با نزدیک شدن به روزهای پایان سال ۱۴۰۱، قیمت کالا و محصولات مختلف در پی افزایش تقاضای بازار و همچنین نوسانات قیمت دلار، در حال تغییرات و بروزرسانی هستند.

احتمال متوقف شدن پروژه‌های ساختمانی به علت نوسان ارز

به گزارش قدس آنلاین، با نزدیک شدن به روزهای پایان سال ۱۴۰۱، قیمت کالا و محصولات مختلف در پی افزایش تقاضای بازار و همچنین نوسانات قیمت دلار، در حال تغییرات و بروزرسانی هستند. بازار خریدوفروش مسکن نیز در این ایام رونق گرفته است. قصد داریم تا از احتمال متوقف شدن پروژه های ساختمانی به علت نوسانات ارز در مطلب با یکدیگر صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

کاهش و یا افزایش قیمت دلار و تأثیر آن بر روی بازار مسکن تا پایان سال

با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال هزار و چهارصد و یک، و همچنین نیاز مردم به برخی از کالاهای اساسی از جمله پوشاک خوراک به احتمالاً مسکن و از طرفی افزایش و کاهش قیمت دلار و طلا در اسفند ماه، بازار نوساناتی پیدا کرده و خریدوفروش مصالح ساختمانی تحت تأثیر این تغییرات قرار می‌گیرد.

این تغییرات تورم را افزایش و یا کاهش خواهد داد که احتمالاً تأثیراتی بر روی قیمت تمام شده مصالح ساختمانی موجود در بازار خواهد گذاشت و این امر عاملی در جهت دست کشیدن مهندسین و سرمایه‌گذاران در بازار ساخت‌وساز خواهد بود. چرا که تغییرات قیمت و نوسانات بازار تأثیر مستقیمی بر هزینه‌های تمام شده پروژه خواهد گذاشت.

ازاین‌رو سرمایه‌گذاران و مهندسین تا زمانی‌که قیمت‌ها تثبیت و مشخص شوند، نسبت‌به ساخت‌وساز و ادامه روند پروژه‌ها دست نگه می‌دارند.

احتمال متوقف شدن پروژه های ساختمانی به علت نوسان ارز

این یک احتمال است که تا پایان نوسانات بازار، پروژه‌های ساخت‌وساز تعطیل شوند. درحال‌حاضر به‌سبب نوسانات بازار، هزینه‌هایی که در راستای پروژه‌ها صرف می‌شود، ثبات نداشته و سود و زیان آن‌ها مشخص نیست. ازاین‌رو ساخت‌وساز در این زمان احتمالا با ریسک از دست دادن سرمایه همراه خواهد بود.

برخی از مواد اولیه صنایع و تولیدی‌ها که در صنعت کاربرد و مصرف زیادی دارند، از جمله شمش فولادهای آلیاژی همچون فولاد Ck۴۵ که در بدنه خودرو، ابزار آلات کشاورزی و صنایع فراوان دیگر کاربرد دارند، با تغییرات بزرگی همراه شده‌اند.

علت این تغییرات، نوسانات دلار در روزهای گذشته است. از طرفی هم صنایع پتروشیمی و تولید مصنوعات پلاستیکی که در ۹۰ درصد از نوع کالاها و محصولات به کار برده می‌شوند، از نوع خاصی از فولادهای آلیاژی به نام فولاد قالب پلاستیک استفاده می‌کنند که شمش این آلیاژ به علت نیاز در سراسر دنیا تحت تاثیر قیمت روز دلار است و این روزها تغییرات زیادی بر روی تمامی صنایع وابسته و مرتبط خود گذاشته است.

این آلیاژها، مواد اولیه تولید کالا و یا دستگاه‌های تولید و مونتاژ کالا در کارخانجات هستند و تغییرات قیمت آن‌ها به سبب افزایش تقاضا در این ایام، تاثیرات زیادی بر روی تورم و عرضه و تقاضا خواهند گذاشت. از انواع پرمصرف فولادهای قالب پلاستیک، فولاد SPK را می‌توان نام برد که در تولید و مونتاژ انواع مقاطع پلاستیکی کاربرد دارد.

در پی این تغییرات، تاثیرات زیادی بر روی قیمت مصالح ساختمانی ایجاد می‌شود که نتیجه آن، ادامه و یا احتمال تعطیلی پروژه‌های ساخت‌وسازی کشور خواهد بود.

احتمال متوقف شدن پروژه های ساختمانی به علت نوسان ارز

شروع تغییرات بازار از ابتدای اسفند ۱۴۰۱

از ابتدای همین اسفندماه، با افزایش تقاضای مردم و همچنین افزایش قیمت دلار، از طرفی اعلام قیمت دلار از طرف ساختمان کنترل ارز سکه و طلا، موج جدیدی از تغییرات قیمتی در بازار شکل گرفت که یک روز افزایشی و روز بعدش، قیمت دلار کاهشی بود. ایت افزایش و کاهش قیمت‌ها در این بازار جنجالی، سبب شده تا پروژه‌های زیادی فعالیت خود را تا تثبیت قیمت دلار و نرخ تورم داخلی، تعطیل کنند.

