شورای ششم شهر اراک که از روزهای گذشته مسئله طرح سوال و استیضاح شهردار را مطرح کرده بود، در اقدامی، از تغییر کلیددار شهر اراک دست کشید.

اصرار ۶ عضو شورا برای استیضاح شهردار اراک/گزینه ای روی میز هست؟

به گزارش قدس انلاین، از حدود دو هفته پیش، جسته و گریخته مسئله استیضاح دکتر علیرضا کریمی، شهردار اراک مطرح بود، هرچند اعضای شورا این مسئله را صرفا در حد طرح سوال از شهردار مطرح کردند.

چهارشنبه هفته گذشته(دهم اسفندماه) صحن شورای شهر اراک برای بیش از ۱.۵ ساعت، به شهردار اراک برای پاسخگویی به ۶ سوال اعضای پارلمان محلی اختصاص یافت، البته در متن موضوعات مطرح شده از سوی شورا، سوالی به صورت مشخص وجود نداشت و بیشتر سوالات شکل طرح موضوع داشت.

به عنوان مثال در اولین موضوع مطرح شده از سوی اعضای شورا آمده بود، "اجرای بودجه محله محور و توجه به مناطق کم برخوردار شهر اراک و ارائه برنامه مدون به منظور ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی شهر و اجرای پروژه های خاص عمرانی و خدمات شهری برای رفع معضلات این مناطق در هنگام تصویب بودجه سال ۱۴۰۱ از اولویت های برنامه ای شورای ششم بوده و شهرداری ضمن تصویب بودجه، متعهد به برنامه ریزی در این خصوص شده است، لیکن شهرداری در یک سال گذشته اقدام موثر و ویژه ای که نشان از تحقق این اهداف داشته باشد را به انجام و اجرا نرسانده است. "

شورای شهر در موضوع مطرحه شده و دیگر موضوعاتی که در این جلسه طرح شد، به شکل واقعی سوالی را مطرح نکرده است، اما به هرحال ۶ مسئله و موضوع با عنوان "سوال" در این جلسه عنوان شد و اعضای شورای شهر نیز بدون کوچکترین مباحثه ای، ۱.۵ ساعت فرصت برای پاسخگوییدر اختیار شهردار قرار دادند.

نکته جالب توجه در صحن دهم اسفندماه شورای شهر، حضور برخی از چهره های سیاسی و اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان مرکزی بود که به نظر می رسید ورود این چهره ها، قدری فضای صحن را ملتهب کرده است.

شورا به تقوا و انصاف دعوت شد!

پس از اتمام جلسه صحن، عباس خسروانی سخنگوی شورای شهر اراک در توئیتی نوشت: "شهردار اراک در جلسه پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر در خصوص عملکرد شهردار، کلی آیه قرآن و حدیث خواهند و بخش عمده مشکلات را به گردن گذشتگان انداخت و باز هم وعده آینده را داد و در آخر هم شورا به تقوا و انصاف دعوت کرد! شهرداری جای کار است و تلاش نه سخنوری. مردم از ما عمل می خواهند. "

خسروانی همانروز درخصوص تصمیم شورا درباره استیضاح شهردار پس از دریافت پاسخ ها، گفت: طبق قانون روز شنبه(۱۳ اسفندماه) برای استیضاح شهردار رای گیری می شود. جلسه صحن علنی فوق العاده شورا شنبه ساعت ۹ صبح با موضوع استیضاح شهردار برگزار می شود. اگر ۸ نفری که طرح سوال را امضا کرده بودند پای امضای خود بمانند و روز شنبه به استیضاح رای مثبت بدهند، شهردار برکنار می شود و اگر ۸ رای نیاورد ابقا می شود.

