سرپرست میراث فرهنگی کردستان گفت: امیدواریم در طول ۵ سال آینده شاهد میزبانی و ورود ۱۰ میلیون گردشگر و مهمان به استان باشیم.

پیش‌بینی ورود ۱۰ میلیون گردشگر و مسافر نوروزی به کردستان

به گزارش  قدس انلاین، منصور مهرزاد ظهر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان سنندج که در سالن کانون شهید مطهری آموزش‌وپرورش واقع در خیابان کشاورز این شهر برگزار شد، با بیان اینکه کردستان، استان صنعتی نیست اما با توجه به ظرفیت‌های موجود گردشگری،می‌توانیم این صنعت را تقویت کنیم، اظهار داشت: تا سال ۹۸ در میزان جذب گردشگر جزو استان‌های برتر کشور بودیم اما در دوران کرونایی میزان جذب گردشگر در این دیار به صفر رسید و بعد از فروکشی کرونا، رشد ۱۵ درصدی داشت.

وی تولید محتوا و توسعه گردشگری به‌منظور جذب گردشگر در استان را جزو برنامه‌های اولویت‌دار عنوان کرد و گفت: در چند هفته‌ اخیر میزبان دفاتر خدمات مسافرتی کشور بودیم و درصدد برگزاری تورهای یک‌روزه مسافرتی در مناطق کمتر شناخته شده و دارای ظرفیت استان هستیم.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان تصریح کرد: فعالیت ۵۷ دفاتر خدمات مسافرتی جشنواره انگور، گلاب‌گیری، انار، توت‌فرنگی و ثبت جهانی اورامان و راه‌اندازی مجتمع اشتغال‌زایی و ایجاد ۱۲۰ فرصت شغلی در تایله سنندج از جمله اقدامات این حوزه در چند سال اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه امنیت سرمایه‌گذاری به ویژه در حوزه گردشگری در استان کردستان فراهم بوده و هیچ‌ مشکلی در این زمینه نداریم، افزود: با وجود جاذبه‌های تاریخی و ظرفیت‌های متعدد گردشگری اما آنچنان که باید و شاید این پتانسیل‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.

مهرزاد با ذکر اینکه ورود گردشگران سبب توسعه بوم‌گردی در استان به ویژه روستاهای اطراف دریاچه زریبار شده است، اذعان کرد: این دریاچه به عنوان بزرگ‌ترین تالاب و سرمایه استان، متاسفانه به‌خاطر رشد نیزارها و آب‌های راکد و ورود فاصلاب روستاها، در وضعیت خوبی نیست.

وی با اشاره به اینکه گردشگری در استان بومی و مطابق با ارزش‌های اسلامی است، خاطر نشان کرد: ۲۵ نوع هنر در صنعت صنایع‌دستی استان وجود داشته که بخشی از آن اخیرا احیا شده و شالبافی بانه، شهر خلاق موسیقی سنندج و کلاش مریوان ثبت جهانی شده است.

سرپرست میراث فرهنگی استان کردستان از تلاش برای صادرات صنایع‌دستی و توانمندی‌های فعالان این عرصه به ویژه کلا به کشورهای خارجی همچون عراق خبر داد و مدعی شد: از فروش یک بشکه نفت با همه مشکلات ۷۰ دلار عاید کشور شده اما با صادرات هر جفت کلاش به شمال سوریه و عراق ۹۲۰ دلار ارزآوری برای کشور دارد، بنابراین انتظار می‌رود موانع صادرات برطرف شود.

وی با اشاره به در پیش بودن عید نوروز و آمادگی کردستان برای میزبانی از مسافران نوروزی خطاب به مسئولان تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود حیاط مدارس جهت پارکینگ خودرو مسافران نوروزی اختصاص داده شود.

مهرزاد از پیش‌بینی میزبانی از ۱۰ میلیون گردشگر و مهمان در طول ۵ سال آینده در استان خبر داد و درباره ثبت جهانی غار کرفتو توضیح داد: مقدمات این کار در حال انجام بوده و در خردادماه سال آینده نیز استارت آن اجرایی و پرونده به یونسکو ارسال می‌شود اما اتمام پروسه همانند ثبت جهانی اورامان در یونسکو ۵ سال یا بیشتر طول می‌کشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.