سینمای ایران در سال جاری روزهای سختی را پشت سر گذاشت، درست زمانی که آرام آرام خود را از زیر سایه کرونا بیرون می‌کشید، با چالش‌های تازه‌ای روبرو شد.

بررسی اتفاقات یک ساله سینما در یک نگاه / ۱۳ میلیون مخاطب؛ سهم سینمای ایران از سال ۱۴۰۱

به گزارش قدس آنلاین، سال ۱۴۰۱ برای سینمای ایران سال سخت و پر فراز و نشیبی بود. سالی که نیمه دوم آن تحت تاثیر التهابات و ناآرامی‌های اجتماعی رکود محسوسی را تجربه کرد و شرایط برایش دشوارتر از پیش شد. هرچند اوضاع نامطلوب سینما و به ویژه گیشه، از چند سال اخیر و در پی شیوع کرونا شدت گرفت و حالا اثرات آن در گیشه و ریزش قابل توجه مخاطب به وضوح قابل رویت است.

نیمه اول سال و با جدی‌تر شدن بحران مخاطب در سینما، طرح بلیت شناور اجرایی شد که با نتایج نسبتاً خوبی هم همراه بود. چنان‌که سینمای ایران در سال جاری، بالاترین فروش را با مبلغ ۵۳ میلیارد و ۴۳۹ میلیون تومان در شهریورماه ثبت کرد، اما پس از وقوع ناآرامی‌ها و ریزش جدی مخاطب و عدم تمایل تهیه‌کنندگان به اکران فیلم‌هایشان در شرایط ملتهب، کاهش میزان فروش و مخاطب به طور محسوسی در نیمه دوم سال اتفاق افتاد و طبق آمار کمترین میزان فروش سینما با ۶۳۰ هزار مخاطب در آبان‌ماه ثبت شده است. دقیقاً در همین زمان به موازات رکود در سینما، شبکه نمایش خانگی فعالیت خودش را با سریال‌های متنوع از پلتفرم‌های مختلف ادامه می‌داد و شمار قابل توجهی از فیلمسازان و بازیگرانی که همیشه سینما اولویتشان بود سرگرم سریال سازی و پخش در شبکه نمایش خانگی بودند. طبیعتاً مخاطب بخشی از نیاز خودش را از همان منبع برطرف می‌کرد و در شرایط خاص اجتماعی، سینما رفتن به طور جدی از اولویت‌های روزمره مردم فاصله گرفته بود.

 ۱۳ میلیون مخاطب؛ سهم سینمای ایران از سال ۱۴۰۱

امسال چه فیلم هایی روی پرده رفتند؟

با این حال، امسال ۴۹ فیلم در بیش از ۶۲۴ هزار سانس بر پرده سینماهای سراسر کشور به نمایش درآمده که طبق آمار سمفا، مجموع این فیلم‌ها از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۴۱۲ میلیارد تومان فروش داشته است و بیش از ۱۳ میلیون و ۴۶۰ هزار نفر نیز مخاطب این فیلم‌ها بوده‌اند. براساس جدول نمایش فیلم‌ها، ۲۸ فیلم از مجموع فیلم‌های اکران شده امسال را ژانر اجتماعی، جنایی و معمایی، ورزشی و یک فیلم دفاع مقدسی تشکیل می‌دادند و ۱۳ فیلم در ژانر کمدی و ۶ فیلم در ژانر کودک و نوجوان به علاوه ۲ انیمیشن نیز اکران شدند.

