مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی در مورد گونه‌های جانوری در معرض انقراض محیط زیست این استان توضیحاتی ارائه کرد.

فهرست گونه‌های جانوری در معرض انقراض خراسان رضوی؛ از اردک سفید تا کرکس مصری

به گزارش قدس آنلاین، خراسان رضوی از دیرباز به دلیل تنوع اقلیمی بالایی که دارد، مامن و پناهگاه زیستی حیوانات مختلفی بوده است که البته بعضا نیز این حیات مورد تهدید قرار گرفته است.

مجموعه‌ای از عوامل طبیعی و غیرطبیعی همواره حیات و زیست حیوانات محیط زیست خراسان رضوی را در معرض تهدید قرار داده‌اند که باید تمهید مناسبی برای حفاظت از آنها فراهم شود.

در خبرها آمده بود که تورج همتی؛ مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی ضمن اشاره به اینکه ۳۳ گونه جانوری خراسان رضوی در رده‌های مختلف خطر انقراض قرار دارند عنوان کرده از میان مجموع مهره‌داران کشور ایران، تعداد ۷۴ مهره‌دار در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی( ICUC) قرار دارند و در رده‌های مختلف خطر انقراض قرار دارند.

وی افزوده بود: از مجموع گونه‌های جانوری استان نیز تعداد ۳۳ گونه در فهرست سرخ این اتحادیه قرار دارد که خوشبختانه امسال با بارندگی‌های صورت گرفته وضعیت زیستی این گونه‌های جانوری بهتر شده است.

اما برای اینکه از وضعیت دقیق‌تر و نام این حیوانات آگاه شویم به سراغ مدیرکل محیط زیست استان رفتیم و وی نیز پاسخگوی این پرسش بود.

همتی در این زمینه اظهار داشت: گونه‌های جانوری Red list در خراسان رضوی در چهار رده قرار می‌گیرند که این رده‌بندی عبارت است از گونه‌های در وضعیت بحرانی، گونه‌های در معرض خطر انقراض، گونه‌های در شرف تهدید و گونه‌های آسیب‌پذیر.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی ادامه می‌دهد: مهمترین گونه‌های در وضعیت بحرانی استان خراسان رضوی عبارت است از یوزپلنگ، خروس کولی دشتی.

وی با اشاره به حیوانات و گونه‌های در معرض انقراض نیز خاطرنشان کرد: پلنگ، اردک سرسفید، بالابان، کرکس مصری، عقاب صحرایی، زردپره سینه‌زرد در این رده قرار دارند.

همتی ادامه داد: همچنین در فهرست گونه‌های در شرف تهدید خراسان رضوی حیواناتی نظیر خفاش نعل اسب مدیترانه، گربه پالاس، گربه شنی، کفتار، اردک بلوطی، دال سیاه، هما، سنقر سفید، گیلانشاه بزرگ، سبزقبا، مگس طوق سفید، خروس کولی معمولی، زنگوله بال، گیلانشاه دم سیاه، تلیله بلوطی، گلاریول بال سیاه، توکای پهلوسرخ، پیپت صحرایی و صدف خوار قرار دارند.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی در مورد گونه‌های آسیب پذیر محیط زیست خراسان رضوی نیز گفت: آهو، زرده بر، شاه روباه، کل و بز، اوریال قوچ و میش، پلیکان پاخاکستری، اردک مرمری، عقاب شاهی، عقاب دریایی پالاس، میش مرغ، هوبره، کبوتر خاوری، اردک سرحنایی، قمری معمولی، عقاب خالدار بزرگ، اردک دم دراز و لاک پشت آسیایی نیز در این رده قرار دارند.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.