یرواند آبراهامیان در گفت‌وگویی با یورونیوز گفته است:‌ «تصور تبدیل اعتراضات در ایران به انقلاب، اغراق‌آمیز بود».

یرواند آبراهامیان در گفت‌وگویی درباره ناآرامی‌های اخیر: تصورها از اغتشاشات اغراق‌آمیز بود

این چهره که در بین جمعیت دانشگاهی کشورمان به‌عنوان فردی اندیشمند شناخته شده است، در گفت‌وگو با یورونیوز، آنچه در پاییز امسال در کشور اتفاق افتاد را نوعی شورش خوانده و تأکید کرده است: «من فکر می‌کنم در مورد اعتراضات در ایران یا آن‌طور که من آن‌ها را شورش می‌نامم، انتظارات اغراق‌آمیزی ایجاد شد که این شورش‌ها به انقلاب منجر می‌شود. اما اگر از لحاظ تاریخی بررسی کنید، از قرن هفدهم و انقلاب انگلستان، شورش‌های بسیاری بوده‌اند که تنها تعداد معدودی از آن‌ها به انقلاب منجر شده است. انقلاب به فرایندی گفته می‌شود که یک قیام عمومی از پایین صورت گرفته و رژیم را سرنگون می‌کند. با این توصیف‌ها آنچه در سال ۱۹۷۹ در ایران رخ داد یک انقلاب واقعی بود... مسئله این است که حکومت شاه هیچ مشروعیتی نداشت و این مشکل اصلی رژیم او بود».
او در ادامه درباره فروکش کردن اغتشاشات در پاسخ به پرسش یورونیوز که پرسیده بود: «گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی معتقدند آرام شدن نسبی اعتراضات در یک روند انقلابی عادی است. آیا می‌توان شرایط امروز را با مقطعی پیش از انقلاب ۵۷ مقایسه کرد؟» گفته است: «خیر. چون همچنان مسئله مشروعیت است. رژیم حاکم در ایران مشروعیت دارد. شاه در ۲۸خرداد مجبور شد از نیروهای خارجی برای ادامه حکومت خود استفاده کند، در نتیجه دیگر نمی‌توانست از مشروعیت سخن بگوید».
یورونیوز در ادامه این گفت‌وگو از توهین‌هایی که در اثنای اغتشاشات نسبت به روحانیون انجام شد و با اشاره به عده‌ای که به تحریک رسانه‌های غربی اقدام به توهین به لباس روحانیت کرده بودند تا در ازای آن پول بگیرند، پرسیده است: «در اتفاقات اخیر ما شاهد این بودیم که اتفاقاً حملاتی به روحانیون صورت گرفت. 
از توهین به لباس روحانیت گرفته تا حملات لفظی و فیزیکی که علیه روحانیت شیعه در ایران صورت گرفت. آیا این به معنای پایان تقدس روحانیت شیعه در ایران مدرن نیست؟» آبراهامیان در پاسخ به این ادعای یورونیوز به صراحت آن را رد کرده و گفته است: «خیر. من این طور فکر نمی‌کنم. این قبلاً هم بوده است. من به یاد دارم که مثلاً ۲۰ سال قبل هم تاکسی‌ها، در خیابان‌ها روحانیون را سوار نمی‌کردند. همواره شاخص‌هایی در تاریخ ایران بوده که این نگاه [از سوی برخی] نسبت به روحانیون وجود داشته است. از صادق هدایت گرفته که شما نمی‌توانید هیچ کسی را ضد روحانیت‌تر از او پیدا کنید یا مثلاً احمد کسروی. با این حال همچنان رابطه‌ای میان مردم و روحانیت وجود دارد که جایگاه روحانیت را محترم می‌شمارند و برای آن ارزش قائل هستند و من فکر نمی‌کنم این از بین برود».
آبراهامیان که از همان ابتدای کار چهره‌ای سوسیالیست محسوب می‌شد در این گفت‌وگو هم تأکید جدی بر نقش توده در خیزش‌ها داشته و در پاسخ به پرسش یورونیوز درباره نقش رهبران در انقلاب، اساساً این نقش را رد کرده و در عوض به اهمیت سازماندهی در حرکت‌های اجتماعی پرداخته و گفته است: «من سازماندهی در اعتراضات ایران نمی‌بینم. شاید برخی انجمن‌ها و اتحادیه‌ها وجود داشته باشند، اما یک شبکه سازماندهی شده اپوزیسیونی نیست».
آبراهامیان البته در این گفت‌وگو ادعاهایی هم مطرح کرده که باوجود سابقه دانشگاهی‌اش برای آن‌ها هیچ مدرکی ارائه نکرده است. به‌عنوان مثال او مشروعیت را با محبوبیت خلط کرده و ادعا کرده است نظام جمهوری اسلامی ایران تنها ۲۰درصد مشروعیت دارد! همچنین آبراهامیان، نقش رسانه‌ها و تبلیغات غربی را در شکل‌گیری اغتشاشات اخیر کاملاً هیچ در نظر گرفته و به آن هیچ اشاره‌ای نکرده است.

خبرنگار: نیک‌پندار

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.