استاندار خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال تاکنون تردد ناوگان باری ایرانی به افغانستان ۳۰ هزار و ۴۴۶مورد و از سوی دیگر تردد ناوگان افغانستان به ایران از این مرز ۸۸ هزار و ۱۴۵ فقره بوده است. 

تردد ناوگان افغانستانی از مرز دوغارون حدود سه برابر ایرانیان است

به گزارش قدس خراسان، یعقوبعلی نظری در نشستی با سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان در مرز دوغارون تایباد افزود: مرز دوغارون-اسلام قلعه که در نزدیکی مشهد و هرات قرار دارد، یکی از محورهای اصلی ترانزیت و صادرات به کشور افغانستان است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هرات و مشهد دو شهر مهم افغانستان و ایران در نزدیکی این مرز قرار دارند و از نظر تاریخی و جمعیتی خراسان رضوی با بیش از ۷میلیون جمعیت، صنایع و محصولات خوبی را در خود جای داده است و بازرگانان مهمی در این مسیر فعال‌اند هدف کلی این است که از منطقه دوغارون بیشترین استفاده صورت گیرد.

استاندار خراسان رضوی گفت: امیدواریم سفر مسئولان افغانستانی منشأ خیر و برکت برای هر دو ملت در موضوع تجارت و تبادل اقتصادی در مرز دوغارون شود تا مردم بتوانند از این شرایط بهره‌مند شوند.

نظری افزود: موضوع شبانه‌روزی کردن مرز دوغارون-اسلام قلعه در گفت‌وگو با والی هرات مورد بررسی قرار گرفته و از طرفی طرح جامع گمرک دوغارون در دست اجراست تا بسیاری از مشکلات در خصوص ترانزیت، صادرات و مسافر برطرف شود.

مرز دوغارون-اسلام قلعه بازوی مشترک اقتصادی و تجاری دو کشور همسایه است

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان نیز گفت: مرز دوغارون-اسلام قلعه بازوی مشترک اقتصادی و تجاری دو کشور همسایه است و امارت اسلامی در برنامه‌های تجاری و اقتصادی خود مصمم است مشکلات موجود در این بخش را برطرف کند.

نورالدین عزیزی افزود: افغانستان شاهراه ترانزیت منطقه با کشور تاجیکستان است و از طرفی با داشتن ۱۰۰ کیلومتر مرز زمینی مشترک با چین دارای اهمیت فراوانی است.

وی ادامه داد: مواردی مانند اکتشاف و بهره‌برداری معادن و کشت فراسرزمینی در افغانستان از موضوعات مورد توجه برای همکاری دو جانبه بین ایران و افغانستان است.


ترانزیت ۱/۵ میلیارد دلار کالا به افغانستان

ناظر گمرک خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در طول ۱۱ ماه گذشته، ۱۰۷ میلیون دلار واردات کالا از کشور افغانستان به ایران بوده که از نظر وزنی ۲۲۰درصد و از نظر ریالی ۵۰۰درصد افزایش داشته است.

جواد جعفری از پیگیری تفاهم‌نامه‌ها بین دو گمرک هرات و دوغارون خبر داد و افزود: در بازه زمانی یاد شده یک میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار کالای کشورهای دیگر به افغانستان ترانزیت شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی هم در این نشست گفت: میانگین ورودی و خروجی کامیون از این مرز مهم به روزانه ۵۰۰ دستگاه رسیده است که پیش‌بینی می‌شود این عدد با توسعه و تسهیل تجارت در این مرز به هزار و ۲۰۰دستگاه در روز برسد.

جعفر شهامت افزود: جداسازی مسیر ورود و خروج ناوگان، تکمیل و ساخت راه تا ورودی اسلام قلعه و ایمن‌سازی منطقه در مقابل سیلاب ازجمله برنامه‌های در دست اقدام راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در منطقه مرزی دوغارون است.

وی ادامه داد: در ۱۱ ماه امسال به طور متوسط روزانه ۳هزار و ۸۶۰ مسافر از این مرز زمینی تردد کرده‌اند.

خراسان رضوی از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و شهرستان‌های صالح‌آباد، تربت‌جام، تایباد و خواف این استان در جوار مرز مشترک با افغانستان قرار دارند.

دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد واقع است و شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در ۲۲۵کیلومتری جنوب شرقی مشهد است.

تا پیش از تابستان۱۴۰۰ و قبل از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، سالانه ۵/۱میلیارد دلار صادرات، ۳ میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.