۳ عضو امضا را پس گرفتند

پیرو همین صحبت، روابط عمومی شورای شهر روز پنجشنبه ۱۱ اسفندماه، خبر از برگزاری صحن فوق العاده با موضوع رسیدگی به تقاضای اعضا در خصوص استیضاح شهردار در ساعت ۹ روز شنبه ۱۳ اسفندماه داد، اما نکته قابل تامل، توئیت خسروانی در روز پنجشنبه بود که نوشت: "سه تن از امضاکنندگان سوال از شهردار اراک از استیضاح انصراف دادند! روز شنبه با کمک برادرانم داوود قربانی، غفاری، آجرلو، عسگری و عین القضاتی پای استیضاح می مانیم و به تکلیف خود در قبال بی سامانی شهر عمل می کنیم. شهروندان اسامی حامیان وضع موجود و منتقدان آن را به خاطر بسپارند. "

حمایت قاطع شورای ائتلاف از تصمیم شورا

پس از توئیت خسروانی، نامه ای با امضای حجت الاسلام سید احمد میرمهدی؛ رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان مرکزی منتشر شد که در آن آمده بود " پیرو مباحث مطرح شده روزهای اخیر در باب طرح سوال ۹ تن از اعضای شورای شهر از شهردار اراک، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان مرکزی اعلام می دارد که یکی از وظایف ذاتی این شورا ایجاد وحدت، اتفاق نظر، انسجام و اجماع میان اعضای شورای شهر بوده و از سویی با عنایت به اینکه اکثریت اعضا در جلسات متعدد خود به این نتیجه رسیده اند که ادامه فعالیت شهردار به صلاح و مصلحت شهر و منافع همشهریان نیست و از آنجاکه مراحل و تشریفات قانونی توسط اعضای شورای اسلامی شهر طی شده است بدینوسیله شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان مرکزی از تصمیمات اتخاذ شده منتخبین مردم اراک در شورای شهر قویا حمایت می کند. "

با وجود پس گرفتن ۳ امضا و نظر ۶ عضو برای استیضاح، در ساعت ۸ صبح روز شنبه جلسه صحن فوق العاده لغو شد! و همگان منتظر واکنشی از سوی اعضا بودند که موضوعی مطرح نشد.

شهردار فردا استیضاح می شود

علی اصغر غفاری یکی از اعضای شورای شهر اراک و یکی از امضاکنندگان طرح سوال و استیضاح شهردار اراک در خصوص شرایط پیش آمده اظهار کرد: شهردار اراک در جلسه طرح سوال، توضیحاتی ارائه کرد که برخی از اعضا اعلام کردند قانع شده اند و ۶ نفر دیگر از جمله بنده، قانع نشدن خود را اعلام کردیم.

وی تصریح کرد: در جلسه طرح سوال، هیچ مباحثه و برخوردی بین اعضا و شهردار ایجاد نشد تا حاشیه ای بروز نکند، اما ۶ نفر از اعضای شورا اعلام کردیم که قانع نشده ایم، بر همین اساس فردا ۱۵ اسفندماه در صحن رسمی شورای شهر، موضوع استیضاح شهردار اراک مطرح خواهد شد، چراکه به عنوان اعضای پارلمان محلی صحبت ها و مباحثی داریم که باید مطرح شود و شهردار نیز باید طبق قانون پاسخگوی این سوالات و نقدها باشد و پس از آن رای گیری خواهیم کرد.

با وجود اینکه ۶ عضو شورا هنوز به عملکرد شهردار نقد دارند، ظاهرا برخی از اعضای شورا اصرار دارند که از این بزنگاه به سادگی عبور کنند.

از پاسخ شهردار به سوالات قانع شدم/انتظار شورا بیش از اینهاست

علی چگینی دیگر عضو شورای شهر اراک، یکی از اعضایی است که پس از پاسخ شهردار امضای خود را پس گرفت اظهار کرد: طرح سوال حق اعضای شورای شهر است، شورا اشکالات و ایراداتی را در عملکرد شهردار و شهرداری مشاهده کرده است، البته عملکرد غیرمطلوبی را شاهد نیستیم، ولی قطعا می توان بهتر عمل کرد و انتظار شورا نیز بیش از اینهاست.