با افزایش تورم داخلی و نیز کاهش روزانه آن، قیمت محصولات و نیازهای اولیه و اساسی ادم یعنی مسکن و خودرو، تحت تاثیر قرار گرفته و ریسک بزرگی برای سرمایه‌گذاری در پی دارد که این تغییرات برای همین ایام است و پس از احتمال سود و یا ضرر زیاد است.

بدین ترتیب بازار داغی شده جهت خرید و فروش ارز و پروژه‌های ساخت و ساز و صنایع بزرگ در کنار عرضه زیاد برخلاف ماه‌های گذشته سال، با ریسک‌های زیادی در سال اینده نیز مواجه خواهند شد که در صورت عدم برنامه ریزی و تهیه مواد اولیه کافی در کنار فروش محصولات حال حاضرشان، احتمال اشتباهات و ضررهای بزرگی را دارند.

یکی از راه‌های کنترل این عرضه و تقاضا برای کارخانجات و شرکت‌های فعال بازار، تبدیل پول و مبالغ دریافتی حاصل از فروش کالاها به مواد اولیه در همان روز است. بدین ترتیب علاوه بر حفظ ارزش مواد اولیه مورد نیاز جایگزین، سود خود را به امن‌ترین حالت ممکن حاصل می‌کنند.

این روش می‌تواند برای صنعت ساختمان سازی نیز موثر باشد و افراد فعال در این زمینه با پیش فروش واحدهای خود و تبدیل پول حاصل از آن به مصالح ساختمانی قیمت همان روز، به سود خود ادامه داده و از تورم داخلی جا نمانند.

بزرگ‌ترین چالش ساخت و ساز از نظر مصالح ساختمانی، قیمت روز تیرآهن هاش، میلگرد آجدار و همچنین سایر مقاطع فولادی پرمصرف و لازم پروژه است. عملا دو سوم هزینه‌های پروژه ساخت‌وساز، صرف خرید مصالح ساختمانی آهن‌آلات می‌شود.

احتمال متوقف شدن پروژه های ساختمانی به علت نوسان ارز

سرمایه‌گذاران و همچنین مهندسین ساخت‌وساز می‌توانند با خرید به‌موقع مصالح ساختمانی و فروش واحدهای آن در زمان مناسب، سود خودرو کرده و پس‌از آن به این سبک ادامه بدهند و از متوقف شدن پروژه‌های خود جلوگیری کنند.

بسیاری از مهندسین و فعالان بازار ساخت‌وساز نگران ریسک خرید و فروش ترین بازار بلاتکلیف هستند. این توقف پروژه‌های ساخت‌وساز هیچ‌گونه سودی به حال آن‌ها نداشته و پیشنهاد می‌شوند در حال حاضر که تقاضا زیاد است، واحدهای خود را به فروش رسانده و به قیمت همان روز مصالح ساختمانی خریداری کنند. این قیمت محاسبه‌شده است و هزینه‌های مهندسی و کارگران نیز طبق قیمت روز محاسبه می‌شود و در صورت متوقف کردن روند پروژه‌ها، ریسک افزایش پیدا می‌کند و این از محاسبات مهندسی خارج است و احتمال شکست وجود دارد.

بله براساس این گفته‌ها احتمالاً بسیاری از پروژه‌های ساخت‌وساز کشور تا سال آینده متوقف شوند تا قیمت دلار تثبیت شود؛ اما این امر سودی به حال سازنده و خریدار ندارد.

در حال حاضر بازار به‌سبب کاهش سالانه نرخ ساخت‌وساز کشور بیش‌از پیش به، واحدهای مسکونی نیاز دارد و در صورت عرضه در بازار با قیمت روز احتمالاً خرید افزایش پیدا کند و خریداران برای خرید واحدهای مسکونی با یکدیگر به رقابت بپردازند.

این بازار که در روزهای پایانی سال داغ شده‌است، تحت تأثیر قیمت دلار است. در سال آینده احتمالاً قیمت‌ها به‌روز شوند و برای مدت طولانی در یک کانال ثابت شوند؛ اما جهت خرید واحد مسکونی برای متقاضیان بازار، این اسفند ماه ۱۴۰۱ بهترین موقع است، چراکه قیمت‌ها با کاهش نسبی دلار روبه‌رو هستند و احتمال افزایش قیمت‌ها در سال آینده در پی تغییرات قیمت دلار پیش‌بینی می‌شود.

بهترین انتخاب برای داوطلبان ساخت و ساز تا پایان سال جاری، خرید مصالح ساختمانی با قیمت حال حاضر است. در پی کاهش قیمت دلار در روزهای گذشته، قیمت میلگرد آجدار بازار بورس کالا تا حدودی کاهش یافته است و بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری و تبدیل نقدینگی به کالای مورد نیاز به حساب می‌آید.

