روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان در تحلیلی به بررسی اهداف ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به پایگاه نظامیان آمریکایی در منطقه التنف در شرق سوریه پرداخت و آن را در راستای تمایل واشنگتن برای پایان نیافتن بحران سوریه عنوان کرد.

تحلیل رسانه لبنانی از سفر ژنرال ارشد آمریکایی به پایگاه التنف

به گزارش قدس انلاین، الاخبار روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به سفر غیرقانونی «ژنرال مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به سوریه بعنوان بلندپایه ترین مقام آمریکایی از سال ۲۰۱۴ به این سو، نوشت: همزمان با مراسم فارغ التحصیلی اولین دسته از جنگجویان گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه در قالب فرآیند آمریکایی سازی ساختار خود، ژنرال مارک میلی که در سفری در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بسر می برد، به پایگاه التنف در شرق سوریه آمد، سفری که با اعتراض شدید دمشق مواجه شد و وزارت خارجه سوریه آن را غیرقانونی و نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی این کشور دانست.

این روزنامه افزود که سخنگوی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که میلی در سرزمین های اشغالی درباره «مسائل امنیت منطقه ای و هماهنگی دفاعی در برابر» آنچه به زعم خود «تهدیدات ناشی از ایران» خواند، با مقامات اسرائیلی گفت وگو کرده است. این سفر در آستانه سفر کنونی خاورمیانه ای لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به تل آویو، مصر و اردن انجام شد.

الاخبار در گزارش خود نوشت: سفر ژنرال آمریکایی مارک میلی به سوریه با مخالفت قاطعانه دمشق روبرو شد و دولت سوریه، این رفتار آمریکا را «نقض فاحش حاکمیت و تمامیت اراضی» خود دانست و آن را محکوم کرد.

این گزارش افزود: در شرایط کنونی منطقه شاهد افزایش مداوم تنش است. وضعیت پرونده سوریه، که واشنگتن تلاش می کند مانع هر گونه پیشرفتی در آن شود و همچنین سطح بالای تنش با ایران بر سر برنامه هسته ای شاید از جمله عواملی باشد که بتواند علت انتخاب التنف در میان چندین پایگاه آمریکایی در شمال شرق سوریه را برای انجام این سفر توضیح دهد.

الاخبار اضافه کرد: آمریکا پایگاه التنف را به دلیل قرار گرفتن در بین سه کشور (سوریه، عراق و اردن) و فاصله آن با مرزهای ترکیه و همچنین عرب بودن شبه نظامیان مسلح اداره کننده آن بر خلاف سایر پایگاه ها که گروهای کُردی (گروه مسلح موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه) اداره می کنند، استراتژیک می داند.

به نوشته این روزنامه، این نگرانی همزمان با اقدامات جدید آمریکا برای تشدید فشار بر سوریه است که در راس آن تصویب قانون تحریم جدید موسوم به قانون "کاپتاگون " است که واشنگتن سعی خواهد کرد که از طریق آن، روی مرزهای سوریه کنترل و راه های ارتباطی این کشور با متحدانش را قطع کند.

این روزنامه افزود: همزمان با اقدامات نیروهای آمریکایی در تامین امنیت سکوهای نفتی سوریه از طریق پایگاه های خود در شرق و شمال شرق این کشور با همکاری قسد، نگاه واشنگتن به «التنف» یک نگاه راهبردی است. از نظر آمریکا، التنف یک پایگاه استراتژیک است که از سال ۲۰۱۶ برای رصد منطقه ای که سوریه و عراق را به هم متصل می کند، تاسیس شده است.

به نوشته الاخبار، جالب است بدانیم که رژیم اسرائیل قبلا از همین پایگاه التنف برای انجام عملیات هوایی موشکی به سوریه استفاده کرد؛ به گونه ای که هواپیماهای اسرائیلی از فراز این پایگاه وارد سوریه شدند. همچنین دمشق و مسکو می گویند که واشنگتن این پایگاه را به مرکز پشتیبانی لجستیکی برای کمک به بقایای داعش جهت عملیات علیه مراکز ارتش سوریه تبدیل کرده است. هواپیماهای روسی سال گذشته مواضعی در نزدیک به این پایگاه نظامی آمریکا را بمباران کردند. نیروهای «مقاومت مردمی» نیز حملات مناسبتی از طریق هواپیماهای بدون سرنشین به این پایگاه انجام داده اند. از سوی دیگر، طی ماه های گذشته، آمریکا برای مقابله با حملات پهپادی، تجهیزات تقویتی از جمله موشک های ضدهوایی به التنف افزوده است. آمریکا همچنین گروههای مسلحی را برای استفاده از این سلاح ها آموزش داده و کار جذب و آموزش عناصر جنگجو را بعد از تامین بودجه بیشتر از طریق قانون موسوم به "کاپتاگون " که سه ماه پیش مصوب شد، انجام داده است.

این روزنامه در پایان گزارش خود نوشت: تحرکات روزافزون آمریکا در پرونده سوریه در عرصه میدانی و سیاسی، از جمله تهدید به انجام تحریم‌ها براساس قانون موسوم به «قیصر» برای مقابله با موج گشایش روابط جهان عرب در قبال دمشق، در حالی رخ می دهد که کشورهای عربی مسیر تقویت روابط با دمشق را ادامه می دهد. تونس بتازگی اعلام کرد که سطح روابط خود با دمشق را گسترش خواهد داد. وزیر خارجه مصر نیز از هفته گذشته از دمشق دیدن کرد و انتظار می‌رود عربستان سعودی نیز همین راه را البته با میانجیگری امارات و اردن،در پیش بگیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.