۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 858192

یک منبع سعودی به جزئیات جدیدی از توافق ایران و عربستان و گفت‌وگوهای رئیس جمهور چین و ولیعهد سعودی در این زمینه پرداخت.

افشای جزئیات تازه از توافق ایران و عربستان

یک  مقام سعودی اعلام کرد که  «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی  در اواخر سال گذشته پیشنهاد میانجیگری برای آشتی بین ایران و عربستان را مطرح کرد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود،  تاکید کرد که گفتگوی اولیه بین رهبر چین و ولیعهد محمد بن سلمان در جریان دیدارهای دوجانبه در نشستی در ریاض در دسامبر 2022 صورت گرفت.

وی افزود: «رئیس‌جمهور چین ابراز تمایل کرد که چین پلی بین عربستان سعودی و ایران باشد و محمد بن سلمان نیز از آن استقبال کرد».

این مقام سعودی تاکید کرد که ریاض معتقد است پکن در وضعیت منحصر به فردی برای گسترش نفوذ خود در منطقه است.

وی تاکید کرد که به خصوص در رابطه با ایران، چین رتبه یکم یا دوم در رابطه با شرکای بین‌المللی را دارد، بنابراین، نفوذ در این رابطه مهم است و امکان ندارد جایگزینی به همان اندازه اهمیت وجود داشته باشد.

این مسئول  سعودی تاکید کرد که نقش چین احتمالا به پایداری توافق ایران و عربستان کمک می کند و این کشور کمک کننده اصلی به امنیت و ثبات منطقه است.

عربستان سعودی، ایران و چین روز جمعه نوزدهم اسفند 1401 برابر با دهم مارس 2023 میلادی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام‌شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

کشورهایی از جمله لبنان، مصر و اردن و ترکیه و عراق، بحرین و ... از توافق بین ایران و عربستان استقبال کردند. این درحالی است که یک مقام رسمی رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی شدید از توافق ریاض و تهران برای ازسرگیری روابط گفت: توافق سعودی و ایران قطعا بر امکان‌عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو تاثیر خواهد گذاشت.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در واکنش به توافق این کشور و جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری روابط گفت سرنوشت واحد و مشترک کشورهای منطقه، پایه ریزی الگویی برای ثبات را ضروری می‌کند. ازسرگیری روابط با ایران برخاسته از دیدگاه پادشاهی سعودی است که گفتگو را ترجیح می‌دهد.

«ترکی الفیصل» رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی در گفت وگو با شبکه «فرانس 24» اعلام کرد که نه آمریکا و نه اروپا نمی‌توانستند میانجی صادق باشند و توافق بین عربستان سعودی و ایران را تضمین کنند، مانند آنچه چین به آن کمک کرده است.

وی تاکید کرد: چین توانست این کار را انجام دهد؛ چرا که روابط خوبی با عربستان سعودی و ایران دارد.

شورای وزیران سعودی در همین رابطه ابراز امیدواری کرد که با ادامه گفتگوهای سازنده بین دو کشور براساس چارچوب‌ها و اصول مندرج در این توافقنامه منافع و خیر و برکات این توافق برای دو کشور به طور اخص و کل منطقه به طور اعم حاصل شده و منجر به توسعه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان این هفته بعد از اعلام توافق بین ایران و عربستان سعودی گفت که خوشبختانه فضای مثبتی بعد از این توافق برمنطقه حاکم شده و امیدواریم این فضا و تحولات مثبت با سایر کشورهای منطقه نیز ایجاد شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.