رئیس سازمان بورس درباره اینکه ایران خودرو طبق تعهدات خود محصولات را در بورس عرضه نکرد، گفت: با ایران خودرو برخورد می‌کنیم. این شرکت هم به سازمان دعوت شدند هم از آن‌ها توضیح مکتوب خواستیم؛ اما هنوز نه رأی صادر شده نه تصمیمی گرفته شده است.

عشقی، رئیس سازمان بورس: با ایران‌خودرو برخورد می‌کنیم / آخرین تصمیم درباره سهام عدالت متوفیان

به گزارش قدس آنلاین، مجید عشقی امروز در نشست خبری با بیان اینکه بازار سرمایه در سال جاری چند مرحله فراز و فرود داشت، اظهار کرد: سال جاری تحولات اقتصادی جهانی باعث شد قیمت‌ها ریزش داشته باشد، بعد از آن هم بحث‌های سیاسی روی بازار تأثیر داشت، البته نوسانات با صندوق‌های بازارگردانی و تثبیت و توسعه کنترل شد و روند بازار منطقی بود. از سوی دیگر سازمان برنامه‌هایی که در سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود را با قوت پیگیری کرد. یکی از این برنامه‌ها شکست انحصار در صدور مجوز نهادهای مالی بود که در حوزه شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان، سرمایه‌گذاری، مشاوره سرمایه‌گذاری و غیره بود.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های خدمات دهنده بازار سرمایه گسترش یافتند، تصریح کرد: در این راستا یکی از اهداف اصلی توسعه صندوق غیرمستقیم با کمک نهادهای مالی بود. در سال آینده نیز توسعه این صندوق‌ها را در دستور کار داریم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به افزایش دامنه نوسان، اضافه کرد: افزایش دامنه نوسان باعث شد نقدشوندگی سهم‌ها افزایش پیدا کند. این‌موضوع در سال آینده با ساختار جدید و طبقه‌بندی بازارها ادامه پیدا می‌کند تا به جایی برسیم که دامنه نوسان منطقی داشته باشیم، البته دستکاری ممتد و پشت سر هم زیر ساختارهای بازار خوب نیست. تاریخ مشخصی هم برای تغییر دامنه وجود ندارد. اما به طور کامل تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

ارتقای بازار پایه

عشقی همچنین از ارتقای بازار پایه خبر داد و گفت: شرکت‌های متعددی در بازار پایه قابلیت پذیرش دارند و دلیلی ندارد در بازار پایه باشند. این موضوع در فرابورس درحال بررسی است. سایر شرکت‌ها به بازار توافقی می‌روند که دستورالعمل آن مشخص شده است.

وی با اشاره به راه اندازی گواهی شمش طلا و گواهی سپرده نفت خام، گفت: گواهی سپرده نفت خام یک تحول بزرگ برای تنوع فروش نفت و فروش ریالی نفت است و باعث می‌شود سرمایه‌های خرد بتوانند وارد آن شوند، البته این موضوع به مراقبت و همراهی وزارت نفت نیاز دارد.

برخی ۱۰۰ میلیارد تومان سود سنواتی طلب داشتند

رئیس سازمان بورس در ادامه با اشاره به واریز سودهای رسوب شده، گفت: امسال به بیش از ۳۰ میلیون نفر واریز سود سنواتی از طریق سامانه سجام صورت گرفت. برخی ۱۰۰ میلیارد تومان سود سنواتی طلب داشتند، برخی ۹۰ میلیارد تومان و برخی ۱۰ میلیارد تومان.

برآورد خواسته‌های سازمان در بودجه

عشقی با تاکید بر اینکه سازمان در مجموع با توجه به تمام متغیرهایی که وجود داشت به بخش مهمی از برنامه‌های خود رسید، عنوان کرد: جو بازار فقط نتیجه عملکرد سازمان نیست، بلکه متغیرهای زیادی روی بازار تأثیرگذار هستند. پیش از آن که بودجه تقدیم مجلس شود کمیته‌ای با حضور فعالان بازار سرمایه تشکیل شد که بندهای متعددی در آن بررسی و بیش از ۳۰ بند تهیه شد که در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه هم به دولت و هم به کمیسیون تلفیق ارائه شد.

وی ادامه داد: بندهایی که در بودجه مد نظر سازمان بود برآورده شد. مثلاً درباره خوراک بندی در لایحه بود که اصلاح شد و روند سال قبل ادامه خواهد داشت. درباره صندوق تثبیت، افزایش سرمایه شرکت‌ها و کاهش نرخ مالیات نیز خواسته‌های سازمان برآورده شد.

رئیس سازمان بورس درباره کاهش نرخ مالیات شرکت‌های بورسی، اظهار کرد: با اینکه دولت به شدت دنبال درآمد مالیاتی است؛ اما امسال مالیات شرکت‌ها هفت واحد کاهش داشت، همچنین افزایش سرمایه از سود انباشته شرکت‌ها معاف از مالیات است. در سال جاری حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه از محل سود انباشته شرکت‌ها به دست آمده است.

