۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 856475

با پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست، تالاب دهنو پس از 20 سال آبگیری شد.

تالاب دهنو پس از ۲۰ سال آبگیری شد
تالاب دهنو

سعید یوسف‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: تالاب دهنو در پایاب حوضه آبخیز دشت‌های فرادنبه و سفیددشت، در جنوب شرقی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد قرار دارد.

وی افزود: اگرچه این تالاب جزو تالاب‌های کنوانسیون رامسر نیست، ولی به دلیل شرایط ویژه زیست‌بومی، کنترل روان‌آب‌های سطحی و ظرفیت‌های ارزشمند گردشگری طبیعی، اهمیت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: هر چند خشکسالی سال‌های گذشته در خشکی این تالاب بی‌تأثیر نبوده است، اما دخالت‌های انسانی، حفر چاه‌های متعدد، احداث جاده و زهکش، دست‌کاری رویشگاه‌های گیاهی و زیستگاه‌های آبی تالاب و بهره‌برداری غیراصولی به‌ویژه در زمینه کشاورزی باعث کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و در نهایت خشک شدن این تالاب شد.

وی با اشاره به تجربه موفق حفاظت محیط زیست استان در احیای تالاب گندمان بیان داشت: در تلاش هستیم از تجربیات کسب شده برای احیای این تالاب و دیگر دشت‌های استان استفاده کنیم.

یوسف پور اذعان کرد: احیای این تالاب‌ در دستور کار حفاظت محیط زیست استان قرار گرفته است و در مرحله نخست با کمک جوامع محلی و دستگاه‌های مرتبط، با ایجاد کانال انتقال آب، روان‌آب‌های فصلی رودخانه جهانبین به این تالاب هدایت شد.

این مقام مسئول گفت: خشکی بیش از حد تالاب در برخی فصول، منجر به ایجاد گرد و غبار محلی می‌شد ولی چنانچه برنامه احیای این تالاب به خوبی پیش رود، دیگر شاهد بیابانی شدن و ایجاد کانون گردوغبار توسط این تالاب تاریخی نخواهیم بود.

تالاب دهنو در نزدیکی روستای دهنو، در ۲۰ کیلومتری شمال غربی بروجن قرار دارد. به دلیل نزدیکی آن به شهرهایی مانند بروجن، گندمان، شهرکرد و بلداجی، این تالاب دارای اهمیت گردشگری است. این تالاب به واسطه قرارگیری در پایین کوه، چشم‌انداز زیبایی دارد و هنگام پرآبی، زیستگاه پرندگان مهاجری از قبیل خروس کولی، اگرت، حواصیل، اردک و مرغابی است.

در سفر دوروزه معاون دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست در مرداد امسال به استان، مجتبی ذوالجودی به همراه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان، از این تالاب نیز بازدید شد.

منبع: خبرگزاری برنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.