مقایسه آمار چهارشنبه‌سوری امسال و سال پیش نشان می‌دهد آن طور که مسئولان، صبح چهارشنبه ادعا کردند شب آرامی در مشهد داشتیم، نبوده است و آمار مصدومان شب چهارشنبه‌سوری با رشد بیش از ۵.۳ برابری از ۲۳ نفر به ۱۲۴ نفر افزایش داشته است!

رشد بیش از پنج برابری آمار مصدومان چهارشنبه‌سوری!

به گزارش قدس خراسان، هر صدای مهیب انفجار مواد منفجره و لرزش پنجره‌ها، خدا می‌داند موجب سقوط چند لیوان آب از دست سالمندان این شهر که بیشتر از هر وقت دیگر به آرامش نیاز دارند، شد و چند نوزاد بی‌گناه را از خواب خوشی که بودند، با گریه بیدار کرد یا چند جنین بی‌گناه پیش از اینکه دنیا را ببینند، با این صداها دل ترکاندند و عطای این دنیای پر هیاهو را به لقایش بخشیدند.

هیچ سایت خبری، درباره قلب‌هایی که از ترس این انفجارها یک لحظه از تپیدن دست کشیدند، ننوشت؛ اما تیترهای تلخ با بوی شدید سوختگی و صدای آژیر خودروهای امدادی از ظهر یکشنبه در مشهد آغاز شد. نوجوان ۱۴ ساله‌ای هنگام ساخت ترقه در منطقه سیدی دچار سوختگی شد و ۲۴ ساعت بعد چهار جوان در محله شهید سوختانلو حین ساخت مواد محترقه دچار سوختگی و آسیب شدید شدند.

تخلیه انرژی جوانی به روش ترقه‌بازی اما به همین جا ختم نشد به طوری که تا ساعت ۱۵ روز سه‌شنبه ۱۱ نفر بر اثر جراحت و سوختگی در بیمارستان‌های مشهد بستری شدند.

در حالی که عده‌ای مشغول ساخت، تهیه، خرید و فروش مواد محترقه غیر مجاز بودند، دستگاه‌های امدادی تمام تلاش خود را انجام دادند تا شبی آرام با کمترین حادثه برای مشهد رقم بخورد. به این ترتیب علاوه بر آماده‌باش ۵۴ ایستگاه آتش‌نشانی فعال در شهر مشهد، در ۳۷ نقطه از مراکز تجمع احتمالی شهروندان، خودروهای سبک و سنگین عملیاتی و موتورسیکلت‌های سیار آتش‌نشانی مستقر شدند. ۱۶۴ پایگاه اورژانس هم به حالت آماده‌باش درآمدند و اتوبوس‌آمبولانس‌ها و موتورلانس‌ها به خط شدند و از آن طرف، تعداد کارشناسان پاسخگو در مرکز تلفن ۱۱۵ افزایش پیدا کرد.

خط و نشان برای برهم زنندگان آرامش 

فرمانده کل انتظامی که برای مراسم نکوداشت شهدای فراجا به مشهد سفر کرده بود، برای افراد خاطی که در گوشه و کنار شهر مشغول ساخت و توزیع مواد منفجره بودند، خط و نشان کشید و گفت: ایجاد مزاحمت و آزار مردم و بستن خیابان‌ها و میادین در چهارشنبه آخر سال، خط قرمز پلیس است. افرادی که از این خط قرمز عبور کنند تا پایان تعطیلات نوروزی میهمان پلیس هستند.

معاون پیشگیری از جرم دادستان خراسان رضوی هم گفت: برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی؛  افرادی که از مواد محترقه استفاده می‌کنند و در کنار این رفتارها جرایم دیگری مانند تخریب اموال عمومی یا خصوصی را مرتکب می‌شوند، مجازات جداگانه دارند که رسیدگی می‌شود. این افعال تا دو سال حبس هم دارد.

سیدهادی شریعت‌یار تصریح کرد: اگر فردی مرتکب خسارت به اشخاص شود، به میزان خسارتی که وارد کرده باید جبران کند. در کنار آن، جنبه عمومی جرم نیز مطرح است. همچنین اگر فردی به فرد دیگری آسیب برساند، باید دیه سنگینی پرداخت کند. به خصوص که دیه سر و صورت جزو دیه‌های سنگین است.

با تاریک شدن هوا، شب چهارشنبه‌سوری با تشدید صدای انفجارها رسماً آغاز شد. 

مأموریت‌های آتش‌نشانی در چهارشنبه‌سوری امسال کاهش محسوس داشت؟!

صبح چهارشنبه، ابتدا به سراغ مدیر عامل آتش‌نشانی مشهد رفتیم. مجید فرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته از ۸ صبح ۲۳اسفند ماه تا ۸ صبح ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ در مجموع ۳هزار و ۱۱۰ تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار شد.