امیدواریم ورود صندوق تثبیت به حداقل کاهش پیدا کند

عشقی در ادامه درباره صندوق تثبیت اعلام کرد: این صندوق یک دستورالعمل معاملاتی دارد که روی آن نظارت هم صورت می‌گیرد. عملکرد این صندوق درباره اینکه چه زمانی وارد شود و چه سهم‌هایی بخرد مصوبه هیأت امنا است و هیأت عامل روی آن نظارت دارد؛ اما این صندوق نمی‌تواند جزئیات نحوه ورود را منتشر کند زیرا نوسان‌گیران به راحتی می‌توانند کاری کنند که اقدامات بی اثر باشد. صورت مالی صندوق دوره قبل منتشر شد و در آینده هم منتشر می‌شود.

وی درباره واریز منابع از سوی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت، تصریح کرد: نه تنها این صندوق بلکه افرادی که در بازار سرمایه‌گذاری کردند نه تنها نمی‌خواهند سرمایه خود را خارج کنند، بلکه تمایل دارند سرمایه بیشتری وارد کنند. به طور کلی امیدواریم ورود صندوق تثبیت به بازار به حداقل کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان بورس افزود: بعد از سال ۹۹ شاهد هستیم شاخص هم‌وزن به اعداد بالای سال ۹۹ رسیده است درحالی که شاخص کل هنوز به سال ۹۹ نرسیده است. این موضوع نشان می‌دهد شرکت‌هایی که منطق اقتصادی داشتند با سرعت بهتری رشد کردند و شائبه‌ای که توجه صندوق‌های حمایتی به شاخص کل است را رد می‌کند.

آخرین تصمیم درباره سهام عدالت متوفیان

عشقی در ادامه درباره انتقال سهام عدالت متوفیان گفت: برای این فرایند وقفه‌ای درکار دفاتر قضائی ایجاد شد. طبق بررسی‌ها می‌توان با کمک شعب کارگزاری‌ها این کار را انجام داد. برای این منظور لازم بود در سامانه سپرده‌گذاری تغییراتی صورت بگیرد تا فرایند به صورت فیزیکی انجام نشود. در ماه‌های ابتدایی سال آینده این سامانه در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌گیرد، البته قوه قضایی هم درحال بررسی است و می‌توان کار را همزمان پیش برد.

دارایکم از سال آینده صاحب بازارگردان می‌شود

وی در ادامه با اشاره به اصلاح اساسنامه صندوق‌های دارایکم و پالایشی یکم اساسنامه صندوق‌ها اصلاح شده است، گفت: موضوعی که درباره دارایکم وجود دارد این است که برگزاری مجمع و انتخاب بازارگردان انجام نشده است که این موضوع از ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان بورس در ادامه درباره عرضه خودرو در بورس گفت: مساله اصلی خودرو این بود که طی دو سال گذشته قیمت کارخانه خودروسازها اصلاح نشده بود. جای خودرو در بورس نیست؛ اما نتیجه شرایطی که پیش آمده بود و نحوه قرعه کشی چیزی جز از بین رفتن صنعت خودروسازی و متضررشدن مصرف کننده‌ها نبود. به همین دلیل پیشنهاد دادیم خودروها در بورس پذیرفته شود تا از وضعیت زیان‌دهی خارج شوند.

عشقی بهادار ادامه داد: وزارت صمت و شورای رقابت پیشنهاد دادند قیمت اصلاح شود و خودروها سود منطقی از محل فروش داشته باشند. اگر این اتفاق رخ دهد و خودروسازها بدون زیان خودرپی خود را بفروشند ما هم مخالفتی نداریم.

وی ادامه داد: ما مسئولیت کامل رعایت صلاح سهام‌داران در شرکت‌های خودروسازی را متوجه هیأت مدیره شرکت‌ها می‌دانیم. اگر بدون زیان بفروشند تا صلاح سهامدار را رعایت کنند ما مخالفت نداریم، از طرف دیگر هم آمادگی داریم که در بورس کالا عرضه کنند. نمی‌توان عرضه کننده‌ای را مجبور کرد کالای خود را در بورس کالا عرضه کنند؛ اما اگر تعهد دارند باید به تعهد خود عمل کنند. هدف ما این است که خودروساز زیان نکند تا حقوق سهام داران حفظ شود.

با ایران خودرو برخورد می‌کنیم

رئیس سازمان بورس درباره اینکه ایران خودرو طبق تعهدات خود محصولات را در بورس عرضه نکرد، گفت: با ایران خودرو برخورد می‌کنیم. این شرکت هم به سازمان دعوت شدند هم از آن‌ها توضیح مکتوب خواستیم؛ اما هنوز نه رأی صادر شده نه تصمیمی گرفته شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.