سه‌شنبه گذشته همزمان با نیمه شعبان، مراسم جشنی در مسجد وکیل شیراز برگزار شد که پایان‌بخش آن آتش‌بازی بود؛ انتشار تصاویر آتش‌بازی در محوطه مسجد وکیل موجب نگرانی دوست‌داران میراث فرهنگی و بافت تاریخی شیراز شد.

ماجرای آتش‌بازی در محوطه مسجد وکیل شیراز

به گزاری قدس آنلاین،  سه‌شنبه گذشته همزمان با نیمه شعبان، مراسم جشنی در مسجد وکیل شیراز برگزار شد که پایان‌بخش آن آتش‌بازی بود؛ انتشار تصاویر آتش‌بازی در محوطه مسجد وکیل موجب نگرانی دوست‌داران میراث فرهنگی و بافت تاریخی شیراز شد.

با وجود اینکه ظاهرا این بخش از مراسم جشن باعث آسیب دیدن مسجد وکیل نشده است اما تکرار آن ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

جزئیات ماجرا را از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس جویا شدیم.

موید محسن‌نژاد در این باره گفت: درست است که میراث وظیفه حفظ و حراست کلیه بناهای تاریخی و میراثی را بر عهده دارد اما برخی بناها همچون مساجد به صورت هیئت امنایی مدیریت می‌شوند یا مدیریت آنها بر عهده نهادی دیگر است. 

وی با اشاره به اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان متولی این مسجد است، اظهار داشت: بنده از جزئیات ماجرا مطلع نیستم و برای برگزاری مراسم با میراث فرهنگی هماهنگی صورت نگرفته بود.

محسن‌نژاد با تاکید بر اینکه پس از وقوع این ماجرا به متولیان تذکر داده شده است، تصریح کرد: چنین رخدادهایی همچون صدای انفجار در مجاورت ابنیه تاریخی می‌تواند در درازمدت منجر به آسیب بنا شود؛ قطعا تیم ارزیابی به صورت تخصصی بررسی‌های لازم را انجام خواهد دارد، گرچه بررسی اجمالی نشان می‌دهد آسیبی به این مجموعه وارد نشده است.

حجت‌الاسلام صفری گرایی، معاون فرهنگی اوقاف فارس هم در این‌باره  گفت: آتش بازی جزئی از مراسم جشن نیمه شعبان بود و خطری متوجه این بنای تاریخی نشد.

وی در خصوص هماهنگی برای برگزاری این مراسم در محوطه مسجد وکیل هم مدعی شد: برگزرای این جشن در این مکان در کارگروهی متشکل از برخی دستگاه‌ها شامل اوقاف، شهرداری، میراث و ... مصوب و سپس برگزار شد.

 این اتفاق در حالی رخ داده است که حواشی پیرامون بافت تاریخی در اطراف حرم شاهچراغ شائبه‌هایی در خصوص حفاظت از این بافت و اهمیت دادن به میراث فرهنگی استان ایجاد کرده بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.