نباشد.

این استاد حوزه و دانشگاه از برخی مشکلات موجود در جامعه یاد کرد و گفت: برخی از این مشکلات نتیجه کم‌کاری‌های گذشته در عرصه تبلیغ و تعلیم دین‌داری است.

پناهیان در جمع منبری‌های جوان: اجازه ندهید اسلام غریب بماند

باید از تاریخ صدر اسلام درس گرفت

وی با بیان اینکه حداقل‌های دین در میان دست‌اندرکاران جامعه منتقل نشده است، عنوان کرد: باید به اشکالات اساسی در عرصه تبلیغ و تعلیم دین توجه داشته باشیم و به دنبال رفع آن‌ها باشیم.

پناهیان با اشاره به اینکه موضوع تبلیغ ولایت فقیه توسط طلاب باید مورد توجه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: باید از تاریخ صدر اسلام و زمانی که اسلام در غربت بود درس بگیریم.

ولایت‌مداری به معنای کوچک شدن دولت است

وی ضمن بیان سؤالی مبنی بر اینکه چرا عمر حکومت عادل امیرالمومنین (ع) تنها دو سال و نیم بود، تصریح کرد: در زمان امیرالمؤمنین (ع) مردم به صحنه‌ها نمی‌آمدند که منجر به کوتاه بودن زمان حکومت ایشان شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز نیز تمام توقعات از مقام معظم رهبری است، یادآور شد: چندین سال است مقام معظم رهبری موضوع حکمرانی مردمی و اصلاح شیوه حکمرانی را مطرح کرده‌اند ولی متأسفانه در این مسیر تنها مانده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ولایت به معنای آزادی مردم است، بیان کرد: ولایت‌مداری نیز به معنای کوچک شدن دولت و پیشبرد اهداف با محوریت مردم است.

پناهیان در جمع منبری‌های جوان: اجازه ندهید اسلام غریب بماند

سبحانیان: برخی مشکلات کشور پیشینه ۵۰ ساله دارند/ صرفه‌جویی روزانه ۵۰ هزار تن آرد بدون افزایش قیمت نان

سید محمدهادی سبحانیان معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در این نشست اظهار کرد: طی دهه‌های گذشته اقتصاد ایران وضعیت پرمخاطره‌ای داشته است و امروز ما بار سنگینی را به عهده داریم، چرا که اگر نتوانیم وضعیت گذشته را تدبیر کرده و شرایط را اصلاح کنیم، شرایط بسیار بدتر از وضع موجود خواهد شد، اما امید داریم با تلاش‌های صورت‌گرفته و حمایت مردم بر مشکلات پیروز شویم.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه وضعیت موجود ذی‌نفعان بسیاری دارد، مطرح کرد: این افراد به راحتی اجازه اصلاح وضع موجود را نخواهند داد و در این راستا به حمایت علماء و اهالی منبر نیاز داریم.

تا زمانی‌که مردم شاهد تقویت سفره‌های خود نباشند، دستاوردها قابل دفاع نیست

وی با بیان اینکه علما، حوزویون و رسانه‌ها باید مطالبه‌گر اصلاح وضع گذشته باشند، عنوان کرد: تا زمانی که این مطالبه‌گری نباشد نمی‌توان اصلاح مسیر اقتصادی کشور را به درستی دنبال کرد.

سبحانیان برخی از دستاوردهای دولت سیزدهم را مدنظر قرار داد و افزود: تا زمانی‌که مردم شاهد تقویت سفره‌های خود نباشند، این دستاوردها و عملکرد قابل دفاع نیست.

دولت سیزدهم به دنبال مقابله با فرارهای مالیاتی است

وی با اشاره به دستاوردها و اصلاحات نظام مالیاتی کشور، خاطرنشان کرد: بسیاری از دولت‌ها علی‌رغم تکالیف قانونی در این حوزه ورود پیدا نمی‌کردند ولی دولت سیزدهم در کم‌تر از یک‌سال توانست این اصلاحات را اجرایی کند.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تسهیلات بسیاری برای اشتغال‌زایی پرداخت شده است، تصریح کرد: دولت سیزدهم به دنبال کاهش فشار بر فعالیت‌های شفاف و مقابله با فرارهای مالیاتی است.

مسائل اقتصادی به مسائل اجتماعی گره‌ خورده است

وی با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی به مسائل اجتماعی گره‌ خورده است، بیان کرد: این موضوع موجب شده تا برنامه‌های تحولی اقتصادی به تدریج و با مرور زمان شکل بگیرد و امکان تغییرات دفعی وجود ندارد.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه حکمرانی اقتصادی کشور متکی به نظام بانکی است، اظهار کرد: متأسفانه عدم توزیع عادلانه تسهیلات بانکی موجب بروز مشکلاتی شده است. اعلام اسامی ابربدهکاران بانکی و ترازنامه‌ها و عملکرد شرکت‌ها و بانک‌های دولتی برای نخستین بار در دولت سیزدهم رقم خورده است.