فرهادی در ادامه افزود: در مجموع ۱۲۴ مأموریت اطفای حریق و امداد و نجات توسط آتش‌نشانان ایستگاه‌های پنجاه و چهارگانه این شهر انجام شده است که به تفکیک ۳۶ مورد امداد و نجات، ۷۸مورد اطفای حریق و ۱۰ مورد پیشگیری بوده است.

وی در خصوص مأموریت‌های مرتبط با شب چهارشنبه‌سوری در مشهد گفت: در مجموع ۴۵ مأموریت مربوط به شب چهارشنبه پایانی سال بوده که بیشتر مأموریت‌های این شب آتش‌نشانان شهر مشهد بین ساعت ۲۰تا ۲۳ بوده و این سازمان از ساعت ۱۷ همان روز علاوه بر آماده‌باش پرسنل ۵۴ ایستگاه آتش‌نشانی این شهر، بیش از ۱۰۰ نفر از آتش‌نشانان را به همراه خودروهای سبک و سنگین اطفای حریق و امداد و نجات و موتورسیکلت‌های سیار آتش‌نشانی در ۳۷ نقطه پر تراکم شهر تا ساعت یک بامداد چهارشنبه برای تأمین ایمنی شهروندان مستقر کرده بود.

 مدیر عامل آتش‌نشانی مشهد در حالی از کاهش محسوس مأموریت‌های آتش‌نشانی در چهارشنبه سوری امسال خبر می‌دهد که آمارهای اعلامی وی در سال گذشته نشان می‌دهد از ساعت ۸ صبح تا ۲۴ مورخ ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰در مجموع ۲هزار و ۹۳۴ تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار و منجر به ۹۹مأموریت توسط آتش‌نشانان شد که از این تعداد، ۲۴مورد آتش‌سوزی، ۲۳ مورد امداد و نجات، ۱۹ مورد خدمات ایمنی و سایر مأموریت‌ها ۳۳ مورد بوده است!

چهارشنبه‌سوزی با ۱۲۴ مجروح در یک شبانه‌روز در مشهد

طبق آنچه مسئول روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صبح چهارشنبه به خبرنگار قدس خراسان گفت، آمار مصدومان شب چهارشنبه آخر سال، از ۸صبح روز سه‌شنبه تا ۸ صبح چهارشنبه، ۱۲۴ نفر بود که ۱۱۸ نفر به بیمارستان منتقل شدند.
این در حالی است که سال گذشته طبق آمارهای رسمی اورژانس، در استان ۲۳ مصدوم ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری داشتیم و ۲۰ نفر از این افراد به‌ دلیل وخامت حالشان به بیمارستان منتقل شدند. ۱۳ نفر از این مصدومان مربوط به شهر مشهد بودند.

کشف بیش از ۱/۵ تن ملزومات تولید مواد محترقه در مشهد

رئیس پلیس مشهد، سومین مسئولی است که صبح چهارشنبه به سراغش رفتیم و اخبار شب چهارشنبه آخر سال را از او جویا شدیم.

سرهنگ احمد نگهبان در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: طی روزهای گذشته در مجموع یک تن و۶۴۰ کیلوگرم مواد پیش‌ساز تولید مواد منفجره به وسیله پلیس مشهد کشف شد.

فرمانده انتظامی مشهد افزود: افزون بر این ۲۸۰هزار عدد مواد محترقه غیر مجاز کشف و ۵۸ جوان بین ۱۸ تا ۲۵ ساله را هنگام تهیه، تولید و توزیع مواد محترقه دستگیر کردیم.
وی با بیان اینکه همه دستگیرشدگان مرد هستند، این اقدامات پیشگیرانه را عاملی مؤثر در کاهش حوادث دانست و از همکاری شهروندان برای برقراری شبی آرام در چهارشنبه آخر سال تشکر کرد.

طبق اعلام معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی، شهروندان مشهدی در خصوص شب چهارشنبه‌سوری و اعلام گزارش تخلفات این حوزه ۴۶ هزار تماس با پلیس برقرار کردند.

اگرچه تلاش تمام دستگاه‌ها برای برقراری شبی آرام در چهارشنبه آخر سال مشهد ستودنی است؛ اما مقایسه آمار چهارشنبه‌سوری امسال و سال پیش نشان می‌دهد آن طور هم که مسئولان، صبح چهارشنبه ادعا کردند شب آرامی در مشهد داشتیم، نبوده است و واقعیت این است که آمار مصدومان شب چهارشنبه‌سوری با رشد بیش از ۵.۳ برابری از ۲۳ نفر به ۱۲۴ نفر افزایش داشته و تعداد مأموریت‌های آتش‌نشانی مشهد از ۹۹ مورد در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۴ مورد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

خبرنگار: معصومه مومنیان 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.