وزیر امور خارجه از دستیابی ایران و آمریکا به توافق برای تبادل زندانیان خبر داد و گفت: اگر همه چیز از سوی طرف آمریکایی به خوبی پیش برود، در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود.

امیرعبداللهیان: ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان به توافق دست یافتند

به گزارش قدس آنلاین،

 حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه در گفت‌وگویی درباره توافق ایران و عربستان، گفت: توافق شد از زمان انتشار بیانیه ۳ جانبه (تهران- پکن- ریاض در روز جمعه) روابط دوکشور عادی اعلام شود و منتظر زمان نباشیم. همچنین ظرف ۲ ماه وزرای دو کشور برای بازگشایی سفارت، تبادل سفرا و بازگشایی سرکنسولگری در جده و مشهد دیدار داشته باشند.

وی ادامه داد: پیشرفت خوبی را در توسعه مناسبات با همسایگان در ماههای گذشته شاهد بودیم و از ماهها قبل ایده‌هایی درباره حل مشکلات با برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی مطرح بود.  

وزیر امور خارجه اضافه کرد: در جریان نشست بغداد ۲ در اردن، گفت‌وگوی اولیه‌ای با همتای عربستانی در اجلاس انجام شد. طرف سعودی بر آمادگی خود برای بازگشت روابط به حالت عادی تاکید داشت.  

امیرعبداللهیان افزود: همچین شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین در زمان سفر به عربستان، ایده‌هایی را با ما در میان گذاشت. مدیرکل سیاسی وزارت خارجه هم ملاحظاتی نسبت به مواضع منطقه‌ای ما و چین داشت و مقامات چینی را توجیه کرد که  گفت‌وگوها در چه چارچوبی می‌تواند به نفع منطقه و مناسبات آن باشد.  

وی گفت: در نهایت در سفری که رئیس‌جمهور به پکن داشت، همتای چینی در ملاقات خصوصی گزارشی از گفتگوهای خود با مقامات عالی عربستان ارائه کرد و برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض برای برون رفت از چالشها ایده‌هایی را مطرح کرد.  

وزیر امور خارجه اضافه کرد: آیت الله رئیسی مواضع جمهوری اسلامی ایران را تبیین کرد و نگاه دولت را برای حل مشکلات با کشورهای منطقه و حرکت در مسیر گفتگو و شکل‌گیری همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در منطقه بیان کرد و در نهایت قرار شد که تهران و ریاض در پکن گفت‌وگو کنند اگر چه درباره سطح برگزاری این گفت‌وگوها ایده‌های مختلفی وجود داشت.  

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: توافق تهران و ریاض در راستای منافع صلح، امنیت ‌ توسعه پایدار منطقه انجام می‌شود. از این توافق به شکل گسترده استقبال شده است اما موضوعات مربوط به یمن، سوریه، افغانستان و منازعه اوکراین ساز و کار مربوط به خود را دارد. جمهوری اسلامی ایران مثل همیشه گفت‌وگو و مذاکره را در این چالشها و منازعات منطقه‌ای، محور اصلی می‌داند.  

امیرعبداللهیان گفت: امیدواریم در چارچوب توافق انجام شده، علاوه بر دو ملت، همه کشورهای مسلمان در منطقه از مواهب آن برخوردار شوند. طبعا همه کشورها در راستای منافع خود اقدام می‌کنند و اینگونه نیست که در این توافق، تصمیمات کشورها و تصمیمات نیروهای مقاومت منطقه در مقابل تجاوزگری‌ها و تهدیدات رژیم صهیونیستی نادیده گرفته شود.  

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آیت‌الله رئیسی در تمام مراحل با دقت بر همه ابعاد کار، رفت‌وآمدها، دیدارها، نشستها در عمان، بغداد و نشست اخیر در پکن اشراف داشت و خرسندیم که در چارچوب سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم با کشور همسایه و مسلمان، عربستان در این نقطه قرار داریم.  

وی خاطرنشان کرد: البته گفتگوها بسیار پر چالش بود، اما نکته مهم این است که این گفتگوها به یک نتیجه خیلی روشنی منجر شد.

طرف آمریکایی در اتخاذ تصمیم جرات و جسارت لازم را نداشت

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها اظهار کرد: برای ما رفع اتهام بی‌اساس از ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک مسأله مهم و یکی از خطوط قرمز است. در سفر اخیر رافائل گروسی به تهران، پیشرفت خوبی حاصل شد و همکاری نیرومندی میان سازمان انرژی اتمی و آژانس جریان دارد که نتیجه آن، تاثیر خوبی بر جمع‌بندی مذاکرات خواهد داشت.  

وزیر امور خارجه گفت: به عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی در ارسال پیامها به مقامات آمریکایی گفتم که در اتخاذ تصمیم نهایی جرات و جسارت لازم را به نمایش نگذاشته‌اند. در حالی که طرف ایران با عقلانیت، ابتکار و شجاعت، خیلی شفاف و روشن در میز مذاکره مستقیم ایده‌های رو به جلو را مطرح کرده است. زمینه خوبی برای برای جمع‌بندی گفتگوهای گذشته وجود دارد و ما در مسیر خوبی قرار داریم و امیدواریم نتیجه خوبی حاصل شود.

توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به روند پیشرفت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها گفت: همچنان تبادل ‌پیام‌ها با طرف آمریکایی در موضوع لغو تحریم‌ها جریان دارد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: در روزهای اخیر در موضوع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به یک توافقی دست پیدا کردیم و اگر همه چیز از سوی طرف آمریکایی به خوبی پیش برود، در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود.

وی ادامه داد: ما این پرونده را یک موضوع کاملا انسانی می‌دانیم. ‌از مارس سال گذشته در این رابطه سندی میان ما و طرف آمریکایی به طور غیرمستقیم امضا و به تایید رسید. اما زمینه اجرای آن‌ اکنون فراهم شده و از نظر ما همه چیز آماده است و طرف آمریکایی در حال آخرین هماهنگی‌های فنی خود قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.