تایوان در اظهاراتی مداخله‌جویانه به هندوراس تاکید کرده تا «عطش خود را با "زهر" چین برطرف نکند» و با این حال اعلام کرده که قصد ندارد در کمک مالی به کشورها با چین رقابت کند.

هشدار تایوان به هندوراس در خصوص روابط با چین

 سیومارا کاسترو، رئیس‌جمهوری هندوراس اعلام کرده بود که قصد دارد به جای تایوان، روابط دیپلماتیک خود را با چین برقرار کند.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس گرفتن آن می‌داند. اگر هندوراس روابطش با تایوان را قطع کند، این جزیره تنها ۱۳ متحد دیپلماتیک خواهد داشت.

ادواردو انریکه رینا، وزیر خارجه هندوراس گفت که تصمیم این کشور برای تغییر چرخش روابط دیپلماتیک به سوی چین به این دلیل صورت گرفته که این کشور آمریکای مرکزی «تا گردن» زیر بار چالش‌های مالی و بدهی است، از جمله ۶۰۰ میلیون دلار بدهی به تایوان.

تایپه در واکنش به اعلام این خبر اعلام کرد: «به دولت هندوراس یادآوری می‌کنیم که نباید عطش خود را با زهر برطرف کند، حتی اگر شدیدترین بدهی‌ها را داشته باشد.»

رینا گفت که هندوراس از تایوان خواسته کمک‌های سالانه خود را دو برابر کرده و به ۱۰۰ میلیون دلار برساند، اما پاسخی دریافت نکرده است. این کشور همچنین سعی کرده درباره این بدهی مذاکره کند، اما به نتیجه‌ای نرسیده است.

تایوان این ادعا را رد کرد و گفت که اظهارات وزیر خارجه هندوراس با واقعیت ارتباطات دو طرف تطبیق ندارد و تایپه از آغاز تا پایان به پیشنهادات هندوراس پاسخ مثبت داده است.

وزارت خارجه تایوان افزود: «ما هنوز با تمام تلاش سعی داریم روابط دیپلماتیک خود را حفظ کنیم، اما به هیچ وجه وارد رقابت مالی با چین نمی‌شویم.»

چین به کشورهایی که با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد اجازه نمی‌دهد با تایوان رابطه رسمی داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.