آمریکا و انگلیس با هدف مقابله با چین و جلوگیری از نفوذ پکن در اقیانوس آرام و هند تصمیم دارند استرالیا را در اوایل دهه ۲۰۳۰ با زیردریایی های تهاجمی هسته ای خود تجهیز کنند.

مقابله با چین، انگیزه اصلی آمریکا و انگلیس از تجهیز استرالیا به زیردریایی اتمی

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از پایگاه خبری کیودو، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا و ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه (۲۲ اسفند) در سن دیگو، در جنوب کالیفرنیا گردهم آمدند تا در خصوص فروش این تجهیزات که بخشی از توافق سال ۲۰۲۱ سه کشور تحت عنوان آکوس (مخفف استرالیا، بریتانیا و آمریکا) است به گفتگو بنشیند.

بر اساس این گزارش، هدف اصلی پیمان آکوس تقویت همکاری‌های نظامی این سه کشور در اقیانوس هند و آرام است.

آلبانیز پس ازاین نشست در پایگاه نیروی دریایی ایالات متحده خاطرنشان کرد: "فصل جدیدی" در رابطه سه جانبه بر اساس ارزش های مشترک کشورها، تعهد به دموکراسی و چشم انداز برای برقراری صلح آغاز شده است.

نخست وزیر استرالیا همچنین از ایالات متحده برای به اشتراک گذاشتن تکنولوژی نیروی هسته ای خود برای اولین بار در ۶۵ سال گذشته با کشوری دیگر تشکر کرد و گفت: این توافق "بزرگترین سرمایه گذاری واحد در توانایی دفاعی استرالیا در تمام تاریخ ما به شمار می آید.

بایدن نیز تاکید کرد: زیردریایی های هسته ای به هیچ نوع سلاح هسته ای مجهز نخواهند شد.

از اوایل دهه بعد میلادی، ایالات متحده پس از تایید کنگره قصد دارد سه زیردریایی کلاس ویرجینیا را به استرالیا بفروشد.

سوناک نیز متعهد شد هزینه های دفاعی بریتانیا را افزایش دهد.

نخست وزیر انگلیس همچنین افزود: چالش های اعمال شده از سوی کشورهایی مانند چین، کره شمالی و روسیه از زمان تاسیس این پیمان سه جانبه افزایش یافته است.

سوناک تصریح کرد: این یک همکاری قدرتمند است. این مساله برای اولین بار به این معنی است که سه ناوگان زیردریایی در اقیانوس اطلس و آرام با هم کار می کنند و اقیانوس های ما را برای دهه ها باز و مرفه نگاه می دارند.

بر اساس این گزارش، مشارکت امنیتی جدیدی که در سپتامبر ۲۰۲۱ اعلام شد آمده است تا راه را برای خرید و همچنین همکاری نهایی در توسعه یک نوع جدید زیردریایی به نام اس اس ان-اوکوس هموار کند ...

ایالات متحده و انگلیس در مرحله اول این پروژه افسران و مهندسان استرالیایی را در مورد نحوه کار با زیردریایی های هسته ای تربیت خواهند کرد.

همچنین قرار شده است استرالیا و انگلستان با استفاده از فناوری سه کشور کار بر روی ساخت واحدهای اس اس ان-اوکوس در کارخانه های کشتی سازی خود را در بازه زمانی ده ساله آغاز کنند.

پس از آنکه استرالیا زیردریایی های خود را از آمریکا خریداری کرد مرحله سوم تولید نسخه جدید شروع خواهد شد و بریتانیا قرار است اولین اس اس ان- اوکوس خود را در اواخر دهه ۲۰۳۰ به نیروی دریایی سلطنتی تحویل دهد.

انتظار می رود استرالیا در اوایل دهه ۲۰۴۰ اولین زیردریایی را به ناوگان دریایی خود تحویل دهد.

به گزارش بی بی سی، انگلیس بیش از ۶ میلیارد دلار برای تقویت برنامه‌های نظامی و روزآمد کردند ناوگان زیردریایی‌های اتمی خود هزینه خواهد کرد.

همزمان آمریکا هم اعلام کرده ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بر پیشبرده و به روز کردن یگان زیردریایی‌ها خود طی دو سه سال آینده هزینه خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.