خبرگزاری«رویترز» در خبری اختصاصی گزارش داد، دولت انگلیس با افزایش شدید صدور قطعات و فناوری مرتبط با زیردریایی به تایوان موافقت کرد.

 اقدام تنش‌زای انگلیس علیه چین در رابطه با تایوان

به گزارش قدس آنلاین؛ در شرایطی که تنش‌های غرب با چین بر سر تایوان ادامه دارد، موافقت انگلیس برای افزایش مراودات تسلیحاتی با این جزیره خبرساز شده است.

خبرگزاری«رویترز» در خبری اختصاصی گزارش داد، دولت انگلیس با افزایش شدید صدور قطعات و فناوری مرتبط با زیردریایی به تایوان موافقت کرد.

این رسانه مطرح انگلیسی، اقدام دولت انگلیس برای موافق صدور تجهیزات مرتبط با زیردریایی و فناوری آن، «خطر عصبانی کردن چین» را به دنبال خواهد داشت.

به نوشته رویترز، در شرایطی که تایوان به روزرسانی و نوسازی نیروهای دریایی خود را در پیش گرفته است، انگلیس افزایش شدید صادرات قطعات زیردریایی و فناوری به این جزیره را تصویب کرد؛ اقدامی که می‌تواند بر روابط لندن با پکن تأثیر بگذارد.

طبق تحلیل این رسانه انگلیسی از داده‌های صدور مجوز صادرات دولت، ارزش مجوزهای صادر شده برای تایوان در حوزه قطعات و فناوری زیردریایی در مجموع به رکورد ۱۶۷ میلیون پوند (۲۰۱.۲۹ میلیون دلار) در ۹ ماهه اول  ۲۰۲۲ رسید که این رقم بیش از مجموع شش سال گذشته است.

رویترز در گزارش خود خبر داد که به سراغ مقام‌های چین رفته و نظر آنها را درباره آمارها درباره صدور قطعات زیردریایی انگلیسی به تایوان جویا شد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای به رویترز اعلام کرد: «اگر این موضوع صحت داشته باشد، نقض جدی اصل چین واحد است، حاکمیت و منافع امنیتی چین را تضعیف و صلح و ثبات در تنگه تایوان را تضعیف می‌کند».

این وزارتخانه افزود، چین از این موضوع بسیار نگران است و قاطعانه با آن مخالفت می‌کند و از چین می‌خواهد «از ارائه حمایت نظامی به مقامات تایوان خودداری کند».

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: «بریتانیا تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و روابط دیپلماتیک رسمی با این جزیره ندارد اما روابط اقتصادی و تجاری دارد و به طور عملی سفارت بریتانیا در تایپه وجود دارد».

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.