قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با تقدیر از مجاورانی که در خانه‌های خود میزبان زائران می‌شوند گفت: فرهنگ اصیل و دینی میزبانی از زائر در مشهد مقدس در حال فراگیر شدن است و باید این الگوی موفق توسعه یابد.

الگوی میزبانی مشهدی‌ها از زائران امام رضا(علیه السلام) باید توسعه یابد

به گزارش آستان‌نیوز، مالک رحمتی در آیین «تکریم بانیان اسکان زائران دهه آخر صفر» و آغاز پویش ملی «خانه‌های رضوی» گفت: در آغاز اجرای این طرح در شهر مشهد مقدس هستیم و باید با تداوم این‌گونه طرح‌های مردمی، فرهنگ میزبانی را در شهر مشهد توسعه دهیم.

سنت مهمان‌نوازی مردمی در مشهد مقدس

رحمتی ادامه داد: مهمان‌نوازی یکی از سنت‌های دیرین شهر مشهد و تاریخ این شهر بوده و هست. در واقع در دوران گذشته که مهمان‌پذیرها و هتل‌ها و همچنین گستردگی محل‌های فرهنگی وجود نداشت، پذیرایی از مهمانان شهر امام رضا(علیه السلام) بر دوش مردم این شهر بود، اما رفته رفته و به مرور زمان، این فرهنگ به فراموشی سپرده شد و جایش را به مسافرپذیرها و هتل‌ها داد.

وی تصریح کرد: اهل بیت(علیهم السلام) و سبک زندگی امام رضا(علیه السلام) پذیرایی از مهمان را یک تکلیف برای خود می‌دانستند و این بزرگترین درسی است که می‌توان از ایشان در بحث مهمان‌نوازی گرفت.

وی در ادامه به برخی از روایات ائمه اطهار(علیهم السلام) در خصوص مهمان‌نوازی اشاره کرد و گفت: رسول‌الله(صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: «مهمان هنگامی که وارد خانه مؤمن می‌شود، هزار برکت و هزار رحمت به همراه خود دارد»، همچنین در روایت دیگری آمده است «مهمان با روزی خود وارد می‌شود و با گناهان آمرزیده اهل خانه خارج می‌گردد»، و بسیاری روایات دیگر که همگی نشان از جایگاه مهمان در سبک زندگی اهل بیت دارد.

پذیرایی از زائران، از زیبائی‌های حماسه پیاده‌روی اربعین

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از حماسه اربعین به عنوان یکی از مصادیق زیبای مهمان‌نوازی مردمی در کشور عراق یاد کرد و گفت: اینکه یک برادر، منزل خودش را در اختیار برادر دینی خود قرار می‌دهد، حس خوبی به زائر دست می‌دهد، چرا که در هتل‌ها با وجود ظاهر مجلل و زرق و برق و امکاناتی که دارد، روح و حسی مشترک وجود ندارد اما وقتی منزل خود را در اختیار زائر قرار می دهیم و از آنان پذیرایی می‌کنیم، حال زائر خوب می‌شود.

وی اظهار کرد: امیدواریم در شهر مشهد نیز با بسترسازی‌های مناسبی که در بحث مهمان‌نوازی در مجموعه آستان قدس رضوی اتفاق افتاده است، بتوانیم با جلب مشارکت بیشتر مردم این فرهنگ مردمی را بیشتر ترویج کنیم و شاهد حس و حال بهتر زائران علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام باشیم.

پذیرایی در منازل موجب آرامش روحی زائران می‌شود

رحمتی خطاب به بانیان اسکان زائر در شهر مشهد گفت: شما منازل خود را در اختیار زائران امام رضا(علیه السلام) قرار می‌دهید و این موجب آرامش روحی آنان خواهد شد، در واقع زائران با فراغ بال به محضر حضرت رضا(علیه السلام) مشرف می‌شوند و با خاطری آسوده و فارغ از نگرانی اسکان خود در این شهر حضور می‌یابند. 

وی ادامه داد: امروز شرایط زندگی و سفر هزینه‌بر است و از همین رو شما بانیان اسکان زائر با این کار ضمن کمک به تسهیل زیارت زائران، به ترویج دین مبین اسلام و احیای امر اهل بیت عصمت و طهارت کمک می‌کنید.

هیچ زائری نباید استرس اسکان داشته باشد

رحمتی تصریح کرد: متاسفانه شرایط اقتصادی کشور مناسب نیست و در روزهای پایانی سال و در آستانه نوروز، شاهد این هستیم که بسیاری از مسافران به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب، با وسیله نقلیه شخصی خود به شهر مشهد سفر کرده و در پارک‌ها و بوستان‌ها مستقر می‌شوند.

وی ادامه داد: باید همه با هم همت کنیم و هر چه در توان داریم را برای خدمت رسانی شایسته به زائران به میدان بیاوریم.

رحمتی افزود: امروز مردم ما در ایران بدانند درب منازل مشهدی‌ها به روی همه زائران باز است و هیچ زائری نباید استرس اسکان و تامین محل استراحت داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما مردم شهر مشهد، وظیفه سنگینی بر دوش داریم و باید فرهنگ میزبانی را ترویج دهیم. در جامعه اسلامی وظیفه ما این است که به  فکر دیگران نیز باشیم و با این احساس مسئولیت همگانی، بسیاری از مشکلات جاری جامعه حل خواهد شد.

ضرورت الگوسازی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با ابراز امیدواری نسبت به الگو سازی این فرهنگ در شهر مشهد گفت: امیدواریم با  توسعه این فرهنگ در شهر مشهد شاهد این باشیم که خیل کثیری از خانواده‌ها از این کار خیر استقبال کنند.

وی راه توسعه و گسترش فرهنگ میزبانی را نیز اطلاع‌رسانی دقیق و درست دانست و ادامه داد: برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی باید روایت سازی و جریان سازی رسانه‌ای را در دستور کار داشته باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.