پس از تلف شدن پیروز، توله یوز پردیسان و ادعاهایی مبنی بر انقراض نسل یوزپلنگ ایرانی در فضای مجازی را فرا گرفت.

حیوانات راهنما نمی زنند؛ جاده ها را برای آن ها نا امن نکنید
جاده های نا امن برای حیوانات

گرچه پس از این ادعا مسئولان محیط زیست از وجود تعدادی یوز ایرانی در طبیعت خبر دادند، اما ضرورت حفظ همین تعداد یوز و البته حیوانات اهلی و وحشی به عنوان دغدغه ای جدی همچنان باقی است.بویژه آنکه روزانه ده ها نوع حیوان در نقاط مختلف ایران قربانی تصادفات جاده ای می شوند. تصادفاتی که برای این مخلوقات بی زبان ناگزیراست اما انسان ها می توانند راهکارهایی برای کاهش آن بیابند. در خیابان ها و بزرگراه های شهری ، گونه های متنوع جانوری قربانی قربانی سرعت زیاد و بی توجهی خودروهای عبوری می شوند.

حسین معتمدی، کارشناس منابع طبیعی می گوید: "سرعت واکنش تمام حیوانات برای فرار از تصادف، نسبت به سرعتعادی و مجاز رانندگی در اغلب جاده های کشور کمتر است، حتی سرعت یوزپلنگ که سریعترین دونده جهان است. به همین خاطر، آن ها بطور طبیعی وارد جاده می شوند و در صورت عکس العمل نامناسب ما، سبب تصادف خواهند شد."

معتمدی یادآور می شود: "حیوانات راهنما نمی زنند و در جاده عکس العمل های غیرقابل پیش بینی دارند. راننده در صورت مشاهده آن ها در کنار یا میان جاده، آماده جلوگیری از برخورد شود و دیگران را نیز آگاه کند."

حسین کاشانی، کارشناس محیط زیست نیز در همین خصوص معتقد است: "در همه محورهای نزدیک و مجاور با پارک های ملی و مناطق حفاظت شده زیست حیوانات وحشی و گونه های جانوری باید تابلوها و علائم هشداردهنده راهنمایی رانندگی به اندازه کافی نصب شده باشد تا رانندگان با آمادگی و دقت بیشتر و سرعت کمتر برانند و احتمال تصادف با جانوران کاهش یابد."

این کارشناس محیط زیست همچنین می گوید: "معمولاً در این مناطق، وزارت راه با هماهنگی سازمان حفاظت از محیط زیست با نصب دیواره محافظ ، خطرات ورود جانوران به جاده ها را رفع می کند اما این کار در بعضی دیگر از مناطق کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

وزارت راه می تواند با افزایش تعامل با سازمان حفاظت از محیط زیست و نهادهای گوناگون دیگر مانند بخش اکوتوریسم برای کاهش برخورد خودروها با حیوانات بویژه در مناطقی که تردد گونه های جانوری زیاد است، اقداماتی به عمل آورد."

حالا غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست ازهمکاری وزارت راه و شهرسازی با سازمان حفاظت محیط زیست برای ایمن سازی جاده ها خبر داده و گفته است: فنس‌کشی بخشی از جاده‌ها و نصب تابلوهای هشداردهنده از برنامه‌های ما است همچنین تامین روشنایی حاشیه جاده از دیگر برنامه‌ها است چراکه با روشن بودن محل گذر یوز هم یوزپلنگ‌ها متوجه خطر و هم رانندگان متوجه حضور یوزها شوند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست که با ایسنا گفت و گو کرده اضافه می کند: پیامک‌هایی نیز با محتوای «به زیستگاه یوزپلنگ آسیایی نزدیک می‌شوید. آرام و با احتیاط رانندگی کنید» هنگام عبور رانندگان از مسیرهای حضور یوز ارسال می‌شود.

ابدالی در پایان درباره اقدامات انجام شده می گوید: بخشی از جاده‌ها قبلا فنس‌کشی و تابلوها نیز کار گذاشته شده بودند. برای  دیگر قسمت‌ها هم درحال انجام اقدامات لازم هستیم.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.