وی تصریح کرد: به شخصه از پاسخ شهردار به سوالات قانع شدم و با توجه به ایراداتی که وجود دارد، پیشنهاداتی نیز داده شد که شهردار نیز متعهد شده است در مدت زمان کوتاهی این موارد را برطرف کند، هرچند رفع این ایرادات قدری زمانبر خواهد بود.

چگینی با اشاره به اینکه مسلما برخی از ایرادات موجود مربوط به سیستم و دستگاه های دیگر است و بخشی به شهرداری مرتبط است، گفت: شهرداری وارث اشکالات قراردادهای دوره های قبل است که باعث شده است انتظارات محقق نشود و باید قدری فرصت داد.

گزینه ای برای جایگزینی نداریم

وی تصریح کرد: شورا وارد مسئله طرح سوال و استیضاح شهردار شد، اما گزینه هایی که مدنظر بود در حد مطلوب برای شهر اراک نبودند و حتی شرایطی پایین تر از شهردار فعلی را داشتند و در واقع به گزینه مناسبی نرسیدیم که سکان شهر را در آینده به او بسپاریم. به شخصه پیشنهاد می کنم که فرصتی به شهردار داده شود و مجددا عملکردها ارزیابی شود و اگر نتوانست وظایف محوله را اجرایی کند تصمیم گیری نهایی انجام شود.

چگینی گفت: از شهروندان می خواهیم که اگر فردی در مدیریت شهری دارای تخصص ویژه است معرفی کنند که در شورا مورد ارزیابی قرار گیرد تا اگر به فردی مطلوب تر، قدرتمندتر و توانمندتر رسیدیم، طبق مصلحت شهر و شهروندان، عمل کنیم، البته اجازه نمی دهیم که نهادهای سیاسی و احزاب در تصمیم گیری های عقلانی و منطقی شورا مداخله کنند.

در آستانه نوروز هستیم، با وجود باقی ماندن فقط ۱۵ روز از سال ۱۴۰۱، شهر هنوز رنگ و بوی بهاری به خود نگرفته است، مسلما قرار دادن مدیریت شهر در آستانه نوروز در چنین شرایط غبارآلودی درست نیست، از طرفی صحبت های متفاوت اعضای شورای شهر، نشان از در هم ریختگی پارلمان محلی دارد و در این بین فقط شهروندان ضرر می کنند. شورای شهر قطعا اگر رضایتی از عملکرد شهردار ندارد، بهتر بود پیش از اینها مسئله ارزیابی، طرح سوال و استیضاح را مطرح می کرد تا این شهر که حال و روز چندان خوبی هم نداشته و با چالش های مختلف روبروست در آستانه نوروز با آشفتگی مواجه نشود.

شکی نیست که نظارت بر کار شهردار، توضیح خواستن از او درخصوص اقدامات و بیان نقاط ضعف و نارضایتی ها از عملکرد شهردار که اتفاقا در زمستان امسال بیش از پیش توسط مردم و برخی مسئولان بیان شد، حق شورا و عامل مهمی در هدایت و بهبود عملکرد مدیریت شهری است، اما اگر اعضای شورا به هر دلیلی استیضاح شهردار را ضروری می دانستند باید حداقل گزینه ای توانمندتر را زیر سر می گذاشتند تا پس از استیضاح، دست شهرداری عملا در پوست گردو نماند.

اگر فردا استیضاح شهردار اراک برگزار شود و رای بر برکناری باشد، اراک دوباره باید تحت سرپرستی اداره شود که در آستانه بهار، وضعیت چندان مطلوبی نخواهد بود و چه بسا که چالش برانگیز باشد، هرچند اراک متاسفانه در طول سال های اخیر مدیریت شدن با حضور سرپرست در آستانه نوروز را تجربه کرده است و باید منتظر ماند و دید اینبار تصمیم شورا چه خواهد بود و سرنوشت مدیریت این شهر خسته به کجا می کشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.