نگاهی به سالن‌های فعال و غیرفعال در سال جاری

طبق آمار ارائه شده توسط هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینما شهر، در سال جاری مجموعاً ۲۵۲ سینمای فعال با ۶۳۵ سالن و ۱۲۲ هزار و ۳۳۹ صندلی وجود داشت و همچنین  ۷۵ سینمای غیرفعال با ۱۰۰ سالن از دایره اکران خارج بوده‌اند. همچنین ۱۸ سینما با ۱۱۳ سالن جزو سینماهای در حال بازسازی به ناوگان نمایش در حال اضافه شدن است که در حال حاضر ۷۸ سالن به بهره برداری رسیده است و در بهار سال ۱۴۰۲ کل سالن‌های مذکور به بهره برداری خواهد رسید. همچنین از لحاظ میزان مخاطب و فروش، تهران با بیش از ۵ میلیون نفر در صدر جدول قرار گرفته و پس از آن خراسان رضوی با یک میلیون و ۶۷۶ هزار در جایگاه دوم قرار دارد و در ادامه استان‌های اصفهان، فارس، البرز و مازندران در جایگاه‌های دیگر این لیست قرار گرفته‌اند.

پرفروش‌ترین فیلم‌های امسال

جایگاه اول پرفروش‌ترین فیلم سال باز هم متعلق به کمدی‌هاست؛ «انفرادی» با ۷۷ میلیارد تومان در صدر جدول است و پس از آن «بخارست» با ۴۳ میلیارد تومان، «سگ بند» با ۴۲ میلیارد تومان در رتبه‌های بعد قرار گرفته است. اما فیلم دیگری که در رقابت با کمدی‌ها جایگاه چهارم جدول را به خود اختصاص داده «پسر دلفینی» با فروش ۲۳ میلیاردی است و پس از آن جایگاه‌های بعدی در اختیار «علفزار»، «تی تی»، «ابلق» و «دوزیست» قرار می‌گیرد. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید کدام یک از ستاره‌های سینما بیشترین حضور را در فیلم‌های اکران شده امسال داشتند. هادی حجازی فر، هوتن شکیبا، پژمان جمشیدی و جواد عزتی هرکدام با سه فیلم از پرکارترین بازیگران مرد و الناز شاکردوست، پریناز ایزیار، ستاره پسیانی و سارا بهرامی نیز هرکدام با دو فیلم از پرکارترین بازیگران زن فیلم‌های امسال بوده‌اند.

حالا سینمای ایران در حالی فروش ۴۱۲ میلیاردی را ثبت کرده که به طور متوسط گیشه‌اش از فیلم‌های پرمخاطب در دو ژانر مهم کمدی و اجتماعی خالی نبوده است و می‌توان بخش عمده کاهش استقبال مخاطب از سینما در سال جاری را به شرایط اجتماعی نسبت داد تا فیلم‌های اکران شده. ضمن اینکه همین فروش‌ ۴۱۲ میلیاردی سینما، آن هم در شرایطی که مخاطبش از ۱۳ میلیون نفر فراتر نمی‌رود ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت بلیت دارد. براساس آنچه امیرحسین علم‌الهدی کارشناس سینما درباره وضعیت فروش فیلم‌ها می‌گوید، فروش سینما در سال ۱۴۰۱جاری به دلیل افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بلیت نسبت به سال ۱۳۹۸ بوده که منجر به افزایش ۱۱۰ میلیارد تومانی فروش شده است.

 این در حالی است که فروش سال آینده سینما نیز منبعث از افزایش قیمت بلیت خواهد بود. اتفاقی که یکی از نگرانی‌های جدی سال آینده سینماست و اغلب صاحب‌نظران و منتقدان سینما نگران وضعیت نمایش فیلم‌هایی هستند که توفیق چندانی در جذب مخاطب نخواهند داشت. از سویی دیگر افزایش قیمت بلیت سینما هم مزید بر علت شده و به این نگرانی‌ها در عدم استقبال مردم از سینماها دامن می‌زند. گرچه امروز مسئولان سینمایی کشور اذعان می‌کنند فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته دو نیم برابر افزایش داشته است، اما بد نیست بدانیم دلیل این اتفاق در نتیجه اکران چند فیلم مخاطب پسند و قیمت بلیت بوده، اتفاقی که با توجه به سیاست‌های سخت‌گیرانه در صدور پروانه ساخت و نمایش و همچنین نبود فیلم‌هایی باکیفیت، سال آینده سینما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

خبرنگار: صبا کریمی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.