سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ابا شعار «می‌خوانمت» از ۱۲ تا ۲۶ فرودین ۱۴۰۲ میزبان علاقمندان خواهد بود.

سی‌امین نمایشگاه قرآن با شعار «می‌خوانمت» برپا می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز دوشنبه ۲۲ اسفندماه در نشست خبری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که در محل این معاونت برگزار شد، اظهار کرد: این دوره از نمایشگاه ۱۲فرودین سال آینده افتتاح و تا ۲۶فرودین ادامه خواهد داشت. در این بازده زمانی میلاد امام حسن(ع) و شب‌های قدر را داریم که برنامه‌های خوبی برای این ایام در نظر گرفته شده است. نمایشگاه از ساعت ۱۷ آغاز و تا ۱ بامداد ادامه خواهد داشت که البته در شب‌های قدر تا ساعت ۲۲ دایر خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما تجلیل از خادمان قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی خواهد بود. در سال گذشته هم رییس جمهور در نمایشگاه حاضر و ‌بازدید داشتند و نکاتی را بیان کردند که در این دوره لحاظ شده است.

شعاری جوان‌گرایانه‌تر برای نمایشگاه انتخاب کردیم

معاون قرآن و عترت با بیان اینکه شعار نمایشگاه امسال «می‌خوانمت» است، اظهار کرد: کمیته محتوایی در این دوره سعی کرد شعاری جوان‌گرایانه‌تر برای نمایشگاه انتخاب کند، به همین‌ منظور با اصطلاح می‌خوانمت برای قرآن سعی داشتیم هرکسی برداشت خود را از خواندن قرآن داشته باشد، البته برای می‌خوانمت ۳۰ گزاره در نظر گرفته شده است که در فضاهای تبلیغاتی سطح شهر در ایام نمایشگاه دیده خواهد شد.

معاف با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌های همکار در برپایی این ‌نمایشگاه ما را یاری کردند، خاطرنشان کرد: وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تکلیف کردند که برای هر وزارتخانه و دستگاهی برش‌های قرآنی مشخص و پس از مشخص کردن به دولت برود و به مجموعه مورد نظر ابلاغ شود. به همین منظور تکلیف قرآنی هر دستگاهی را مشخص و به دولت خواهیم برد.

وی افزود: نمایشگاه قرآن باید خدمات پایه و خدمات‌محور برای همه اقشار جامعه باشد. در سال گذشته هم استقبال مردم‌ از نمایشگاه کتاب و قرآن در پساکرونا بسیار خوب بود. البته فضاهایی که مردم در سال گذشته استقبال بیشتری داشتند امسال تقویت شده است.

توسعه فضای محیطی نمایشگاه

معاون قرآن و عترت ابراز کرد: در سال گذشته ۵۰هزار مترمربع فضا در اختیار ما بود، اما امسال تا به امروز ۷۵هزار متر مربع را هماهنگ کردیم. البته تا روز افتتاح هم ممکن است این فضا بیشتر شود. 

معاف تاکید کرد: یکی از قسمت‌های مورد اهمیت ما امسال بخش کودک و نوجوان است. در بخش کودک تا سه برابر افزایش فضا و در نوجوانان تا دو برابر را داشتیم. همچنین به بانوان و دختران را هم به عنوان یکی از بخش‌های مهم توجه کرده‌ایم. ضمنا سعی کردیم فضای بین‌المللی برای نمایشگاه را به معنای واقعی محقق کنیم و تا به امروز ۲۲ کشور آمادگی حضور را خواهند داشت. ۷وزیر اوقاف یا فرهنگ کشورها هم برای بازدید از این‌ نمایشگاه حضور خواهند داشت.

سی‌امین دوره نمایشگاه قرآن چند بخش خواهد داشت؟

وی ادامه داد: ۴۲ بخش در نمایشگاه امسال خواهیم داشت  و تلوبیون ۷ ساعت برنامه در این باره پخش خواهد کرد. در پلتفرم‌های پرمخاطب نیز حضور خواهیم داشت. البته ۷ نمایشگاه خارجی و ۳۰ نمایشگاه داخلی را هم برای سال جاری در نظر گرفته‌ایم که برخی همزمان با ماه رمضان است. برپایی نمایشگاه قرآن در اصفهان و مشهد برای ماه رمضان نهایی شده است.

معاون قرآن و عترت گفت: در بحث ترجمه در نمایشگاه امسال از مرکز ملی ترجمه قرآن کریم رونمایی خواهد شد و آخرین ترجمه‌های قرآن کریم به ۱۰۸ زبان را  در این‌ نمایشگاه شاهد خواهیم بود. در بخش نهج‌البلاغه هم سعی کردیم‌ شرایطی فراهم کنیم که مردم به سمت مطالعه و آشنایی بهتر با این کتاب مهم بروند.