همچنین سیمان و کچ نیز در حال حاضر در بازار یافت می‌شوند و از نظر تولید و عرضه این دو عضو ساخت و ساز نیز هیچگونه مشکلی در بازار وجود ندارد، البته دلالان بازار این موضوع را دوست نداشته و می‌گویند سیمان در بازار نیست و هدف اصلی آن‌ها، تخریب بازار در زمان ارزانی است.

در فصل آینده یعنی بهار، فصل فصله ساخت و ساز می‌باشد و بدین منظور، قیمت مصالح ساختمانی اندکی افزایش می‌یابد. در صورتی که قصد ساخت و ساز پروژه‌های مسکونی و یا تجاری را در سال آینده دارید، بهترین اقدام موثر بر هزینه‌های تمام شده در سال آینده، تهیه مصالح ساختمانی با قیمت‌های اخر سال ۱۴۰۱ است.

در حالی که اعلام می‌کنند بیشترین تغییر قیمتی در حوزه فولاد و میلگرد بوده، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، افزایش قیمت میلگرد را تکذیب کرده است.

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد می گوید: اگرچه ۲۸ میلیون تن ظرفیت تولید میلگرد در کشور وجود دارد؛ اما تولید سالیانه آن حدود ۲۰ میلیون تن است که نزدیک به ۱۲ میلیون تن آن در داخل مصرف می‌شود.

وی ادامه‌داد: نگاهی به عرضه این کالا در بورس هم نشان می‌دهد که به‌طور معمول برای ۴۰ درصد عرضه‌ها  در بورس کالا، تقاضا وجود دارد.

همچنین امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت هم از افزایش میزان تولید مصالح ساختمانی از جمله سیمان، فولاد و میلگرد خبر داده و اعلام کرد که با افزایش میزان تولید در این محصولات شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

در حال حاضر دولت بیشترین اولویت خود را در حوزه ساخت مسکن قرار داده است، بنابراین باید برنامه‌ریزی جهت خروج دلالان از این بازار را هم در دستور کار خود قرار دهد تا با تنظیم این بازار شاهد رونق و همچنین کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن باشیم.

آن‌طور که سازندگان می‌گویند پس  از روز دوم اسفندماه ۱۴۰۱ میلگرد به عنوان محصولی که سمت و سوی بازار آهن‌آلات را تعیین می‌کند تا حدود یک هفته دچار رشد قیمت شد. هر کیلوگرم میلگرد سایز ۱۰ در روزهای گذشته تا بالای ۳۰ هزار تومان در بازار آزاد رسید؛ اما از روز ۹ اسفند تاکنون روند معکوس به خود گرفته و هم‌اکنون ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان درب کارخانه به فروش می‌رسد.

قیمت تیرآهن هم که به همین ترتیب دچار افزایش شده بود با کاهش تا ۴۰۰ هزار تومان در هر شاخه مواجه شده و هم‌اکنون هر شاخه تیرآهن ۱۴ با کاهش حدود ۱۱ درصد نسبت به روزگذشته ۶ میلیون تومان درب کارخانه به فروش می‌رسد. تیرآهن ۱۲ هم در بنگاه تهران شاخه‌ای ۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت تیرآهن ۱۴ کیلویی ۳۸ هزار تومان و تیرآهن ۱۲ کیلویی ۳۹ هزار تومان است.

انبوه‌سازان مسکن در استان تهران می‌گویند که نوسانات روزهای اخیر تاثیر چندانی در پروژه‌های ساختمانی نداشته؛ اما باعث شده تا سازندگان بلاتکلیف شوند و اقدام به خرید نهاده‌های ساختمانی نکنند. این موضوع به کندی اجرای برخی پروژه‌های خرد انجامید. با کاهشی شدن قیمت‌ها پروژه‌های متوقف به تدریج راه افتاده‌اند.

در روزهای آینده تا پایان سال، احتمالا قیمت‌ها بهتر هم شوند. بازار برای سرمایه‌گذاری در سال جدید آماده است.

احتمال متوقف شدن پروژه های ساختمانی به علت نوسان ارز

نیاز به مصالح ساختمانی در کشورهای همسایه

در پی زلزله اخیر در کشورهای همسایه و دوست ترکیه، سوریه، فلسطین و سایر کشورهای حاشیه این زلزله، بسیاری از ساختمان‌های مسکونی و تجاری تخریب شدند.

مردم در حال حاضر نیاز به مصالح ساختمانی جهت ترمیم و یا ساخت واحد جدید دارند که این موضوع می‌تواند در سال آینده تاثیر نسبتا زیادی بر روی بازار مصالح ساختمانی داشته باشد و عاملی در راستای افزایش قیمت‌ها به سبب تقاضای زیاد باشد.

حجم ساختمان‌های تخریب شده در این زلزله بسیار زیاد بوده و مردم زیادی در این حادثه بی خانمان شدند. احتمالا در ماه‌های آینده شاهد درخواست‌های مصالح ساختمانی بیشتر این کشورها باشیم، پس می‌تواند شکی در راه بازار مصالح ساختمانی تلقی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.