صرفه‌جویی روزانه ۵ هزار تن آرد

سبحانیان با بیان اینکه آن‌طور که باید و شاید با مردم گفت‌وگو نشده است، عنوان کرد: در حوزه نان بدون انجام اصلاحات قیمتی توانستیم روزانه حدود ۵ هزار تن آرد را صرفه‌جویی کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه دولت تمرکز بر مؤلفه‌های محوری زندگی مردم است، خاطرنشان کرد: تلاش حداکثری و اهتمام دولت در کنترل تورم است.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که برخی از مشکلات با پیشینه ۵۰ ساله در کشور وجود دارند، تصریح کرد: اختلالاتی در اواخر دولت دوازدهم از جمله افزایش هزینه‌های دولتی به وجود آمد که بحران‌های بسیاری به همراه داشته است.

پناهیان در جمع منبری‌های جوان: اجازه ندهید اسلام غریب بماند

بررسی ابعاد مختلف اخلاق منبر توسط آیت الله عابدینی

حجت‌الاسلام محمدرضا عابدینی استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: رعایت اخلاق در منبر باید در بعدهای مختلفی ازجمله منبر، محتوا، مخاطب و گوینده انجام شود.

وی با اشاره به اینکه باور ما این است که اسلام پاسخ تمام نیازهای بشری را دارد، مطرح کرد: منبری‌ها نیاز نیست دائماً به دنبال عنوان مطالب جدید باشند بلکه باید دنبال بیان مطالبی باشند که به آن اعتقاد دارند.

باید ۱۰ برابر حجم محتوایی که بیان می‌شود، مطالعه شود

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برای بیان مطالب جدید امکان دارد آن موضوع تازه به ذهن منبری رسیده باشد و هنوز حتی به آن باور نیز پیدا نکرده باشد.

وی با بیان اینکه منبر باید با مطالعه انجام شود، عنوان کرد: حتی اگر منبر و سخنرانی با بیان مطالب تکراری همراه است، ولی باید ۱۰ برابر حجم محتوایی که بیان می‌شود، مطالعه صورت بگیرد.

عابدینی اضافه کرد: باید این مطالعه تا حدی انجام شود که در وجود منبری تاثیر گذاشته و به باور تبدیل شود.

اخلاق منبر از محتوای منبر واجب‌تر است

وی با اشاره به اینکه باید رابطه منبر با قرآن تقویت شود، خاطرنشان کرد: اگر محتوای منبر با اعتقاد و مراقبه بیان شود، تاثیرگذاری آن برای مخاطبین نیز بیش‌تر می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان روایاتی، تصریح کرد: باید در منبر شأن مخاطب نیز رعایت شده و منبری با آن‌ها نیز به خوبی ارتباط برقرار کند.

وی با بیان اینکه اخلاق منبر از محتوای منبر واجب‌تر است، یادآور شد: اگر منبری برای مخاطب احترام قائل باشد و به جزئیات توجه داشته باشد قطعا اثرگذار خواهد بود.

معلی: ظرفیت‌های حوزه و هیأت‌ها در دولت استفاده شود

حجت‌الاسلام حمزه معلی رئیس اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در مسائل اقتصادی باید دو بخش را باهم دید.

وی از مشکلات اقتصادی موجود یاد کرد و گفت: در این دولت باوجود این مشکلات، دستاوردهای اقتصادی بسیاری نیز ازجمله احیای جاده ابریشم و تعامل با قاره آفریقا کسب شده است.

رئیس اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه باید ظرفیت‌های هیأت‌ها در اقتصاد مورد استفاده قرار بگیرد، مطرح کرد: یکی از ظرفیت‌های برجسته هیأت‌ها، بهره‌مندی از سرمایه نیروی انسانی است.

آب‌فروش: مبلغین آماده اتفاقات مختلف در ماه رمضان باشند

رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر با اشاره به اتفاقات و جریان‌سازی‌های پس از اغتشاشات، اظهار کرد: متأسفانه اتفاقات پس از اغتشاشات با محور بی‌حجابی و بدحجابی درحال گسترش است.

وی از همزمانی ماه رمضان با عید نوروز یاد کرد و گفت: باید مبلغین و روحانیون برای اتفاقات مختلف در این ایام آمادگی لازم را داشته باشند.

پناهیان در جمع منبری‌های جوان: اجازه ندهید اسلام غریب بماند

شرایط اقتصادی بزرگ‌ترین مانع تبیین و تبلیغ است

دبیر جامعه ایمانی مشعر با بیان اینکه متأسفانه ماه رمضان را به عنوان عید به مردم معرفی نکرده‌ایم، عنوان کرد: همچنین افراد مختلف که در راستای ترویج بدحجابی و بی‌حجابی در کشور درتلاش هستند نیز در این ایام فعال خواهند بود.

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی بزرگ‌ترین مانع تبیین و تبلیغ است و موجب شده تا شبهات بسیاری در این راستا ایجاد شود.

آبفروش با اشاره به اینکه در اغتشاشات اخیر ستون خیمه انقلاب مورد حمله قرار گرفت، خاطرنشان کرد: شیوه مدیریت این اتفاقات توسط مقام معظم رهبری یک نکته قابل تأمل است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.