معاف با بیان اینکه یکی از بخش‌های جذاب این دوره از نمایشگاه، ستاره‌های زمین یا پویش «جلسات خانگی قرآن» است، اظهار کرد: یک محیط قدیمی نوستالژیک دهه ۴۰ تا ۵۰ که جلسات خانگی قرآنی در آن برگزار می‌شد را طراحی کرده‌ایم که مردم‌ با آن فضا انس بگیرند.

وی یادآور شد: چند سند راهبردی قرآنی در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد و یکسری از اندیشمندان ما برای برخی دستگاه‌ها راهبردهای قرآنی را پیش‌بینی کرده‌اند که پس از جلسات با بسیاری از وزرا سندهایی تنظیم شده است.

معاون قرآن و عترت گفت: شهرک دهه هشتادی‌ها را در این دوره داریم که با فضای امید به آینده است. جام رمضان بازی‌های رایانه‌ای، بازی سرا و بازی‌های معمایی را نیز داریم. ۳۴میلیون مخاطب بازی‌های رایانه‌ای امروز در کشور داریم و به همین منظور در این دوره به این‌موضوع توجه شده است.

وی با اشاره به بخش مشاوران در نمایشگاه قرآن کریم اظهار کرد: ۵۰ کارشناس متخصص در این بخش به مردم مشاوره خواهند داد، همچنین میزهای چالش و گفت‌وگو در حوزه حجاب، عفت و غیرت را دایر خواهیم کرد. رهبر معظم انقلاب بر روی موضوع دوری از دو قطبی شدن عفاف و حجاب جامعه تاکید دارند و ما سعی کردیم در این بخش، این‌ موضوع را تبیین کنیم.

فعال شدن میز خدمت برای بیمه معلمان، فعالان قرآنی و ...

معاون قرآن و عترت بیان کرد: میز خدمت برای بیمه معلمان، فعالان قرآنی و موسسات قرآنی را هم در این نمایشگاها فعال می کنیم. همچنین با کمک وزارت میراث فرهنگیف بخش صنایع‌دستی قرآنی را خواهیم داشت که سال پیش مورد استقبال ویژه‌ای قرار گرفت.

معاف ادامه داد: در بخش مکتوب نسبت به سال گذشته دو برابر درخواست را داشته‌ایم و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته‌ایم برای دانشجویان و حوزویان هم بن‌ خرید کتاب داشته باشند. همچنین در یک بخش از نمایشگاه به صحیفه سجادیه پرداخته‌ایم.

وی اظهار کرد: در بخش هنرهای دینی معاونت هنری و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ پای کار آمده‌اند و با همکاری اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ نغمات قرآنی را داریم که همزمان با اذان نغمات دینی و محلی را پخش می‌کنیم.

معاون قرآن و عترت بیان کرد: با همکاری سازمان‌ تبلیغات حکمرانی قرآنی‌ را پیگیری می‌کنیم‌ و به همین ‌منظور در نمایشگاه نشست‌هایی را خواهیم داشت.

معاف با اشاره به بخش پرطرفدار عفاف و حجاب در نمایشگاه گفت: پوشاک مذهبی را با تخفیف‌های خوب در بخش عفاف و حجاب را ارائه خواهیم کرد. در این حوزه کارگروه مدولباس به کمک ما آمده‌اند و برای حجاب اولی‌ها و جشن فرشتگان یا همان جشن تکلیف برنامه داریم و هدیه‌ای هم خواهیم داشت. دوخت رایگان چادر جزو برنامه‌های این‌ بخش است و موسسات ترویجی حوزه عفاف و حجاب در این بخش حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: باتوجه به شعار سال یعنی دانش‌بنیان خانه‌های قرآنی خوبی‌ را داشته‌ایم ‌که کارهای خلاقانه قرآنی را داشتند که در نمایشگاه امسال حضور پیدا می‌کنند. سال گذشته جامعه قرآنی طرح «بشری» را داشته که وزارت فرهنگ هم از آنها پشتیبانی کرده است؛ به همین‌منظور در نمایشگاه قرآن بخش آموزش و طرح بشری را داریم. 

معاف ابراز کرد: امسال نمایشگاه محصور در مصلی نیست و با کمک کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با یدک‌کش‌هایی در مناطق محروم برنامه‌های قرآنی خواهیم داشت. همچنین ۹۵مسجد در تهران با ما همکاری قرآنی دارند و ۳۰ کانون فرهنگی هنری مساجد هم در بخش مسجد تمدن‌ساز فعالیت خواهند کرد.

به گفته وی سنت‌های رمضانی زیادی در شهرهای مختلف داریم که در رواق‌های نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

معاون قرآن و عترت در پایان گفت: در وزارت فرهنگ مجموعه جشنواره‌های تبیین با همکاری ۳۰استان را داریم که در نمایشگاه امسال گزارش جشنواره‌ را بیان می‌کنیم. در بحث شعر و نسبت آن با قرآن برنامه داریم و شهرستان ادب پای کار آمده و جشنواره شعر قرآنی را داریم و جایزه حافظ را به برگزیدگان اهدا خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.