سخنگوی اقتصادی دولت گفت: صادرات غیر نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است.

خاندوزی، وزیر اقتصاد: صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت در نشست خبری امروز سه شنبه (۱۶ اسفند) ضمن تبریک به مناسبت عید نیمه شعبان در آخرین نشست خبری سال ۱۴۰۱ در مورد وضعیت اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۱ گفت: نقاط قوت و ضعف را باید با هم دید، بخش حقیقی اقتصاد ایران شاهد اتفاقات مبارکی نسبت به گذشته بود. مسیر رشد اقتصادی سال قبل را دنبال کردیم در ۹ ماهه اول امسال نرخ رشد حدود سه درصدی رخ داد که بدون احتساب نفت ۲/۹ درصد رشد داشتیم.

وی افزود: در بخش صنایع نرخ رشد ۳/۸ درصدی را داشتیم که در قیاس با نرخ رشد منفی سال قبلاً حرکت مثبتی بشمار می رود. در بخش صنعت به رشد ۵/۸ درصدی رسیدیم، در حوزه سرمایه گذاری که روندی منفی داشت در ۶ ماهه اول سال جاری شاهد رشد بودیم. رشد سرمایه گذاری خارجی صد در صد بوده است نرخ بیکاری کشور به ۸/۲ درصد کاهش پیدا کرد.

خاندوزی تصریح کرد: صادرات غیر نفتی هم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی در مورد پروژه های شاخص گفت: ۴ ابر پروژه آبی کشور به نتیجه رسید. (پروژه غدیر، آب رسانی به همدان، سنندج و آب شیرین کن بوشهر) به این فهرست ۵ پروژه ریلی کشور نیز باید اضافه شود که ظرفیت ترانزیتی را به سی میلیون تن افزایش داد.

خاندوزی در مورد مباحث پولی اقتصاد گفت: در سال ۱۴۰۱ دولت تلاش کرد سیاست کنترل تورم را همراه با سایر سیاست های تحولی اقتصاد به پیش ببرد.

سخنگوی اقتصادی افزود: دولت موفق شد بخشی از خلق پول غیر ضروری توسط شبکه بانکی را مدیریت کند. نرخ رشد نقدینگی ۳۲ درصد بوده است که در قیاس با مدت مشابه ۷ درصد کاهش داشته است. برای اولین بار حساب تنخواه بانک مرکزی به صفر رسید با رشد ۶۰ درصدی درآمد بودجه ای توانستیم شکاف بین درآمد و هزینه را کنترل کنیم.

خاندوزی گفت: در حوزه قیمت ها دچار کاستی های جدی شدیم، در پایان اسفند ۱۴۰۰ موفق شده بودیم نرخ تورم کشور را در هفت ماهه اول آغاز به کار دولت کاهش دهیم اما با اتفاقاتی که در ابتدای سال ۱۴۰۱ رخ داد از اوایل امسال مسیر تورم افزایش یافت که باید توجه داشت تمام جهان به خاطر جنگ اوکراین درگیر آن شده بود.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.