۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 858719

کارشناسان در آستانه مهم‌ترین اجلاس آب سازمان ملل متحد هشدار دادند: انتظار می‌رود تقاضای آب شیرین تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی، ۴۰ درصد از عرضه آن بیشتر و به این ترتیب جهان در آینده نزدیک با بحران آب مواجه شود.

جهان با بحران قریب الوقوع آب مواجه است

روزنامه گاردین با استناد بر گزارش جدیدی درباره اقتصاد آب نوشت: دولت ها باید به فوریت ارائه یارانه برای استخراج و استفاده بیش از حد از آب از طریق یارانه های نادرست کشاورزی را متوقف کنند و صنایع -از معدن گرفته تا تولید- به اصلاح شیوه های خود برای کاهش هدر رفت آب بپردازند.

نویسندگان این گزارش می گویند کشورها باید مدیریت آب را به عنوان یک کالای مشترک جهانی آغاز کنند زیرا بسیاری از کشورها در تامین آب خود، بشدت به همسایگان شان وابسته هستند و استفاده افراطی از منابع آبی، آلودگی و بحران آب و هوایی، منابع این ماده حیاتی را در سطح جهان تهدید می کند.

یوهان راکستروم (Johan Rockstrom) مدیر مؤسسه تحقیقات تأثیرات آب و هوای پوتسدام (Potsdam) و رئیس مشترک کمیسیون جهانی اقتصاد آب که همچنین از نویسندگان اصلی گزارش است، به گاردین گفت: بی‌توجهی جهان به منابع آب منجر به فاجعه می‌شود. شواهد علمی نشان می دهد که ما با بحران آب مواجه هستیم. ما بواسطه اقدامات خود در بحران آب و هوایی، از آب استفاده نادرست و آن را آلوده می کنیم و به این ترتیب کل چرخه هیدرولوژیکی جهانی را تغییر می دهیم. این یک بحران سه گانه است.

برای اولین بار است که در یک گزارش سیستم جهانی، آب به طور جامع مورد بررسی قرار می گیرد و ارزش آن برای کشورها - و خطراتی که در صورت غفلت از آن وجود دارد - به طور واضح تشریح می شود. نویسندگان این گزارش امیدوارند بحران را طوری برجسته کنند که سیاست گذاران و اقتصاددانان بتوانند آن را درک کنند.

در این گزارش چند توصیه کلیدی از جمله تغییر حاکمیت جهانی منابع آب، افزایش سرمایه گذاری در مدیریت آب از طریق مشارکت دولتی و خصوصی، قیمت گذاری مناسب آب، ایجاد مشارکت صرفا در بخش آب به منظور تامین مالی پروژه های آبی در کشورهای در حال توسعه و دارای درآمد متوسط ارائه شده است.

سالانه بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار (۵۷۵ میلیارد پوند) یارانه در سطح جهان به بخش کشاورزی و آب اختصاص می‌یابد که اغلب باعث مصرف بیش از حد آب می‌شود. این گزارش نشان می‌دهد که نشت آب نیز باید فوراً مورد توجه قرار گیرد و احیای سیستم‌های آب شیرین مانند تالاب‌ها باید در اولویت قرارگیرد.

راکستروم در این زمینه گفت: آب نقش اساسی دربحران آب و هوایی و بحران جهانی غذا دارد، بدون رفع مشکلات آب انقلاب کشاورزی رخ نمی دهد. در ورای همه چالش هایی که با آنها مواجه می شویم همیشه مساله آب در میان بوده و ما هرگز به طور جدی درباره آن صحبت نکرده ایم.

اجلاس جهانی آب سازمان ملل که رهبری آن را دولت های هلند و تاجیکستان برعهده دارند، ۲۲ مارس (۲ فروردین) در نیویورک برگزار می شود. رهبران جهان به این اجلاس دعوت شده اند اما انتظار می رود تعداد معدودی از آنها شرکت کنند و بیشتر کشورها در سطح وزیر یا مقامات عالی رتبه در این اجلاس شرکت می کنند.

این اولین بار بعد از بیش از چهار دهه است که سازمان ملل اجلاسی را برای بررسی مسائل آبی جهان برگزار می کند. تلاش های قبلی از سوی دولت هایی که تمایلی به حمایت از هر گونه حاکمیت بین المللی منابع آبی نداشته اند بی نتیجه مانده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.