۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 858283

۲۶ اسفند مصادف با ۱۷ مارس در سالیان گذشته اتفاقات گوناگونی رخ داده است که مهم ترین آنها فتح بیت‌المقدس توسط مسلمین، انعقاد معاهده بروکسل و مرگ تلخ دختر ماری کوری در است.

روزی که فلسطین به دست مسلمانان آزاد شد

 امروز ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۱ برابر با ۱۷ مارس ۲۰۲۳ میلادی، در این روز اتفاقات مختلفی در تاریخ رخ داده است که در این گزارش به برخی از این اتفاقات می‌پردازیم.

بیت‏‌المقدس توسط مسلمانان در زمان خلیفه دوم فتح شد (۶۳۶ میلادی)

در جریان وسیع شدن تصرفات حکومت اسلامی در زمان خلیفه دوم، اولین جنگ مسلمانان با رومیان در شمال دریای سرخ اتفاق افتاد. در این جنگ سپاهیان روم شکست خوردند و جنوب فلسطین و بیت‌المقدس در ۱۷ مارس سال ۶۳۶ میلادی به دست لشگریان اسلامی درآمد. بعد از این شکست، امپراتور روم ارتش بزرگی به فلسطین اعزام کرد اما در نبردی که در فلسطین رخ داد، بار دیگر شکست خوردند و فرمانده ارتش کشته شد. همچنین دمشق به تصرف حکومت اسلامی درآمد. از آن پس شام و فلسطین محل استقرار مسلمانان شد و بغداد در دوران حکومت بنی عباس مرکز خلافت قرار گرفت.

در سال ۱۰۹۷ میلادی مسیحیان، جنگ‌های صلیبی را برای به دست آوردن بیت‌المقدس آغاز کردند و پس از چندین بار تصرف و از دست دادن این شهر سرانجام در ۱۲۵۰ میلادی، بیت‌المقدس توسط سردار مسلمان صلاح‌الدین ایوبی آزاد شد و از آن پس در دست مسلمانان باقی ماند تا اینکه به دست رژیم صهیونیستی به اشغال در آمد.

روزی که فلسطین به دست مسلمانان آزاد شد

مرگ تلخ ایرن کوری فرزند ماری کوری برای کشف رادیواکتیویته مصنوعی(۱۹۵۶میلادی)

ایرن کوری شیمی‌دان و فیزیک‌دان بزرگ فرانسوی در ۱۲ سپتامبر ۱۸۹۷ میلادی در پاریس به دنیا آمد. وی در کودکی پدرش پیر کوری را از دست داد و تحت نظر پدربزرگ و مادر فیزیک‌دان خود با علوم پایه آشنا شد و همراه مادر خود کار در آزمایشگاه انستیتو رادیوم را آغاز کرد. ایرن پس تحصیل در دانشگاه سوربن و اخذ دکترای خود با یکی از دستیاران مادرش به نام ژان فردریک ژولیو کوری که فیزیک‌دانی مستعد بود، ازدواج کرد. این زوج دانشمند کار خود را با ایجاد قوی‌ترین منبع اشعه آلفا و تهیه یک نمونه خالص پولونیوم آغاز کردند. انجام جداسازی این فلز بسیار خطرناک و تشعشعات قوی پولونیوم نیز بسیار مضر بود و باعث آلودگی خون ایرن و همسرش می‌شد. این دو در سال ۱۹۳۲ میلادی به مطالعه نوترون و شرایط انتشار آن و اندازه‌گیری جرم نوترون پرداختند و موفق به کشف انواع جدیدی از واکنش‌های هسته‌ای شدند. ایرن و همسرش در سال ۱۹۳۴ میلادی پس از انجام آزمایش‌های طاقت فرسا، پدیده رادیواکتیویته مصنوعی را کشف و توانستند ثابت کنند می‌توان از راه مصنوعی، یک عنصر رادیواکتیو را ایجاد کرد. سر انجام ایرن کوری به دلیل ابتلا به سرطان خون به واسطه کار مداوم با رادیواکتیو در روز ۱۷ مارس ۱۹۵۶ میلادی در ۵۹ سالگی درگذشت.

روزی که فلسطین به دست مسلمانان آزاد شد

امضای معاهده بروکسل بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم (۱۹۴۸ میلادی)

بعد از پایان جنگ جهانی دوم، دولت‌های اروپایی با دیدن نتایج جنگ که چیزی جز ویرانی و خونریزی نبود، برای برقراری صلح، آرامش و بازسازی ویرانه‌ها تمهیدات متعددی در نظر گرفتند. بر اساس مفاد این معاهده که در۱۷ مارس ۱۹۴۸ میلادی منعقد شد، دولت‌های انگلستان، فرانسه، بلژیک، هلند و لوکزانبورگ متعهد شدند به مدت ۵۰ سال در امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی متحد باقی بمانند.در سال ۱۹۴۹ میلادی کشورهای آلمان غربی و ایتالیا نیز به این پیمان ملحق شدند. این سازمان بعد از عضویت دیگر کشورهای اروپایی، به عنوان اتحادیه اروپای غربی به کار خود ادامه داد و با فروپاشی بلوک شرق، اتحادیه اروپا تشکیل شد.

روزی که فلسطین به دست مسلمانان آزاد شد

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.