وزیر دفاع آمریکا پس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای روسی خود در مورد سقوط یک پهپاد MQ-۹ به علت برخورد با یک جنگنده روسی گفت که پرواز پهپادهای آمریکایی در آب‌های بین‌المللی ادامه می یابد.

وزیر دفاع آمریکا: روسیه لازم است که پرواز نظامی را به شیوه‌ای امن و حرفه‌ای انجام دهد

«لوید آستین» در شروع نشست «گروه ارتباط دفاعی اوکراین» با اشاره به اتفاق روز سه شنبه بر فراز دریای سیاه که واشنگتن، مسکو را مسئول آن می‌داند، افزود: این حادثه بخشی از الگوی اقدام‌های ناامن، خطرناک و تهاجمی در حریم هوایی بین‌المللی است.

وی ادامه داد: اشتباه نکنید، آمریکا به پرواز در هرجایی که قانون بین المللی اجازه دهد، ادامه خواهد داد. روسیه لازم است که پرواز نظامی را به شیوه‌ای امن و حرفه‌ای انجام دهد.

آستین اولین وزیر کابینه «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا است که به این حادثه واکنش نشان داد.

روز سه‌شنبه طبق اعلام کاخ سفید، دو جنگنده سوخو ۲۷ روسیه، یک پهپاد آمریکایی MQ-۹ ریپر را به مدت ۳۰ دقیقه رهگیری کردند و پس از آن، این پهپاد با برخورد به یکی از جنگنده‌های روسی، سقوط کرد.

در همین حال، آستین روز چهارشنبه در کنفرانس خبری در پنتاگون تایید کرد که با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در مورد این حادثه گفت گو کرده و به او گفته که مهم است که قدرت‌های بزرگ مدل‌های شفافیت و ارتباطات باشند.

«پت رایدر» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که آستین با شویگو «درباره رفتار غیرحرفه‌ای، خطرناک و بی‌پروایی نیروی هوایی روسیه در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز دریایی سیاه گفت‌وگو کرد.»

وی به نقل از آستین افزود: آمریکا به پرواز و فعالیت در هر جایی که قوانین بین المللی اجازه بدهد، ادامه خواهد داد.

پیش از این، آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن برخورد پهپاد آمریکایی با جنگنده روس را "حمله عمدی آمریکا" در حریم هوایی بی طرف دانست و گفت که این امر به منزله اعلان جنگ آشکار علیه یک قدرت هسته ای خواهد بود.

آنتونوف با اشاره به سرنگونی پهپاد MQ-۹ آمریکایی در ۱۴ مارس افزود: برای کسانی که قدرت نگاه عینی به وضعیت را پیدا نکردند تکرار می کنم: جنگنده های ما با پهپاد آمریکایی تماس نداشتند.

وی افزود: روسیه برای جلوگیری از چنین حوادثی هرکاری را انجام داده است.

سفیر روسیه در واشنگتن یک روز بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی گفت که این پهپاد "عمدا و به صورت تحریک آمیز" به حریم هوایی روسیه نزدیک شده و مسکو را مجبور به واکنش کرده است.

آنتونوف گفت: فعالیت غیرقابل قبول ارتش آمریکا در مجاورت مرزهای ما نگران کننده است. آن‌ها به دنبال جمع آوری اطلاعات هستند و متعاقباً رژیم کی یف [اوکراین] از این اطلاعات برای حمله به نیروهای مسلح و سرزمین روسیه استفاده خواهد کرد. "

سفیر روسیه در واشنگتن تاکید کرد که مسکو "همچنان از ورود هر کشوری به آبهای روسیه" جلوگیری خواهد کرد.

وزارت دفاع روسیه نیز چهارشنبه شب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در تماس تلفنی با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا درباره علل و تبعات حادثه سقوط پهپاد آمریکایی در دریای سیاه تبادل نظر کرده است.

بر اساس این بیانیه، شویگو اظهار کرد که این حادثه ناشی از اقدامات آمریکا و عدم رعایت محدودیت‌های پروازی بود که روسیه در برخی مناطق خاص بدلیل "عملیات ویژه" ایجاد کرده است.

شویگو به آستین گفت گفت: قدرت‌های بزرگ هسته‌ای باید تا جای ممکن با مسئولیت‌پذیری عمل کرده و کانال‌های ارتباط نظامی را برای رایزنی درباره موقعیت‌های بحرانی باز نگه دارند.

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که پس از تماس تلفنی شویگو و آستین، مارک میلی رئیس ستاد مشترک آمریکا و ژنرال والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و معاون اول وزیر دفاع روسیه در تماسی تلفنی درباره این حادثه گفت‌وگو کردند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.